"רשות המסים מוכרת קרקע בצפון ת"א מבלי להודיע לבעלים"

בעתירה לבג"ץ, יורשים של קרקע הסמוכה לגוש הגדול בת"א טוענים כי רשות המסים החלה בהליך מכירת הקרקע בשל חוב של 144 אלף שקל בגין מס רכוש

שני אחים שירשו קרקע בצפון תל-אביב, השייכת למתחם תא/3700 הסמוך לגוש הגדול, גילו לאחרונה כי רשות המסים החלה בהליכי מכירת הקרקע שלא בידיעתם, בשל חוב ישן בגין מס רכוש - כך עולה מעתירה לבג"ץ שהגישו היורשים נגד רשות המסים בדרישה לביטול הליכי הגבייה.

מהעתירה שהגישו חנה טמיר ויוסף ניימן, באמצעות עו"ד מרים דונין המתמחה במקרקעין, עולה כי היורשים, ששקלו למכור את הקרקע שבבעלותם, פנו לדונין, ואז גילו כי על זכויותיו של טמיר בקרקע רשומה בטאבו הערת אזהרה מ-2008 בגין חוב למס רכוש בסך 144 אלף שקל.

כשפנו לרשות המסים כדי לברר את מקור החוב, נמסר להם כי החוב עבר לטיפולה של לשכת ההוצאה לפועל, שהחלה בהליך מינוי כונס נכסים לצורך גבייתו.

בנסח הטאבו, אגב, לא מופיעה כל הערה בדבר מינויו של כונס נכסים, וברשות המסים סירבו להתייחס לחוב, מאחר שזכויות העותרים מצויות בהליכי מכירה.

העותרים טוענים כי לא ידעו על קיומו של החוב, וכי לא נשלחה אליהם כל הודעה בדבר קיומו או בדבר פתיחת הליך גבייתו.

בעתירה נטען כי במאי האחרון פרסמה רשות המסים מבצע לגביית חובות מס רכוש ישנים, שמטרתו להסדיר חובות ולשחרר קרקעות לבנייה. במסגרת המבצע הודיעה הרשות כי תיתן הקלות ותנאי תשלום נוחים למסדירים את חובם עד 31 ביולי 2014.

לפי התנאים שנקבעו, החייבים ישלמו את סכום קרן חוב המס בתוספת 15% ריבית ללא הקנסות וללא יתרת הפרשי ריבית והצמדה, שיחושבו מ-1 באוגוסט 2014 ועד למועד התשלום בפועל ולא מיום פתיחת החוב. עוד ציינה הרשות כי המבצע לא יחול על תיקים שכבר מצויים בהליכי גבייה.

לאחר התכתבות בין הצדדים, הודיעו העותרים לרשות המסים באמצע יולי, שבועיים לפני תום המבצע, כי בכוונתם לשלם את המס הנטען במבצע שעליו הכריזה הרשות. הם ציינו כי אם בקשתם לא תיענה תום המבצע, הם ייאלצו לפנות לבג"ץ.

"לעותרים לא היה ידוע מה מקור החוב, בגין אילו שנים, ממה הוא מורכב, מתי נשלחו הודעות השומה, מתי נשלחו דרישות התשלום ולאיזו כתובת", הם מציינים בעתירה. "העברת הטיפול בגביית החוב הנטען לגורם פרטי חיצוני ופתיחת הליך מכירה של הקרקע ללא מסירת כל הודעה לעותרים הינה התנהלות בלתי ראויה וחסרת תום-לב, במיוחד לנוכח העובדה שמדובר ביורשים שלא ידוע להם מאום על החוב ועל ההליך".

"לא יעלה על הדעת כי כאשר האזרח פונה לרשות בכדי לקבל מידע על אודות החוב שנטען שהינו חב בו, הוא ייתקל בהתעלמות, בהימנעות או בתשובה מתחמקת ובהפניה לגורמים פרטיים אלה ואחרים", נטען.

העותרים ציינו כי חובתה הבסיסית של רשות המסים היא לנקוט משנה זהירות כשהיא מפעילה הליכי גבייה באמצעות כונס נכסים, וזאת על-ידי מסירת הודעה לעותרים בדבר מינוי כונס הנכסים ופתיחת הליכי גבייה באמצעותו - צעד שלטענתם לא ביצעה.

"העברת הטיפול בגביית החוב הנטעם לגורם פרטי ולאחר מכן אי-מתן תשובה עניינית הינה בלתי מתקבלת על הדעת", הם טוענים, ומוסיפים כי עורך הדין הפרטי שמונה הוא בעל עניין בהליך המכירה מאחר ששכר-טרחתו נגזר מפעולות הגבייה שהוא נוקט.

העותרים דורשים מבג"ץ להורות לרשות המסים לעכב את כל הליכי הגבייה עד לבירור החוב הנטען והמצאת פירוט שלו, לרבות שומה, התכתבויות, דרישות תשלום ופעולות שביצע הכונס.

עוד הם דורשים להאריך את המועד להסדרת החוב הנטען במבצע גביית חובות מס רכוש ישנים, ולחייב את הרשות בהוצאות משפט.

ברשות המסים מסרו כי מאחר שהנושא נמצא בהליך משפטי, הם מנועים מלהגיב.