קומנדו תכנון ובנייה

מה משפיל יותר מיחידת-על שמדלגת מעל מוסדות התכנון?

בינת שורץ / צלם: אוריה תדמור
בינת שורץ / צלם: אוריה תדמור

כאילו לא מדברים פה על מצוקת הדיור במשך חמש שנים לפחות; כאילו לא הבטיחו לנו בכל אותן שנים שפתרונות נדל"ניים פשוט לוקחים זמן (חמש שנים זה מספיק זמן, לא?); כאילו לא אישרו ממש לאחרונה רפורמה בתכנון והבנייה שהורידה מסדר היום של ועדות התכנון התעסקות ב"פכים קטנים" (פרגולות וכד'), כדי שיהיה להן זמן לאשר במהירות תוכניות גדולות; כאילו לא סיפרו לנו בשנת 2011, על רקע המחאה החברתית, שממשלת ישראל מקימה את הווד"לים, ועדות דיור לאומיות, שיפעלו לצד הוועדות המחוזיות ויאשרו בזמן שיא תוכניות למתחמים גדולים - צפויה השבוע הכנסת לאשר בקריאה שנייה ושלישית את "המשיח החדש": החוק להקמת "הוועדה לקידום מתחמים מועדפים", הוותמ"ל, לאחר שהחוק אושר בוועדת הפנים בשבוע שעבר.

מדובר הפעם באמת במה שנראה כמו "נשק יום הדין". ועדת-על, עם סמכויות-על, לאישור תוכניות בנייה גדולות. לממשלה תהיה הסמכות להכריז על מתחם המיועד ל-750 דירות ויותר כמתאים לטיפולה של הוותמ"ל, אפילו אם תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) הגדירה את אותו מתחם כשטח פתוח. לא ניתן יהיה להגיש ערר על החלטת אותה ועדת-על, שעוקפת את כל הוועדות הרגילות.

במקור תכנן האוצר לייעד את אותה ותמ"ל אך ורק לאישור מתחמי ההשכרה שעליהם הכריז שר האוצר יאיר לפיד (150 אלף דירות להשכרה בתוך עשר שנים). אולם, יחד עם השינוי הרדיקלי שחל במדיניות הנדל"ן של לפיד, שלפתע פתאום החליט שעדיף לשכנע את מחוסרי הדירה שהכי כדאי להם לקנות דירה חדשה מקבלן במחיר של 1.6 מיליון שקל (המחיר שיזכה אותם במלוא החזר המע"מ, צ'ק של קרוב לרבע מיליון שקל), גם הגדרות הוותמ"ל התגמשו בהתאם, והיא תוכל לאשר את כל סוגי הבנייה והייעודים.

וכגודל ההישג של אנשי האוצר בהעברת החוק (משרד האוצר, ולא משרד הפנים שאמור היה לחבוש את כובע התכנון), כך גודל ההשפלה של יתר זרועות הממשלה. הודאה ברורה באוזלת ידן. מעקף בולט לכל היררכיית והיגיון התכנון במדינה. ועדות מקומיות? ועדות מחוזיות? ועדה ארצית? תוכנית מתאר ארצית? במקום להרוג אותן (או לייעל אותן ברצינות), משאירים אותן בצד לראות את ההשפלה.

עד כמה זה משפיל ומסוכן? רק תדמיינו שמחר בבוקר תחליט הממשלה שאל מול הבעיות הביטחוניות הלא נגמרות, היא מקימה "יחידת על" של לוחמים.

ותמ"ל, ועדה לקידום מלחמות מועדפות, שלא תהיה כפופה להיררכיה הצבאית ואפילו לא לשר הביטחון או הרמטכ"ל. למה רק למצוקת הדיור מותר?