אושרה תוכנית להקמת מתקנים יבשתיים להזרמת גז מהים

אישור התכנית יקטין במידה ניכרת את פגיעותה של מערכת הולכת הגז הישראלית להתקפות מכוונות, תקלות ואסונות טבע ■ יוקמו מתקני תשתית ימיים ויבשתיים בתחנת הכוח "חגית" ביוקנעם וסמוך לקיבוץ עין החורש בעמק חפר

הראל לוקר / צילום: תמר מצפי
הראל לוקר / צילום: תמר מצפי

ועדת השרים לענייני פנים אישרה היום (א') את תכנית המיתאר הארצית למערכת הזרמת הגז מהמאגרים הימיים לחוף. האישור יקבל תוקף של החלטת ממשלה אם לא יוגש עליו ערר בשבועיים הקרובים.

אישור התכנית יקטין במידה ניכרת את פגיעותה של מערכת הולכת הגז הישראלית להתקפות מכוונות, תקלות ואסונות טבע. גז טבעי הוא הדלק המשמש לייצור כ-50% מהחשמל במדינה ובעתיד אף יעלה ל-70%. הגז מופק ממאגרים ימיים, דוגמת "תמר" ו-"לוייתן" המרוחקים כ-90 וכ-130 קילומטר מהחוף. מימוש התכנית יאפשר להגדיל את מספר הנתיבים שדרכם יזרום הגז לחוף מאחד לשלושה. התכנית תוכל לענות גם על צרכיהם של מאגרים נוספים שיתגלו בעתיד.

לצורך הטיפול בגז יוקמו מתקני תשתית ימיים ויבשתיים, האחד באזור תחנת הכוח "חגית" ביוקנעם והשני בסמוך לקיבוץ עין החורש בעמק חפר.

התכנית עוררה התנגדויות רבות מצד תושבי המועצות המקומיות עמק חפר, חוף הכרמל ומגידו. הטענה המרכזית של התושבים הייתה כי ההתקדמות הטכנולוגית הרבה שנעשתה בשנים האחרונות בתחום, מאפשרת להקים את כל מתקני התשתית הנחוצים בים, מבלי להתפשר על אמינותה של מערכת האספקה.

את תכנית המיתאר (תמ"א 37ח') קידם משרד התשתיות הלאומיות בסיועו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר. את התכנית הכין צוות מתכננים בראשות האדריכל גדעון לרמן.