סקופ: אפשר להתפרנס מטניס (אפילו אם אתה ישראלי)

עם הכנסה ממוצעת של 277 אלף דולר בשנה מאז 2007, דודי סלע מצליח להוכיח שיש מי שהענף הזה יכול לתגמל אותו לא רע

דודי סלע / צלם: רויטרס
דודי סלע / צלם: רויטרס

ההופעה של דודי סלע הערב (א') בגמר טורניר אטלנטה (ישחק בשעה 23:00 מול ג'ון אייזנר האמריקאי) היא כמעט אירוע היסטורי בטניס הישראלי, ותתאר בעיקר את מצבו העגום של הענף. עגום, כי לא בטוח שמישהו אצלנו היה יכול לדמיין שהזכייה של עמוס מנסדורף בטורניר וושינגטון לפני 21 שנה, בקיץ 1993 (ניצחון בגמר על טוד מרטין האמריקאי) תהיה הפעם האחרונה שבה טניסאי ישראלי יזכה לנצח טורניר ATP.

למעשה מאז הפרישה של מנסדורף ממשחק בסוף 1994, הצליחו רק שני טניסאים להעפיל לגמרים בסבב - הראל לוי פעמיים (טורונטו 2000, נוטינגהאם 2001) ודודי סלע פעם אחת (בייג'ין 2008).

עד לאותה תקופת יובש, זכייה של טניסאים ישראלים בטורניר ATP הייתה דבר כמעט שגרתי: במהלך 13 השנים של "תור הזהב" שבין 1980 ל-1993 נרשמו לא פחות מ-12 זכיות של ארבעה טניסאים ישראלים שונים בתארים (מנסדורף 6, גלעד בלום 3, שלמה גליקשטיין 2, ושחר פרקיס זכייה אחת).

ההבדל היחיד בין אז להיום הוא בעיקר בתגמול הכספי. לאורך השנים האחרונות, בעיקר בשל לחץ עצום שמפעיל ארגון שחקני הטניס על ראשי הסבב ומארגני התחרויות, זינקו סכומי הפרסים עבור השתתפות בטורנירים עד כדי כך שטניסאי הדרג השני או השלישי לא צריכים הופעה בשלבים הגבוהים מאוד, או אפילו זכייה בטורנירים, כדי להתפרנס טוב.

אם סלע יזכה הלילה בטורניר באטלנטה הוא יזכה לפרס כספי של 103,100 דולר, למרות שמדובר רק בטורניר הדרג הרביעי - הדרג הנמוך ביותר - של סבב ה-ATP (הטורניר באטלנטה מדורג כטורניר ATP250, אחרי טורנירי ה-ATP500, ה-ATP1000 והגראנד סלאם).

הנה דוגמה קטנה למה שקרה בסבב תוך זמן קצר יחסית: אם סלע ייכנס גם ליו.אס אופן בחודש הבא בניו יורק (הוא אמור להיכנס) ואפילו יפסיד בסיבוב הראשון - הוא יסיים את עונת הגראנד סלאם של 2014 ללא אף ניצחון, אבל עם כ-142 אלף דולר שמובטחים למי שנכנס לארבעת הטורנירים הגדולים של הסבב. לפני שבע שנים בלבד (2007), כניסה לארבעת הטורנירים הגדולים הבטיחה כ-72 אלף דולר בלבד. לפני 15 שנה כניסה לארבעת הסלאמים היתה שווה כ-37 אלף דולר - הרבה פחות ממה שקיבל סלע רק לפני חודש על ההפסד בסיבוב הראשון בווימבלדון.

סלע לא צריך לזכות היום בטורנירי ATP כדי לנהל לעצמו קריירה רווחית: מאז 2007, למרות שלא זכה באף טורניר ATP ולא חצה מעולם את הסיבוב הרביעי בגראנד סלאם, הוא מעמיד ממוצע הכנסות של 277 אלף דולר בשנה. בעונה סבירה פלוס כמו שיש לו השנה, הוא מצליח לקחת בממוצע 10,000 דולר בכל פעם שהוא עולה על מגרש טניס לטורניר ATP. מה רע?