"הממשלה וב"י צריכים להתעורר מהתרדמת ולרסן את השקל"

השקל ממשיך להתחזק מול הדולר והאירו ונשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן טוען כי "אין 'מבוגר אחראי' שירסן את המצב" ■ אורן מציע להפחית את הריבית ולקבוע ריצפה לשער הדולר

צביקה אורן / צילום: איל יצהר
צביקה אורן / צילום: איל יצהר

השקל ממשיך במגמת ההתחזקות מול הדולר והאירו ומעורר בקרב התעשיינים דאגה לצעד כעס רב על כך שהממשלה ובנק ישראל אינם פועלים במטרה להחליש את המטבע המקומי. נשיא התאחדות התעשיינים, צבי אורן, קורא לממשלה ולבנק ישראל "להתעורר מהתרדמת ולקחת אחריות על הכלכלה הישראלית". לדבריו, במטרה להחליש את השקל יש להפחית את הריבית באופן מיידי ולקבוע שער חליפין מינימאלי.

"בעיצומו של משבר ביטחוני שערו של השקל מתחזק בניתוק מהמציאות הישראלית ואין 'מבוגר אחראי' שירסן את המצב" כך טוען צבי אורן נשיא התאחדות התעשיינים. "אני מצפה מבנק ישראל להפגין מנהיגות בעת הזו ולפעול מיידית להחזרת שערו של השקל לרמת שווי המשקל", לדבריו.

בתוך כך, בדיון פנימי שנערך בהתאחדות התעשיינים השבוע, על רקע הפגיעה הקשה בתעשייה, העריך פרופ' צבי אקשטיין, כי "שער חליפין של שווי משקל ארוך טווח של במשק עומד כיום על בין 3.6 ל- 3.8 ₪ לדולר".

בשבועיים החולפים מאז תחילתו של מבצע "צוק איתן", ולמרות המצב הביטחוני המורכב, התחזק השקל בכ-0.5% מול הדולר, בעוד האירו דווקא נחלש בקרוב ל-1% מול הדולר. על רקע זה התחזק השקל מול האירו ב-1.5%, והביא בזמן קצר לשחיקה ניכרת ברווחיות ופגיעה בכושר התחרות בכלל ושל היצואנים לאירופה בפרט.

שערו של השקל נחלש היום ל-3.411 שקל לדולר, ול- 4.594 מול האירו ובכך השלים תיסוף מצטבר של 15% בכשנתיים מול הדולר ושל כ- 8% מול האירו. על רקע התיסוף, מדווחים בהתאחדות התעשיינים על פגיעה קשה: לאחר הפסד עסקאות בפועל של כ- 2 מיליארד דולר אשתקד ואובדן של כארבעת אלפים וחמש מאות מקומות תעסוקה בתעשייה, במקביל להפסד עסקאות נוסף המוערך בכ-4 מיליארד דולר בשנת 2014.