קרן המטבע הבינלאומית חתכה את תחזית הצמיחה הגלובלית

קרן המטבע הבינלאומית חתכה את תחיזת הצמיחה הגלובלית ל-2014 ל-3.4% ■ הקרן מסבירה את המהלך בירידה החדה של הצמיחה האמריקנית ברבעון הראשון, כמו גם באופטימיות פחותה בנוגע לצמיחה בשווקים המתעוררים

כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס
כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) שוב מעדכנת כלפי מטה את התחזית הצמיחה לכלכלה העולמית וזאת בעיקר על רקע הפחתה חדה של תחזית הצמיחה של ארה''ב, הכלכלה הגדולה בעולם, ושוק היעד העיקרי של היצוא הישראלי, כך עולה מתחזית הכלכלה העולמית שמפרסם היום הארגון הכלכלי החושב בעולם.

הדברים מקבלים חשיבות יתרה לנוכח העובדה כי ההתאוששות הכלכלית של המשק הישראלי אחרי מבצע "צוק איתן", אשר עלותה למשק כבר נאמדת בכמה מיליארדים, תהיה תלויה בצורה לא מבוטלת בסביבת הצמיחה של העולם, לרבות שוקי היעד העיקריים של ישראל.

לפי המספרים החדשים, הכלכלה העולמית תצמח השנה ב-3.4% ולא ב-3.8% כפי שהיה צפוי בתחילת השנה. יתרה מזו, הכלכלה האמריקאית צפויה לצמוח ב-1.7% בלבד לעומת תחזית של 2.8% השנה, תחזית שפורסמה לפני כשלושה חדשים בלבד. מדובר בעדכון חד בסך 1.1 נקודות אחוז.

"העדכון משקף את ההשלכות של רבעון ראשון חלש במיוחד, לרבות בארה''ב, וגם תחזיות הרבה פחות אופטימיות לגבי כמה משקים מתפתחים", נכתב בסקירה של ה-IMF. למרות שהצפי הוא להתאוששות חזקה במהלך השנה, שכבר נבחנת ברבעון השני, היא לא תהיה חזקה דיה כדי למחוק את ההפסדים של הרבעון הראשון. יצוין כי תחזית הצמיחה לשנת 2015 לכלכלה העולמית נותרה על 4%.

בסקירה מציינים כלכלני הקרן כי העדכון נובע לא רק מהחורף הקשה אלא גם "מביקושים חלשים למוצרי יצוא, לרבות מארה''ב וסין". כתוצאה מכך הורידה ה-IMF את הגידול בסחר העולמי ב-0.3% לרמה של 4% בלבד.

בסקירה מוזכרים הסיכונים לכלכלה הגלובלית ובראש הרשימה מוצבים הסיכונים הגיאו-פוליטיים באזורינו: "הסיכונים הגיאו-פוליטיים ההולכים וגדלים עלולים להביא לזינוק של מחירי הנפט" נכתב.

"תמחור הסיכונים בכמה שווקים פיננסים נראה לנו אופטימי למדי. הדוח האחרון של ה-BIS הדגיש את הסיכון המוגזם שלקח בשווקים הפיננסים כתוצאה מתקופה ארוכה של ריביות נמוכות. אנו מסכימים עם הניתוח הזה", ציין אוליביי בלאנשארד, הכלכלן הראשי של הקרן. עם זאת, הוא הדגיש כי הוא אינו רואה סיכון מערכתי שכן רמת המינוף של הבנקים נמוך וגם בסקטור הפיננסי הלא-בנקאי. בקרן המטבע שוב מזכירים את הסיכון הפיננסי הנובע בעיקר מ"רמות גבוהות יותר מהצפוי בנוגע לריבית ארוכת הטווח של ארה''ב" כתוצאה מתחילת הנורמליזציה של המדיניות המוניטארית.

תחזית הצמיחה של גוש היורו נותר ללא שינוי אך מדובר עדיין בצמיחה נמוכה מאוד השנה סביב 1%. בקרב ה-BRICS, בולט העדכון החד בתחזית הצמיחה של רוסיה וזאת על רקע המשבר באוקראינה. גם שיעורי הצמיחה של סין ממשיכים להתמתן מרבעון לרבעון וכעת נאמדים בכ-7% בלבד (לעומת כ-8% רק לפני שנה). גם תחזיות הצמיחה של ברזיל ומקסיקו עודכנו כלפי מטה (בכ-0.6 נקודות אחוז).

בקרן המטבע שוב מדגישים את החיוניות בביצוע רפורמות מבניות עמוקות כמנוע צמיחה בת קיימא.