אסטרטג: אל תצפו לתיקון חד בוול סטריט בעתיד הקרוב

האסטרטג הראשי של דויטשה בנק, Binky Chadha: "אנחנו רואים ראלי של אמצע מחזור שיש לו עוד הרבה מקום לעלייה לפני שיגיע תיקון של 10% או יותר"

  בורסה  וול סטריט  /  צלם: רויטרס
בורסה וול סטריט / צלם: רויטרס

בשבוע שעבר צנח מדד ה-S&P 500 בשיעור החד ביותר בשנתיים האחרונות (בעיקר ביום חמישי), "מדד הפחד" זינק וכמובן גם מפלס חששות המשקיעים מהמשך הירידות. כעת, כמו תמיד, שואלים השחקנים לאן הולך השוק מכאן?

האסטרטג הראשי של דויטשה בנק, Binky Chadha, לא מודאג מהירידות וגם לא חודש שצפוי תיקון חד של 10% עד 20% בקרוב. זאת, מכיוון שתיקונים כאלה מגיעים בעיקר כשיש חשש מגלישה חוזרת למיתון או האטה ולא בתקופה שהתחזיות הן להתחזקות בכלכלה.

"אנחנו רואים ראלי של אמצע מחזור שיש לו עוד הרבה מקום לעלייה לפני שיגיע תיקון של 10% או יותר. הנתונים מלמדים על כך שתיקון של כ-5% על רקע זעזוע כלשהו בהחלט יכול להגיע אבל השוק יחזור לעלות מהר מאוד לאחר מכן", הוא כתב בסקירה שפרסם בסוף השבוע.

מאז יוני 2012 זינק מדד ה-S&P 500 בכ-55% אולם צ'אנדה לא מודאג ואומר שזאת התפתחות טבעית לאחר יציאה ממיתון או האטה ממושכים. עוד הוא מציין שתיקונים של 10% או יותר מגיעים בצברים (clusters) בעיקר בתקופה של מיתון כמו בשנות ה-30' של המאה הקודמת או בשנות ה-70' או בתחילת שנות ה-2000.

דעתו של צ'אנדה שונה מאוד מהשעה של מנהלי השקעות ואנליסטים רבים שמזה זמן רב מזהירים מתיקון חד בשווקים. בשבוע שעבר העריך מארק קוק (Mark Cook) כי מדדי המניות המובילים בארה"ב צפויים לצנוח ב-20% לפחות מתישהו במהלך 12 החודשים הקרובים. קוק, שחזה (וגם עשה הרבה מאוד כסף) את המפולות של 1987, 2000 ו-2008 (בעיקר באמצעות מכשיר יחודי שפיתח - Cook Cumulative Tick), משקיע ותיק ומוערך מאוד, התראיין לספרו של ג'ק שוואגר Stock Market Wizards וזכה בתחרות המשקיעים בארה"ב בשנת 1992, כשהשיג תשואה של 563% על תיק ההשקעות שלו.

כעת קוק מאוד מודאג מהתנהגות השווקים בארה"ב, ובעיקר מהמרווח בבורסה של ניו-יורק. "היו רק שני פעמים בעבר שנצפה כזה פער בין המרווח (Tick - הכוונה למספר המניות שנמצאות בעלייה לעומת אלה שיורדות) בשוק - ברבעון הראשון של 2000, ברבעון השלישי של 2007 והפעם השלישית הייתה באפריל 2014", הוא אומר. לדעתו, השינוי הזה מעיד שהשוק מאבד "אנרגיה".

"בסופו של דבר למנוע נגמר הדלק והוא מפסיק לעבוד. תחשבו על סכר שיש בו המון המון סדקים קטנים שלא ניתן להבחין בהם בעין בלתי מזויינת. לבסוף, הסכר נשבר ונפרץ. כך, תגיע לבסוף מפולת וזה יהיה קשה מאוד להרבה משקיעים, כרגיל".