הנזק לענף התיירות ממבצע "צוק איתן": כ-500 מיליון דולר

מתוך סכום זה, ההפסד לבתי-המלון נאמד בכ-100 מיליון דולר ■ צניחה של כ-65% במספר הכניסות של תיירים לישראל

מתרחצים בים - "צוק איתן" / צילום: רויטרס
מתרחצים בים - "צוק איתן" / צילום: רויטרס

כ-500 מיליון דולר - זה הנזק שצפוי להיגרם לענף התיירות ברבעון השלישי של 2014 כתוצאה ממבצע "צוק איתן".

על-פי התאחדות המלונות - שהעריכה את הנזק על סמך כניסות תיירים, הכנסות מתיירות ותפוסות בתי-המלון - מתוך סכום זה ההפסד של בתי-המלון מסתכם לפי שעה בכ-100 מיליון דולר (כ-340 מיליון שקל). בנוסף, למלונות צפוי נזק של כ-85 מיליון שקל נוספים כתוצאה מירידה בתיירות הישראלית.

בהתאחדות ציפו לכ-830 אלף כניסות תיירים ברבעון השלישי של השנה - גידול של 15% לעומת אשתקד ובהמשך למגמת גידול בשיעור של 17% ברבעון הראשון ושל 19% ברבעון השני של 2014. אלא שאירועי "צוק איתן" הורידו את המספר לכ-280 אלף כניסות תיירים בלבד - ירידה של 65% לעומת הצפי. המשמעות היא כאמור אובדן הכנסות של כ-500 מיליון דולר מתיירות נכנסת.

באשר ללינות ותפוסות בבתי-המלון, הצפי של התאחדות המלונות לפני פרוץ האירועים היה לכ- 2.4 מיליון לינות תיירים במלונות בחודשים יולי-ספטמבר - עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אלא שההערכה העדכנית צופה ירידה של כ-65% במספר הלינות - כלומר, כ-830 אלף לינות פחות המהווים הפסד פדיון של כ-100 מיליון דולר.

כך, למשל, התפוסה הצפויה בבתי-המלון בתל-אביב בתקופה האמורה עמדה בעבר על 60%, וכיום היא עומדת על 40% בלבד; בירושלים היא עמדה על 60%-75% לפני, והיום על 45%-50%.

באילת, לעומת זאת, המצב חמור פחות: 80% תפוסה היום, לעומת צפי ל-85% לפני "צוק איתן".

מטבע הדברים, התפוסות באשקלון ובאשדוד נמוכות משמעותית מיתר מוקדי התיירות בארץ: כ-20% (הלנים הם בעיקר נציגי כלי תקשורת זרה), לעומת צפי של 80%-90% לפני המבצע.

לפי נתוני ההתאחדות, תיירות הפנים הייתה אמורה להסתכם בחודש יולי ב-1.5 מיליון לינות, זאת בדומה ליולי אשתקד. צווי 8, מצב-רוח ירוד וחשש לשהות מחוץ לבית הובילו לירידה משמעותית במספר הישראלים הנופשים ברחבי הארץ ולתפוסה של כ-15% בלבד. כלומר, הפסד של 225 אלף לינות שמהווה הפסד פדיון של 85 מיליון שקל (נציין כי האומדנים בתיירות הפנים מתייחסים אך ורק לחודש יולי ולא לרבעון השלישי כולו - ס.פ.ז).

בהתאחדות מדגישים כי מדובר באומדנים כלליים בלבד, וכי ההערכות יכולות להשתנות בעקבות השינויים במצב, וגם בהתחשב בקמפיין של המדינה בחו"ל שנועד לעודד את התיירות לארץ ביום שאחרי המבצע.