בנק ישראל ייצא בקמפיין להגדלת המצטרפים למסלולי עו"ש

אם היקף המצטרפים למסלולי העו"ש לא יהיה גבוה מספיק, בבנק המרכזי ישקלו לנקוט צעדים נוספים

דודו זקן / צילום: אמיר מאירי
דודו זקן / צילום: אמיר מאירי

בנק ישראל נחוש להגדיל את מספר המצטרפים למסלולי העו"ש. ל"גלובס" נודע כי בכוונת הבנק המרכזי להעלות בתקופה הקרובה מסע פרסום שנועד להגביר את המודעות של הציבור לנושא מסלולי העו"ש ולמחירים האטרקטיביים שלהם.

אם היקף המצטרפים למסלולי העו"ש לא יהיה גבוה מספיק, בבנק המרכזי ישקלו לנקוט צעדים נוספים, כגון לדרוש מהבנקים להבליט עוד יותר את פרסום המסלולים, ואולי אף להציב להם יעדי גיוס לקוחות - מה שנחשב התערבות חריגה למדי של רגולטור.

עד כה הצטרפו למסלולי העו"ש כ-60 אלף איש, מחציתם בחודש יוני, כלומר קצת יותר מ-1% מחשבונות הבנקים מחויבים לפי מחירי המסלולים. מדובר במספר נמוך ביחס לעובדה שמחיר מסלולי העמלות נמוך משמעותית לעומת מחיר התעריפון, ועל כן לחלק גדול מלקוחות הבנקים משתלם להצטרף.

מסלולי עמלות העו"ש נכנסו לתוקף באפריל; מדובר ביוזמה של המפקח על הבנקים, דודו זקן, שמטרתה להפחית את התשלומים של משקי-בית ועסקים קטנים בתחום עמלות העו"ש.

בנק ישראל קבע שני מסלולים: מסלול בסיסי שכולל פעולת פקיד ו-10 פעולות בערוץ ישיר, ומחירו עד 10 שקלים; מסלול נוסף הוא מסלול מורחב הכולל 10 פעולות פקיד ו-50 פעולות בערוץ ישיר, שמתאים בעיקר לעסקים קטנים, ושמחירו 20-30 שקל.

כאמור, מחירי המסלולים מגלמים הנחה של עשרות אחוזים לעומת מחיר התעריפון של תמהיל הפעולות באותם המסלולים. כך לדוגמה, תמהיל המסלול המורחב כולל פעולות, שמחירן לפי תעריפוני הבנקים עומד על יותר מ-100 שקל, בה בעת שבהצטרפות למסלולים, הוא עולה כאמור עד 30 שקל בלבד.

אלא שהבנקים, שמבינים שמעבר של לקוחות למסלולים יפגע להם בהכנסות, לא ממהרים לשווק אותם באגרסיביות כפי שהם יודעים. בבנק ישראל ראו לפני כחודשיים שרק כמה אלפי אנשים הצטרפו למסלולים, ועל כן החליטו להתערב.

הבנק המרכזי אילץ את הבנקים להודיע ללקוחות על האפשרות להצטרף למסלולים, לאפשר הצטרפות למסלולים באינטרנט וכן לדווח לבנק ישראל על מספר המצטרפים. צעד זה אמנם הגדיל את מספר המצטרפים, אך עדיין הצטרפות של 1% מהלקוחות למסלולים נחשבת נמוכה.

לכן, בבנק ישראל החליטו לנקוט צעדים נוספים כדי להגדיל את מספר המצטרפים, כשכעת הצעד המרכזי הוא מסע הפרסום.