השיחה: ד"ש מהחזית

מנהלים בכירים עולים על מדים על רקע מבצע "צוק איתן" - והפעם: גיא קרן, מנכ"ל עופר קניותר ו"חונים קונים", שאומר: "הצו לא הפתיע אותי. אני וחבריי למילואים הבענו רצון ונכונות לתרום את חלקנו"

גיא קרן / צילום עצמי
גיא קרן / צילום עצמי

גיא קרן, מנכ"ל עופר קניותר ו"חונים קונים": "הצו לא הפתיע אותי. אני וחבריי למילואים הבענו רצון ונכונות לתרום את חלקנו"

- מתי גויסת ואיפה אתה מוצב כרגע?

"אני רס"ן במילואים. משרת כקצין סיוע מוטס ומהווה חלק אינטגרלי מצוות המסוק הימי. גויסתי לפני כשבוע וחצי למילוי וביצוע משימות הטייסת וחיל הים במסגרת המבצע. יכולות ומשימות הטייסת מגוונות ומאפשרות לסייע לצה"ל לבצע את משימותיו תוך הגנה על העורף. הצו שהגיע לא הפתיע אותי, להיפך. במידה מסוימת, אני וחבריי למילואים, הבענו מיוזמתנו רצון ונכונות לתרום את חלקנו במסגרת המבצע".

- איך החברה מתנהלת בהיעדרך?

"שני המרכזים המסחריים שאני מנהל, בנס-ציונה ובראשון-לציון, נמצאים תחת איום טילי חמאס, ובמהלך ימי הלחימה עובדי המרכזים המסחריים וקהל המבקרים בהם נחשפו למספר רב של אזעקות ויירוטים. אפילו חווינו 'נפילה' בדמות של רסיסי יירוט גדולים שנחתו על גג הקניון. קודם ליציאתי לצו 8 סיימנו היערכות להתמודדות ולאופן הפעולה במקרה של צבע אדום, לרבות הפניית קהל הלקוחות למרחבים מוגנים. במרכזים המסחריים פועל צוות עובדים מיומן ומקצועי, ומשכך לא הופתעתי לגלות שהמרכזים המשיכו לפעול כסדרם, ככל שניתן בנסיבות העניין. אני בקשר טלפוני רציף עם הצוותים ומקפיד להיות מעודכן בהתרחשויות ככל שניתן".

- האם אתה חושש?

"כמובן שיש חשש ולא ניתן להתעלם ממנו. עם זאת, אני לא חושש יותר מכל פעילות מבצעית אחרת שבה נטלתי חלק בשנים האחרונות. יש לי ביטחון מלא במערכות שאני מפעיל ובצוות שאני טס איתו. אנחנו לא נוטלים סיכונים שאינם הכרחיים לביצוע המשימה, והסיכונים שאנו נדרשים ליטול הם מידתיים וסבירים. בעת ביצוע משימה מלוא תשומת הלב שלנו נתונה להשלמתה על הצד הטוב ביותר. משכך, החשש, ככל שקיים, מופיע לפני ביצוע המשימה או רק בסיומה. חשש זה נסוג מפני המטרה המוצדקת וההכרחית של מבצע זה - השבת השקט ליישובי הדרום וכפי שנוכחנו במקרה זה - לכל חלקי הארץ".

- איך המשפחה שלך מתמודדת עם שירות המילואים שלך?

