קרלוס סלים: יש לעבור לשבוע עבודה של 3 ימים

המיליארדר המקסיקני בן ה-74 קורא לשינוי רדיקלי בחיי העבודה: "אנשים יצטרכו להמשיך לעבוד עד גיל 70 או 75, אבל רק שלושה ימים בשבוע, אולי 11 שעות ביום"

איש עסקים מקסיקו קרלוס סלים / צילום: בלומברג
איש עסקים מקסיקו קרלוס סלים / צילום: בלומברג

כולנו טועים, אומר קרלוס סלים, טייקון הטלקום המקסיקני שהוא האיש השני בעושרו בעולם. אנחנו צריכים לעבוד רק שלושה ימים בשבוע.

בכנס כלכלי בפרגוואי אמר סלים שהגיע הזמן ל"שינוי רדיקלי" בחיי העבודה של המין האנושי. במקום לפרוש בגיל 50 או 60, לדבריו, אנחנו צריכים לעבוד עד גיל מבוגר יותר, אבל פחות. "אנשים יצטרכו להמשיך לעבוד עד גיל 70 או 75, ולעבוד רק שלושה ימים בשבוע, אולי 11 שעות ביום", הוא אמר בכנס, לפי סוכנות הידיעות Paraguay.com.

"עם שלושה ימי עבודה בשבוע יהיה לנו זמן להירגע. בשביל איכות החיים, ארבעה ימי חופש בשבוע יהיו חשובים מאוד כדי לייצר פעילויות פנאי ובידור חדשות ודרכים נוספות של עיסוק", אמר סלים.

הטייקון בן ה-74 מאמין שסגנון חיים כזה ייצור כוח עבודה בריא ופרודוקטיבי יותר, ויטפל גם בבעיות הפיננסיות שקשורות לאריכות ימים.

הוא גם מהמר על כך בכספו. בחברת הטלפונים הנייחים המקסיקנית שלו, טלמקס, שבה העובדים המועסקים בהסכם קולקטיבי לפי גיל זכאים לפרוש מהעבודה לפני שהם בני 50, הוא השיק תוכנית המשך עבודה מרצון חופשי, במשכורת מלאה, אבל רק ארבעה ימים בשבוע.

סלים הדהים את עולם עסקים המקסיקני החודש עם תוכניות לפצל את אימפריית אמריקה מוביל שלו, ולמכור כחמישית מנכסיה, כדי להימנע מסנקציות של רגולטורים. חברתו שולטת ב-80% מהקווים הנייחים וב-70% משוק הסלולר במקסיקו - מעל הרף החדש שהממשלה קבעה, 50%.

סלם הוא אסטרטג ונדבן פעיל, שנוהג לומר שמה שהוא אוהב לעשות יותר מכול הוא לחשוב. יש לו תחומי עניין רבים מחוץ לעולם העסקים: הוא אספן נלהב של פסלי אוגוסט רודן ואמנות. מוזיאון סומאייה במקסיקו סיטי שהוא הקים מוקדש לרעייתו המנוחה.

הוא גם מאמין מאוד שהחינוך צריך להשתנות. בכנס בפרגוואי הוא אמר שה"לימודים צריכים לא להיות משעממים, אלא כיפיים", והם צריכים ללמד "לא לשנן אלא לחשוב. לא להפוך אנשים למשרתים אלא להכשיר אותם". הוא קורא גם ליותר לימודי מקצועות.

לו עצמו אין תוכניות לפרוש מעבודה. "תראו את מי הוא מעריץ: את הבנקאי המקסיקני מנואל ספינוזה ילסיאס, שהיה במידה מסוימת מורה רוחני שלו, והמשיך לעבוד גם בשנות ה-80 לחייו", אמר אנדרו פקסמן, היסטוריון בריטי שכותב ספר על סלים.