יוזמה: סטודנטים יגורו אצל קשישים תמורת 250 ש' בחודש

במסגרת פרויקט "כאן גרים", הסטודנטים יארחו לקשישים חברה ויזכו גם למלגה בגובה 8,000 שקל

קשישים זקנים / צילום: שלומי יוסף
קשישים זקנים / צילום: שלומי יוסף

שיתוף פעולה משולש בין משרד הבינוי והשיכון, המשרד לאזרחים ותיקים והתאחדות הסטודנטים ינסה להקל על מצוקת הדיור של הסטודנטים ועל בדידותם של קשישים ברחבי הארץ.

מדובר בפרויקט שקיבל את השם "כאן גרים" במסגרתו יחברו הגורמים האמורים בין סטודנטים לקשישים כאשר סטודנטים יתגוררו יחד עם הקשישים בדירתם הקיימת ויתחייבו לפעילות משותפת בת ארבע שעות בשבוע עם הקשיש.

"התוכנית תעודד מעורבות סטודנטים בקהילה ותאפשר פתרונות דיור מוזלים עבורם ומנגד תאפשר את האזרח הוותיק להישאר בקהילתו תוך הגברת בטחונו האישי לצד סיוע בימים סוערים כגון ימי הלחימה במבצע "צוק איתן"", כך נמסר ממגבשי התוכנית. נכון להיום תתוקצב תוכנית זו על ידי משרד השיכון ב-4 מיליון שקל בשנה.

על פי פרטי התוכנית יוקם מאגר סטודנטים על ידי התאחדות הסטודנטים לצד מאגר אזרחים ותיקים שיוקם על ידי המשרד לאזרחים ותיקים, כאשר כל סטודנט שישודך לאזרח ותיק יחויב לצד המגורים בדירה לפעילות משותפת עם האזרח הותיק, כגון ליווי לסידורים, בילוי וחברה, טיול ועוד. בתמורה לפעילות זו יקבל הסטודנט מלגה שנתית בסך 8,000 שקל לשנה. לצד זה ועל מנת לכסות את ההוצאות השוטפות ישלם הסטודנט דמי הוצאות סמליות על סך 250 שקל לחודש תוך חתימת חוזה והסכמה מלאה על כל התנאים הספציפיים אל מול האזרח הוותיק.

את ניהול הפרוייקט תבצע התאחדות הסטודנטים הארצית החל מהקמת המאגר לצד המשרד לאזרחים ותיקים ועד המעקב אחר התקדמות התוכנית. לצורך כך תקצה ההתאחדות תקנים עבור רכזים אזוריים שיקבלו מלגה בסך 15 אלף שקל בשנה. במקביל, המשרד לאזרחים ותיקים ילווה ויתמוך באוכלוסיית האזרחים הוותיקים ומשרד הבינוי והשיכון יבצע בדיקות מדגמיות לבקרה.

יש לציין שהתוכנית טרם החלה לפעול ומדובר כעת על פיילוט של שנה אחת במסגרתה, ובמגבלות התקציב שנקבע לתוכנית, היא תכלול 400 סטודנטים בפריסה ארצית.

"לפני שאנו דואגים למציאת פתרונות דיור לדור הצעיר אסור לנו לשכוח את הדור הוותיק שבנה את הארץ הזאת", אמר שר הבינוי והשיכון אורי אריאל. "יש כאן שילוב בין מציאת פתרונות דיור לסטודנטים לצד הצורך לסייע לאוכלוסיית אזרחים וותיקים הסובלת מבדידות ותחושת חוסר ביטחון. אני בטוח שהפיילוט המדובר יהיה מוצלח ולאחריו נוכל להרחיב את הפרויקט בצורה משמעותית"

השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך אמר: ״פרוייקט ׳כאן גרים׳ הוא ממש דוגמה ל׳כפל מבצעים׳: הסטודנט זוכה במקום מגורים זול ונוח, והקשיש הבודד זוכה בשותף לדירה שיפיג קצת את בדידותו. אני משוכנע שהיוזמה של משרד הבינוי והשיכון ביחד עם המשרד לאזרחים ותיקים והתאחדות הסטודנטים תהיה דוגמה לקשר בין דורי בו כל הצדדים נהנים וגם המדינה מרוויחה.״

יו"ר התאחדות הסטודנטים אורי רשטיק אמר: "התאחדות הסטודנטים גאה בפרוייקט ייחודי זה, שנותן לסטודנטים פתרון אמיתי ליוקר הדיור בישראל לצד תרומה משמעותית. זהו פרוייקט חברתי שמייצג את הקשר הייחודי בין דור בוני הארץ לבין דור העתיד. שתי קבוצות אוכלוסיה אלו, הסטודנטים והאזרחים הוותיקים, נתרמות מהמגורים המשותפים".

המשרד לאזרחים ותיקים מפעיל מוקד מידע למי שרוצה לקחת חלק בתוכנית בטלפון 8840*.