איך תיראה התחרות בטלוויזיה, ומה מתכננות yes והוט?

כיצד הרגולציה מנסה לעודד את התחרות בתחום הטלוויזיה? פאנל בוועידת MAD

פאנל  "טיפול אלטרנטיבי" / צילום: תמר מצפי
פאנל "טיפול אלטרנטיבי" / צילום: תמר מצפי

כיצד ייראה העתיד בטלוויזיה? מושב שעסק בנושא הזה נערך בשבוע שעבר בוועידת MAD 2014 של "גלובס" בשיתוף orange. במפגש השתתפו הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה; סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, הרן לבאות; סמנכ"ל תוכן בהוט, יורם מוקדי; ועמית לוין, הפרוייקטור של נושא הטלוויזיה בחברת פרטנר. המושב עסק בתנאים שיאפשרו תחרות בתחום הטלוויזיה.

בדיון הוצגו עמדות שונות. מצד אחד, הרגולטורים גילה ולבאות, דיברו על החובה ליצור תחרות בטלוויזיה בכל האמצעים הרגולטוריים שניתן. מנגד, מוקדי טען כי התחרות כבר כאן מזמן, וכי הרגולטור פשוט לא מבחין בכך. לוין הציג עמדה שלפיה מה שנעשה כדי להכשיר את הלבבות בקרב אלה שעוסקים בטלוויזיה פשוט לא מספק.

"זה זמן קריטי"

ראשון הדוברים היה גילה, שאמר: "המצב הוא שיש דואופול בטלוויזיה הרב-ערוצית, עם נתחי שוק סטטיים, שלא משתנים עם השנים. אנחנו רואים בטלוויזיה עוגן לחבילת תקשורת שיכולה למשוך לקוחות. בטלוויזיה יש את הבידול הכי גדול, ולכן כשאתה מצליח לגייס לקוח לטלוויזיה, אתה יכול להשאיר אותו גם לשאר השירותים בחבילה.

"מהסיבה הזו, התמריץ של הוט ובזק להשתמש בשליטה שלהן בתשתית האינטרנט ובקשרים שלהם עם ספקי התכנים, כדי להפריע לכניסה של פרטנר, סלקום, גולן ודומותיהן לשוק - הוא ברור. כניסה של שחקניות חדשות לטלוויזיה תאפשר להן לשווק חבילות שירותים, להתחרות בצורה טובה יותר ולערער את ההגמוניה של yes ושל הוט בדואופול הטלוויזיה הרב-ערוצית".

לדברי גילה, יש חשיבות עצומה להוריד את חסמי הכניסה עבור שחקנים פוטנציאליים, כמו פרטנר, סלקום וגולן. "זה זמן קריטי להוריד חסמי כניסה וכך עשינו. עשינו זאת בעיקר במסגרת תנאי המיזוג בזק-yes ותנאי מיזוג הרשתות הוט פרטנר וגם ברגולציה משלימה מול הוט", אמר.

גילה הוסיף: "חסמי הכניסה העיקריים שטיפלנו בהם: מגבלת כמות המידע - כאשר ספק אינטרנט מגביל את השימוש לצרכן, טלוויזיה דרך האינטרנט דורשת נפח גלישה גדול, הוט ובזק יכולות לנפח את העלות של הלקוח על-ידי גביית סכומים גדולים על שימוש בנפח גלישה גדול. החלטנו לאסור על בזק לגבות מהמשתמש הסופי לפי נפח הגלישה המצטבר בפועל. בהסכם של הוט-פרטנר יש איסור דומה על הוט עד דצמבר 2015 או עד שיהיה שוק סיטונאי.

"כשיפקע התנאי על הוט - נשקול הטלת המגבלה על הוט כמונופול. לדעתי צריך להמשיך את ההגבלות על בזק והוט גם אחרי 2015. טיפלנו גם בהסכם השימוש ברשת בזק והוט, והתשלומים שמשלמות הספקיות לחברות התשתית, מה שקרוי הסכם הג'יגות. הפתרון שקבע הממונה הוא שהמתחרים בטלוויזיה רב-ערוצית לא ישלמו לבזק על גיגות שנובעות מטלוויזיה.

