שאלות ותשובות: מה מגיע לנוסעים שטיסותיהם בוטלו?

וגם: מה קורה אם נתקעתם בחו"ל בגלל ביטול הטיסות, ותוקף ביטוח הנסיעות פג?

אנשים ומזוודות בנתבג / צלם: רויטרס
אנשים ומזוודות בנתבג / צלם: רויטרס

התשובות בנוגע לביטולי הטיסות הוכנו בסיוע רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, ורונן זאבי, מנהל תחום טיסות סדירות בגוליבר:

בעקבות ביטול הטיסות לישראל של חברות תעופה זרות, ישראלים רבים נתקעו בנתב"ג ובשדות תעופה בארה"ב ובאירופה. מה מגיע לנוסעים שהטיסות שלהם בוטלו, ואיך עליהם לנהוג - "גלובס" משיב על השאלות.

הייתי אמור לטוס עם חברת תעופה שביטלה את טיסותיה לישראל. מה עליי לעשות?

חברות התעופה הזרות נושאות באחריות המלאה למצוא חלופות לנוסעיהן באמצעות חברות ישראליות וחברות זרות שעדיין טסות לישראל, ללא עלות כספית נוספת, אך הן אינן מחויבות ללוחות זמנים, וסביר שיהיו עיכובים ושיבושים רבים. בכל מקרה, אל תגיעו לשדה התעופה לפני שווידאתם שהטיסה אכן מתקיימת.

האם לחברות התעופה הסדירות יש מדיניות ביטולים אחידה?

לא, כל חברה והמדיניות שלה, ויש להתעדכן מול כל חברה וחברה לגבי הלנה בבית-מלון, אש"ל וכיוצא בזה.

התבטלה טיסת צ'רטר (שכר) שהייתי אמור לעלות עליה. מי אחראי למציאת טיסה חלופית?

במקרה של ביטול טיסות לארץ, על ספק התיירות (למשל, "השטיח המעופף") לנסות להעביר את הלקוח לחברת תעופה אחרת, אך יש להביא בחשבון שלא בטוח שיצליח למצוא מקום פנוי ביעד המבוקש.

האם מגיע לי פיצוי כספי בגין ביטול טיסה ובגינה אובדן ימי עבודה, עוגמת-נפש וכו'?

חוק טיבי לפיצוי נוסעים שטיסתם בוטלה אינו מגדיר מבצע צבאי ככוח עליון הפוטר מפיצוי כספי, אולם הנושא, מן הסתם, מצוי בבדיקה משפטית של כל חברת תעופה.

מה תפקידו של סוכן הנסיעות בעת הנוכחית?

על סוכן הנסיעות לנסות למזער את הנזק ולסייע במציאת חלופה הולמת בהתאם למדיניות חברת התעופה.

חברות רבות הודיעו על ביטול ל-24 שעות ול-36 שעות עד להחלטה סופית של רשות התעופה האמריקאית בנושא. מה עליי לעשות אם אני אמור לטוס בעוד יומיים עם חברה שביטלה את טיסותיה?

בשלב זה מומלץ להמתין עד להתבהרות המצב ולא למהר לבטל או לקנות כרטיס טיסה במקום אחר.

האם כדאי לי לרכוש כרטיס טיסה עתידי בחברה שביטלה כרגע את טיסותיה לארץ?

בטווח הקצר מומלץ לרכוש כרטיס טיסה בחברות התעופה הישראליות.

האם המחירים יעלו בגלל המחסור במושבים?

המחירים כבר עלו. לכן, מי שלא חייב לטוס ביומיים הקרובים - מומלץ לו לדחות את הנסיעה.

נתקעתי בחו"ל בגלל הפסקת הטיסות, ותוקף ביטוח הנסיעות שלי פג. מה עליי לעשות?

בשלב זה אין הנחיה מיוחדת בנושא ממשרד האוצר, אבל כמה מהחברות הצהירו כי יאריכו את ביטוח הנסיעות בחינם. מלשכת סוכני הביטוח, בראשות אריה אברמוביץ', נמסר כי "על חברות וסוכני הביטוח מוטלת החובה המוסרית בעת הזאת לדאוג לשקט הנפשי של כל אותם ישראלים שנתקעו בעל-כורחם ובאופן לא מתוכנן בחו"ל, על-ידי הארכת תוקף הכיסוי הביטוחי, עד חזרתם הבטוחה ארצה".

ואכן, מפנייה שביצענו לחברות הביטוח עולה כי בכוונתן להיענות לאתגר:

בחברת שירביט נפתח מוקד מתוגבר לטיפול בפניות של הלקוחות שנתקעו, ובחברה אומרים כי "לכל לקוח כזה מוארך ביטוח הנסיעות ללא צורך במילוי טפסים וללא ביורוקרטיה מיותרת".

ב-AIG ישראל מסרו כי "החברה מאריכה בחינם את ביטוח הנסיעות של כל לקוחותיה אשר נתקעו בחו"ל, בחינם ובאופן אוטומטי ל-4 ימים נוספים, עד ליום ראשון הקרוב. זאת, ללא צורך בהתקשרות אקטיבית מצדם".

ממגדל נמסר כי החברה "הודיעה לכל סוכניה כי האריכה, בשלב זה עד יום א' 27.7.2014, את ביטוח הנסיעות לחו"ל, לכל הלקוחות שנמנע מהם להגיע לישראל בשל הפסקת הטיסות לארץ".

במנורה מבטחים אמרו כי הביטוח ללקוחות שחזרתם מתעכבת לאור המצב הביטחוני יוארך אוטומטית, ללא תשלום נוסף; ובאיי.די.איי ביטוח (ביטוח ישיר) מסרו כי החברה תאריך אוטומטית את הביטוח ב-5 ימים ללקוחות התקועים בחו"ל בשל המצב.

מהפניקס נמסר כי החברה תאריך אוטומטית את ביטוח הנסיעות עד ליום ראשון 27.7.2014 בחצות למי שנבצר ממנו לחזור לישראל בגלל המצב, ועד לתאריך זה אין צורך בהגשת בקשה לשם כך. לאחר מועד זה, נמסר, הפניקס תבצע הערכת מצב ותפרסם הנחיות למבוטחיה.

בכלל ביטוח אמרו כי יאריכו את הפוליסות ב-96 שעות.

מהראל נמסר כי "לקוחות הראל שעוכבו בשל בעיה באמצעי התחבורה זכאים - חינם וללא צורך בהודעה להראל - להארכה של 48 שעות בביטוח. אם יהיו עיכובים נוספים' תימסר הודעה נוספת".

מחברת כלל נמסר כי היא "תאריך ב-96 שעות את ביטוח הנסיעות לחו"ל עבור מבוטחיה השוהים בחו"ל ומועד חזרתם ארצה נדחה בעקבות המצב. ההארכה תבוצע ללא עלות ובאופן אוטומטי".

חברה הכשרה הביטוח מסרה כי "תאשר הארכה של ביטוח הנסיעות לחו"ל למשך 7 ימים לכל הלקוחות שנמנע מהם להגיע לישראל בשל הפסקת הטיסות לארץ. ההארכה תתבצע באופן אוטומטי".

כיצד מגיבות
 כיצד מגיבות

שמיים סגורים
 שמיים סגורים