"לשמחתי הרבה קיבלתי תמיכה מלאה מהמשפחה. אני סבור שלמשפחה בבית לעיתים קשה יותר עם היציאה למילואים מאשר למילואימניק עצמו. זה נובע בראש ובראשונה מהעובדה שאנו יודעים לאן אנו הולכים, מהן הסכנות הכרוכות בכך ומהם האיומים עלינו. המשפחה לעומת זאת אינה בקיאה בפרטים אלה. אני מקפיד לחשוף אותם ככל שניתן לאופי הפעילות שאני מבצע ומקפיד להרגיע אותם בכל הזדמנות. זכיתי לקבל גיבוי מלא מהילה אשתי, שמאמינה גם היא במטרות המבצע, ועל כך אני רוצה להודות לה. ברור לי כמה היה קשה לה בתקופה זו ושהעובדה שאיני נמצא בבית אינה מקלה כלל ועיקר. לשלושת ילדיי היו שאלות קשות. לא לכולן היו לי תשובות. כמו ילדים רבים ברחבי הארץ גם הם נחשפו לשידורי החדשות ולצילומים שפורסמו. גם הם רצו לממ"ד בכל אזעקה, ולכן היה להם קשה להבין מדוע אני נדרש לנסוע למילואים דווקא עכשיו. אני גאה בהם ובאופן שבו הם התמודדו כשלא הייתי בבית".

- מה אתה חושב על הלחימה ואופן התנהלותו, על התוצאות עד כה ועל מדיניות הממשלה?

"המבצע מוצדק והכרחי. באופן אישי אני סבור שעדיין לא השגנו את המטרה המיוחלת - השגת שקט יציב ואורך טווח לתושבי הדרום והסרת איום המנהרות מהיישובים הסמוכים לרצועת עזה. אני ער לכך שהמהלך יסתיים בסופו של יום בהסדר כזה או אחר, ולא בהכנעת החמאס ופירוקו. יחד עם זאת, חשוב לי שההקרבה הגדולה שהקרבנו במבצע הזה לא תרד לטמיון. הכרתי באופן אישי את סא"ל דולב קידר ז"ל מלימודינו המשותפים לתואר ראשון במרכז הבינתחומי בהרצליה ומפרויקט גדול משותף שעשינו באותה עת. אני סומך על שיקול הדעת של הנהגת צה"ל והעומד בראשו לסימון הנקודה שבה הסיכון לחיילינו יהיה גדול מהתועלת שתושג בהמשך הלחימה. כולי תקווה שנוכל לחזור בהקדם לשגרת חיינו, אולם חשוב שזה ייעשה רק לאחר שיובטח השקט, לתקופה ארוכה ויציבה".

גיא קרן / צילום עצמי
 גיא קרן / צילום עצמי

זה שנכנס

חברת איי.פי.סי (IPC), שעלתה לכותרות בשבוע שעבר על רקע הכנסת פעילות חדשה מתחום הזיקוק, מתהדרת במינוי אישיות ביטחונית בכירה: יחיאל חורב, 70, שכיהן במשך 21 שנה כראש המלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון), יכהן מעתה כיו"ר החברה.

בנוסף כיהן חורב בתפקידים בכירים נוספים במערכת הביטחון, ובהם המשנה למנכ"ל משרד הביטחון. בזירה העסקית, ב-5 השנים האחרונות שימש חורב ב-5 השנים האחרונות כיועץ לחברות ורינט ואבוני. כאמור, איי.פי.סי, עלתה מוקדם יותר החודש לכותרות לאחר שתוך יומיים שוויה זינק ל-1.5 מיליארד שקל, בעקבות השלמת הקצאת מניות פרטית והעברת השליטה בה לרוני קופרברג.

הקצאת המניות באיי.פי.סי בוצעה במקביל ליציקת פעילות בתחום שירותי ייעוץ, לוגיסטיקה וייזום עסקאות בתחום בתי הזיקוק לתוך החברה, כחלק מהסדר נושים. זמן קצר לאחר מכן איבדה המניה את עיקר שוויה, וחזרה להיסחר ברמת שווי ריאלית יותר, שעומדת היום על כ-40 מיליון שקל.

יחיאל חורב / צילום: תמר מצפי
 יחיאל חורב / צילום: תמר מצפי

וזה שיוצא

בימים האחרונים הודיעה חברת ספקטרוניקס על סיום תפקידו של צביקה שרף, מגדולי מאמני הכדורסל בישראל, כיו"ר החברה, לאחר קצת יותר משנתיים בתפקיד.

