רשות החשמל: תעריפי החשמל לא יירדו השנה

בהודעת הרשות לאחר הישיבה שהתקיימה אמש נכתב כי התעריף "עשוי להיות מוזל בשיעור משמעותי" בשנה הבאה

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

תעריפי החשמל יישארו ללא שינוי עד סוף השנה לאחר שהוחלט לדחות את עדכון התעריפים לתחילת 2015. את ההחלטה קיבלה אמש (א') מליאת רשות החשמל בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן.

בהודעת הרשות נאמר כי "על פי תחזית הגורמים המקצועיים ברשות - בתום השנה ובכפוף לנתונים, עשוי תעריף החשמל לציבור להיות מוזל בשיעור משמעותי". הציפיות בשוק הן לירידה דו-ספרתית באחוזים, זאת כתוצאה מסיום משבר החובות שאליו נכנסה חברת החשמל בעקבות משבר הגז המצרי.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ח"כ סילבן שלום, בירך על החלטת הרשות ומסר כי "מהלך זה יביא להפחתת תעריפים והפחתת הנטל על ציבור הצרכנים. בכך נסייע למטרה החשובה - הורדת נטל יוקר המחייה בישראל והוזלות במחירי מוצרים רבים שיקלו על הציבור בישראל".

תעריף החשמל לצרכן הביתי עומד היום על 54.03 אגורות לקוט"ש, לאחר שהועלה בהדרגה מאז אוגוסט 2011 בשיעור כולל של 35%. לפי המתווה המקורי היה תעריף אמור לעלות בפעם האחרונה ב-2014 ב-3.7% - אך ההתייקרות הועברה ל-2013.

בשל הפסקת אספקת הגז המצרי לישראל והידלדלות מאגר ים תטיס, נאלצה חברת החשמל לקנות דלקים חליפיים ויקרים לייצור חשמל שעלותם העודפת נאמדה בכ-9 מיליארד שקל. במקום להעלות מיידית את התעריפים ביותר מ-50%, החליטו רשות החשמל והאוצר על "פריסת החוב" של הצרכנים והעלאת התעריף בשלוש פעימות על פני שלוש שנים (2012-2014). הפעימה הראשונה התרחשה במארס 2012, עת הועלה התעריף ב-8.9%. במאי 2013 בוצעה הפעימה השנייה ב-5.5%. בשנה זו הייתה אמורה להתבצע הפעימה השלישית.

בבחינה מעודכנת שערכה רשות החשמל התברר כי רמת התעריף הנוכחית תשיב לחברת החשמל את יתרת חוב הדלקים העומד כיום על סך של כ-3 מיליארד שקל. מכאן, על פניו, בכפוף לבדיקות סופיות, אין צורך בנקודת זמן זו בביצוע העלאה נוספת של תעריף החשמל, בגין משבר הדלקים.