חמי כסיף, בכיר ברשות מקרקעי ישראל, נאשם בעבירות בנייה

כסיף, לשעבר מנהל מחוז ירושלים ברשות מקרקעי ישראל, מואשם כי כי ביצע עבירות זיוף וקבלת דבר במירמה במהלך בניית ביתו במושב בית חנן

חמי כסיף / צילום: גיל יוחנן
חמי כסיף / צילום: גיל יוחנן

מי ישמור על השומרים? המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה הגישה היום (א') לבית משפט השלום בתל-אביב כתב אישום כנגד חמי כסיף, לשעבר מנהל מחוז ירושלים ברשות מקרקעי ישראל, בגין עבירות בנייה.

כסיף הושעה מתפקידו ברשות מקרקעי ישראל. הפרשה נחשפה לראשונה ב"גלובס".

על-פי כתב האישום, זמן רב לפני שנכנס לתפקידו ברשות מקרקעי ישראל, רכש כסיף זכויות בנחלה במושב בית חנן. באותה עת חלו הגבלות של רשות מקרקעי ישראל על הבנייה בנחלות.

רשות מקרקעי ישראל הגבילה את הבונים בנחלות ל-160 מ"ר ליחידת דיור, 160 מ"ר ליחידת דיור עבור בן ממשיך, ורק בהוכחת רצף דורי (מייסד המשק עדיין בחיים ועודנו מתגורר במשק) התירה הרשות בניית יחידת דיור שלישית בגודל של 50 מ"ר. רשות מקרקעי ישראל לא התירה חריגה מכללים אלה, אלא בתשלום דמי חכירה מהוונים של 91% מערך הקרקע.

לפי האישום, כסיף ביקש לבנות בית מגורים של כ-265 מ"ר ויחידת דיור במרתף של 53 מ"ר, ובנוסף ביקש להותיר יחידת דיור שלישית - שהייתה קיימת בנחלה - על כנה.

לדברי הפרקליטות, על מנת לממש את תוכניתו, מבלי שייאלץ להרוס את היחידה השלישית ומבלי לשלם דמי חכירה מהוונים, הנאשם ביצע את פעולות הזיוף והמירמה הבאות:

1. בעת הגשת התוכנית לחתימת רשות מקרקעי ישראל, הוא או מי מטעמו סימנו רק בעותק אחד מבין העותקים שהוגשו את יחידת הדיור השלישית כאילו היא מיועדת להריסה. עובדי רמ"י חתמו על כל ההעתקים והותירו את ההעתק בו סומנה היחידה השלישית להריסה במשרדי הרשות. באופן זה, בידי הרשות היה קיים ההעתק בו סומנה היחידה השלישית להריסה, אך בהעתקים האחרים, שנחתמו גם הם על-ידי הרשות, לא הופיעה היחידה כמיועדת להריסה - והם ההעתקים שהוגשו לוועדה המקומית, ועל-פיהם התקבל ההיתר.

2. על מנת להתחמק מתשלום דמי החכירה המהוונים, הכין הנאשם שתי תוכניות בנייה: הראשונה שיקפה את כוונתו המקורית וכללה שתי יחידות דיור - האחת בגודל של כ-265 מ"ר בקומת הקרקע ובקומה א', ויחידת דיור שנייה בגודל של כ-53 מ"ר בקומת המרתף. תוכנית זו מעולם לא הוגשה לרמ"י. התוכנית השנייה, שהוגשה למוסדות התכנון (התוכנית הפיקטיבית), כללה יחידה תחתונה בגודל של כ-170 מ"ר ויחידה עליונה בגודל של כ-154 מ"ר.

כסיף מואשם בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל דבר ומסירת ידיעה כוזבת למוסד תכנון.