הנזק לענף התיירות ממבצע "צוק איתן": כ-500 מיליון דולר

מתוך סכום זה, ההפסד לבתי-המלון נאמד בכ-100 מיליון דולר ■ צניחה של כ-65% במספר הכניסות של תיירים לישראל

מתרחצים בים - "צוק איתן" / צילום: רויטרס
מתרחצים בים - "צוק איתן" / צילום: רויטרס

כ-500 מיליון דולר - זה הנזק שצפוי להיגרם לענף התיירות ברבעון השלישי של 2014 כתוצאה ממבצע "צוק איתן".

על-פי התאחדות המלונות - שהעריכה את הנזק על סמך כניסות תיירים, הכנסות מתיירות ותפוסות בתי-המלון - מתוך סכום זה ההפסד של בתי-המלון מסתכם לפי שעה בכ-100 מיליון דולר (כ-340 מיליון שקל). בנוסף, למלונות צפוי נזק של כ-85 מיליון שקל נוספים כתוצאה מירידה בתיירות הישראלית.

בהתאחדות ציפו לכ-830 אלף כניסות תיירים ברבעון השלישי של השנה - גידול של 15% לעומת אשתקד ובהמשך למגמת גידול בשיעור של 17% ברבעון הראשון ושל 19% ברבעון השני של 2014. אלא שאירועי "צוק איתן" הורידו את המספר לכ-280 אלף כניסות תיירים בלבד - ירידה של 65% לעומת הצפי. המשמעות היא כאמור אובדן הכנסות של כ-500 מיליון דולר מתיירות נכנסת.

באשר ללינות ותפוסות בבתי-המלון, הצפי של התאחדות המלונות לפני פרוץ האירועים היה לכ- 2.4 מיליון לינות תיירים במלונות בחודשים יולי-ספטמבר - עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אלא שההערכה העדכנית צופה ירידה של כ-65% במספר הלינות - כלומר, כ-830 אלף לינות פחות המהווים הפסד פדיון של כ-100 מיליון דולר.

כך, למשל, התפוסה הצפויה בבתי-המלון בתל-אביב בתקופה האמורה עמדה בעבר על 60%, וכיום היא עומדת על 40% בלבד; בירושלים היא עמדה על 60%-75% לפני, והיום על 45%-50%.

באילת, לעומת זאת, המצב חמור פחות: 80% תפוסה היום, לעומת צפי ל-85% לפני "צוק איתן".

מטבע הדברים, התפוסות באשקלון ובאשדוד נמוכות משמעותית מיתר מוקדי התיירות בארץ: כ-20% (הלנים הם בעיקר נציגי כלי תקשורת זרה), לעומת צפי של 80%-90% לפני המבצע.

לפי נתוני ההתאחדות, תיירות הפנים הייתה אמורה להסתכם בחודש יולי ב-1.5 מיליון לינות, זאת בדומה ליולי אשתקד. צווי 8, מצב-רוח ירוד וחשש לשהות מחוץ לבית הובילו לירידה משמעותית במספר הישראלים הנופשים ברחבי הארץ ולתפוסה של כ-15% בלבד. כלומר, הפסד של 225 אלף לינות שמהווה הפסד פדיון של 85 מיליון שקל (נציין כי האומדנים בתיירות הפנים מתייחסים אך ורק לחודש יולי ולא לרבעון השלישי כולו - ס.פ.ז).

בהתאחדות מדגישים כי מדובר באומדנים כלליים בלבד, וכי ההערכות יכולות להשתנות בעקבות השינויים במצב, וגם בהתחשב בקמפיין של המדינה בחו"ל שנועד לעודד את התיירות לארץ ביום שאחרי המבצע.

צרו איתנו קשר *5988