ספקטרוניקס, שבשליטת יחיאל ספקטור, מינתה את שרף לתפקיד בחודש מאי 2012, לאחר שסקפטור נאלץ לפרוש מהמשרה בעקבות דרישת רשות ניירות ערך, שאילצה אותו לבחור בין תפקיד זה לבין תפקידו כמנכ"ל החברה, שבו הוא מכהן עד היום.

בעבר כיהן שרף כדירקטור בחברה ועתה ישוב לכהן בתפקיד זה. לפי שעה לא ידוע מי יתפוס את מקומו כיו"ר. ספקטרוניקס עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות גילוי להבות וגזים וכיבוי אש לשימושים צבאיים ואזרחיים ופעילותה העיקרית מתבצעת באזור התעשייה החדש בשדרות.

צביקה שרף / צילום: עודד קרני - באדיבות מנהלת הליגה
 צביקה שרף / צילום: עודד קרני - באדיבות מנהלת הליגה

הפילנתרופית מארה"ב הגיעה לביקור

קודם היה זה מייקל בלומברג שעלה על טיסת אל-על מניו-יורק לתל-אביב כאות להזדהות עם העם בישראל וכדי להוכיח ליושבים בנכר כי נמל התעופה בן-גוריון הוא שדה תעופה בטוח, ואילו עכשיו הגיע תורה של לין שוסטרמן, פילנתרופית יהודייה מארה"ב ואחת מהתורמות המרכזיות של פרויקט "תגלית".

שוסטרמן - אלמנתו של איל חיפושי הנפט וסגן נשיא שדולת איפא"ק לשעבר, צ'ארלס שוסטרמן - הגיעה ארצה במיוחד כדי לפגוש את משתתפי התוכנית ולעודד אותם להמשיך בביקור בישראל למרות המצב הביטחוני.

בפרויקט "מסע", מדווחים על עלייה של כ-5% ברישום יהודי התפוצות לתוכנית למרות המצב הביטחוני ועל מורל גבוה בקרב אלה הנמצאים כאן.

"המצב הביטחוני מחזק את תחושת השייכות בקרב יהודי התפוצות. הצעירים מתעמתים עם גילויי אנטישמיות גוברים בארצות המוצא. הם רוצים להגיע ארצה, להתנדב, להתמחות ולהרגיש שהם תורמים את חלקם לעם ולמדינת ישראל בימים מורכבים אלה", אומרת לירן אבישר, מנכ"לית פרויקט "מסע".

לין שוסטרמן וילדי תגלית / צילום: תגלית
 לין שוסטרמן וילדי תגלית / צילום: תגלית

מנכ"ל משודרג

ועדת התגמול של חברת איי.אי.אס (IES), שבשליטת חיים גייר, החליטה בימים האחרונים לשדרג את תנאי העסקת המנכ"ל, דורון שגב, ולהעלות את עלות דמי הניהול החודשיים שלו ב-10% ל-63 אלף שקל.

עלות העסקתו של שגב ב-2013 הגיעה ל-927 אלף שקל. באיי.אי.אס הסבירו כי בתקופת כהונתו של שגב בתפקיד, שאליו נכנס לפני יותר משבע שנים, "חל גידול משמעותי וניכר בהיקף פעילות החברה, נכסיה, הונה העצמי ורווחיה, וכתוצאה מכך הגידול בהיקף האחריות והמטלות שבהן נושא שגב".

עוד הוסיפו כי לשגב "תרומה משמעותית להצלחת החברה ולעמידתה ביעדיה בשנת 2013 ובמחצית הראשונה של 2014".

במישור העסקי, איי.אי.אס ספגה מוקדם יותר החודש פגיעה עם המלצת מינהל החשמל במשרד התשתיות שלא לאשר את מתן הרישיון המותנה לתחנת הכוח שמתכננת החברה להקים בסמוך לחוף פלמחים בהשקעת ענק של 1.9 מיליארד שקל.