"התנאי חל גם על מקרים שהלקוח הסופי מחובר לתשתית האינטרנט של הוט. עדיין צץ החשש שהוט תעלה את מחיר הג'יגות מעבר למחיר שהיא גובה היום. המחיר של היום הוא המחיר שעל-פיו בזק מפצה את המתחרים. הוט יכולה להפריע לכניסה של מתחרה לשוק, על גבי התשתית שלה, אם תנפח את מחיר הג'יגות. לכן שלחנו מכתב להוט שמבהיר שכל העלאה של המחיר מעבר למחיר הנוכחי יהיה ניצול לרעה של מונופול.

"נושאים נוספים שאליהם התייחס הממונה הם הפקות המקור של החברות הוותיקות שיקבלו הגנה לתקופה מוגבלת וכן הטלת איסור על הרעת תנאים בתשתית אינטרנט למי שלא רוכש שירותי טלוויזיה מבזק או מהוט.

הרן לבאות ממשרד התקשורת הציג את עמדת המשרד. הוא הודה כי החבילה הצרה שכפה המשרד לא הצליחה, והביע תקווה שהאסדרה בשוק הקווי, באמצעות המודל של 'השוק הסיטונאי', תחולל את השינוי.

לבאות הוסיף כי "על הרגולטור לשקול פתרונות מתונים ומדודים לפני שניגשים לפתרונות יותר אגרסיביים כגון חיוב חברות הטלוויזיה למכור את התוכן שלהן למתחרים".

עמית לוין מפרטנר הוסיף: "הרגולטור אומר שהוא מאפשר לנו שימוש בכביש, קרי בתשתיות של בזק והוט, כדי שנוכל לספק טלוויזיה. אני לא רואה את זה כך. על הכביש הזה צריך שיהיו הגדרות תנועה, מי יכול לנסוע עליו, כמה יכולים לנסוע עליו ועוד הרבה פרטים שחיוניים על מנת שנוכל לדעת על מה להתבסס. האם מישהו חושב שניתן להעביר שידורים ליניאריים דוגמת אירועי ספורט או שידור המוני מערוץ 2 על גבי תשתיות בזק והוט, לכמות צופים של מאות אלפי אנשים? אין על מה להישען בכלל".

למה בדיוק מחכים?

לדברי יורם מוקדי מהוט, "הרגולטור במדינת ישראל לא מוכן לתחרות, ועד עכשיו הוא לא עשה כלום כדי לעודד אותה".

מוקדי דיבר על כך שחברת yes מעבירה את שידורי ה-VOD שלה על גבי האינטרנט הציבורי, וזה עובד מצוין, ולכן טענת מגבלת התשתיות לא קיימת. הוא הדגיש כי כבר לפני 6 שנים הוט בדקה את האפשרות להעביר ערוצים דרך האינטרנט הציבורי, וזה עבד מצוין, ולכן ברור שהיום - עם השיפור הטכנולוגי ועם המהירויות שמציעות הרשתות - לאף שחקן אין בעיה להעביר שידורי טלוויזיה. הוא הביא כדוגמה גם את נטפליקס שמשדרת בארה"ב רק על גבי האינטרנט, כתימוכין בכך שאין מגבלות תשתית.

מוקדי מתח ביקורת על משרד התקשורת על כך שכבר שנים הוא מדבר על יצירת תחרות בטלוויזיה, ואולם עד עכשיו אין אפילו טיוטת רישיון לשחקן חדש. "איך ייראה הרישיון, איזה כללים וחובות יחולו עליו? למה בדיוק מחכים?", אמר.

מוקדי הזכיר את העובדה שבסופו של יום, אסדרת השוק במתווה של שוק סיטונאי עושה את ההיפך מהמצופה, משום שהשוק הסיטונאי פוגע בתמריצים של חברות התשתית להמשיך ולהשקיע ולפתח את התשתית שלהם, כאשר בסופו של דבר הם יודעים שההשקעה ברשת מנותבת לטובת המתחרים שיפעלו על גבי הרשת שבהם החברות משקיעות מיליונים.

פאנל אלטרנטיבי
 פאנל אלטרנטיבי