משק תחת אש: הנזק לתעשייה מוערך בכחצי מיליארד שקל

מהנתונים של התאחדות התעשיינים עולה, כי מפעלים באזור הדרום וביישובי עוטף עזה ניזוקו בכ-180 מיליון שקל, בעוד שמפעלים באזור המרכז ועד חיפה ניזוקו בכ-220 מיליון שקל

מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

התאחדות התעשיינים דיווחה היום (א') כי הנזק שנגרם למפעלי התעשייה שנמצאים תחת איום הרקטות מעזה מוערך בכ-445 מיליון שקל. מדובר בנתונים שנאספו במפעלים ובקרב תעשיינים בידי האגף למחקר כלכלי של ההתאחדות, והם מתייחסים לעשרה ימי הלחימה הראשונים בלבד.

מהנתונים עולה, כי מפעלים באזור הדרום וביישובי עוטף עזה ניזוקו בכ-180 מיליון שקל, בעוד שמפעלים באזור המרכז ועד חיפה ניזוקו בכ-220 מיליון שקל. שאר הנזק נגרם באזור ירושלים והצפון.

מנתונים שמסרו היום תעשיינים ניכר כי שיעור ההתייצבות הממוצע של עובדים במקומות עבודה באזור הדרום עומד על כ-80%, ורק במקרים בודדים נרשם מחסור חריף יותר של עובדים בשיעורים של 30%-50%. בשאר הארץ, כך לפי התאחדות התעשיינים, מסתכם שיעור ההתייצבות הממוצע של עובדים ב-90%-95%.

לפי הדיווח, בעקבות הלחימה נרשמה פגיעה ברווח - בעיקר של מפעלים רציפים ומפעלי מזון - של כ-30% באזור הדרום, ובין 7%-8% ביתר אזורי הארץ הנמצאים תחת איום הטילים. בנוסף, חלק מהמפעלים מדווחים על אובדן של חומרי הגלם, בעיקר במפעלים רציפים (כאלה שעובדים באופן קבוע 24 שעות ברציפות) ומפעלי מזון, כאשר שיעור הפגיעה עומד על אחוזים בודדים - עד כ-2%.

על רקע הימשכות הלחימה במסגרת מבצע "צוק איתן" והרחבת המערכה במהלך סוף השבוע, הודיע היום משרד הביטחון כי הקדים תשלומים בהיקף של כ-170 מיליון שקל לספקיו שפועלים באזור הדרום ונמצאים במרחק של עד 40 קילומטר מרצועת עזה. מדובר בכ-380 ספקים, רובם עסקים קטנים ובינוניים. במשרד הביטחון אמרו כי התשלומים הוקדמו בכמעט חודשיים בגין חשבוניות שכבר אושרו לתשלום.

בתוך כך, היום לא התקיימה קבלת קהל בלשכות התעסוקה בקריית גת, באופקים, בקריית מלאכי וביבנה. משירות התעסוקה נמסר כי הזכויות של דורשי העבודה יישמרו, וכי דורשי עבודה שגרים במרחק של עד 40 קילומטר מעזה לא חייבים להתייצב בלשכות במקומות מגוריהם. חובת ההתייצבות בלשכות באזור הדרום בוטלה בהמלצת מנכ"ל שירות התעסוקה, בועז הירש, ואושרה בידי שר הכלכלה, נפתלי בנט. הפטור מהתייצבות בלשכות יימשך עד שיסתיים המצב המיוחד באזור הדרום.

הנזק למפעלי תעשייה
 הנזק למפעלי תעשייה