1 מכל 5 במדינות המתפתחות חי על פחות מ-1.25 דולר ליום

למרות השגת היעד של הפחתת העוני הקיצוני העולמי במחצית כבר ב-2010, לפני שנת היעד 2015, ההתקדמות במחיקת העוני לא הייתה שווה באזורים גיאוגרפיים שונים

כורות פחם בהודו / צילום: רויטרס
כורות פחם בהודו / צילום: רויטרס

העולם רשם התקדמות בצמצום העוני הקיצוני, אבל כחמישית מתושבי המדינות המתפתחות חיים עדיין על 1.25 דולר ליום, לפי דוח יעדי המילניום של הפיתוח של האו"ם (MDG) לשנת 2014 שפורסם אתמול (ד').

למרות השגת היעד של הפחתת העוני הקיצוני העולמי במחצית כבר ב-2010, לפני שנת היעד 2015, ההתקדמות במחיקת העוני לא הייתה שווה באזורים גיאוגרפיים שונים, לפי האו"ם. "כמה אזורים, כמו מזרח אסיה ודרום-מזרח אסיה עמדו ביעד של הפחתת שיעור העוני הקיצוני במחצית, ואילו אזורים כאפריקה שמתחת לסהרה ודרום אסיה (בעיקר הודו) עדיין מפגרים מאחור", נאמר בדוח. באפריקה שמתחת לסהרה ובדרום אסיה, 48% ו-30% מהאוכלוסייה עדיין חיים על פחות מ-1.25 דולר ליום בהתאמה, לעומת 56% ו-51% בהתאמה בשנת 1990.

הודו עומדת בראש רשימת המדינות מוכות העוני הקיצוני. שליש מהעניים המרודים בעולם חיים בדרום אסיה לבדה, בעיקר הודו. המדינה הזו מקווה כעת שראש הממשלה החדש, נרנדרה מודי, יקדם את הרפורמות שנחוצות לחילוץ עשרות מיליוני בני אדם מן העוני הקיצוני.

סין, בניגוד לכך, רשמה שיפור גדול במחיקת העוני הקיצוני בתחומה - 12% בלבד מהאוכלוסייה לעומת 60% לפני שני עשורים. למרות ההתקדמות הזו, סין היא עדיין המדינה השנייה אחרי הודו בשיעור העניים המרודים שלה מן הסך העולמי, 13%.

מלבד המדינות המאוכלסות ביותר בעולם הללו, שיעורי עוני קיצוני גבוהים מצויים במקרים רבים במדינות חלשות שנפגעות מעימותים, נאמר בדוח האו"ם. ניגריה עם 9%, בנגלדש עם 5% והרפובליקה של קונגו עם 5% תופסות את המקומות 3-5 בדירוג שיעור העוני הקיצוני מתוך סך העניים בעולם. כשני שלישים מהעניים המרודים חיו בחמש המדינות הללו בשנת 2010.

שיעור העוני הקיצוני בדרום-מזרח אסיה מהסך העולמי צנח מ-45% ב-1990 ל-14% ב-2010, וההתקדמות הזו הייתה משמעותית, נאמר בדוח האו"ם. הודו היא המקרה הבולט לרעה, עם 33%, כאמור, מהעוני הקיצוני העולמי. הודו סבלה גם משיעור תמותת הילדים הגבוה ביותר בעולם בשנת 2012, עם 1.2 מיליון ילדים שמתו לפני הגיעם לגיל 5, לפי הדוח. באותה שנה מתו בדרום אסיה 2.1 מיליון ילדים בגיל זה מתוך 6.6 מיליון ילדים בני פחות מחמש שמתו ברחבי העולם.

שמונת יעדי הפיתוח שנקבעו למילניום השלישי הם מטרות בתחומי העוני, הרעב, הבריאות, השוויון בין המינים, החינוך ואיכות הסביבה, שהוסכמו על ידי המדינות שהשתתפו בפסגת המילניום של האו"ם בשנת 2000, עם תאריך יעד של שנת 2015.

ליזה גרנדה, המתאמת של האו"ם להודו, אמרה בתגובה לדוח: "התפקיד של הודו בפיתוח העולמי הוא החשוב ביותר בעולם. יעדי הפיתוח לא יוכלו להתממש בעולם אם הם לא יושגו כאן. המסגרת החדשה של אחרי שנת 2015 לא תצליח אם לא תהיה לה ההתחייבות והתמיכה של הודו".