עקב "צוק איתן": הקרנות הכספיות מחקו פדיונות של חצי שנה

גייסו ביולי כ-3 מיליארד שקל ■ מנגד, מהקרנות המסורתיות נפדו 1.2 מיליארד שקל, לראשונה מזה שנתיים וחצי ■ קצב הגיוס בענף ירד בכ-50%

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס


מבצע צוק איתן, שהחל בתחילת יולי, לא עצר את הגיוסים בענף קרנות הנאמנות, אולם הביא לשינוי מגמה משמעותי בתעשייה. בצל הלחימה בעזה המירו בחודש החולף המשקיעים את חיבתם המתמשכת לאפיקים מסוכנים (מניות ואג"ח) בקרנות הכספיות הסולידיות, שסבלו בחודשים שקדמו לו מפדיונות.

כך, במהלך יולי גייסו הקרנות הכספיות למעלה מ-3 מיליארד שקל - הסכום שנפדה מהן במהלך המחצית הראשונה של 2014. פדיונות אלה נעשו על רקע התשואה הנמוכה שהקרנות הכספיות מעניקות כיום (בשל סביבת הריבית הנמוכה במשק), שמטבע הדברים לא השתנתה והסתכמה ביולי בכ-0.07%.

במקביל, קרנות הנאמנות המסורתיות (מניות ואג"ח) ספגו פדיונות גבוהים של כ-1.2 מיליארד שקל - מה שהפך את יולי לחודש הראשון זה שנתיים וחצי שבו הקרנות הללו סופגות פדיונות.

אלה הביאו לכך שענף קרנות הנאמנות, שבחודשים האחרונים קצב הגיוסים בו היה גבוה יחסית (כ-4 מיליארד שקל בחודש בממוצע מתחילת השנה), חתם את יולי עם גיוס של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד, ועם תשואה ממוצעת זעומה של כ-0.02%.

עיקר הפדיונות בקרנות המסורתיות נעשו בקרנות אג"ח קונצרניות, שאיבדו ביולי כ-1.7 מיליארד שקל. בדומה לקרנות הכספיות, גם בקטגוריה זו השתנה מאזן הגיוסים מתחילת השנה, שהפך מחיובי לשלילי (פדיונות של כ-370 מיליון שקל).

פדיונות אלה החלו כבר ביוני, בעקבות התשואה השלילית שהניבו מדדי התל בונד, אך בחודש החולף היקפם התעצם משמעותית. אלא שבחודש יולי הניבו מדדים אלה תשואה חיובית של עד 0.4%, כך שהאפיק שספג את הפדיונות הגבוהים ביותר בחודש החולף דווקא הניב את התשואה הממוצעת הגבוהה בענף - כ-0.3%.

פדיונות גם בקרנות מניות בארץ

שני אפיקים נוספים שסבלו מיציאת כספים היו קרנות אג"ח כללי ומניות בארץ, שאיבדו כ-950 מיליון שקל וכ-370 מיליון שקל, בהתאמה. הקשר בין הפדיונות באפיקים הללו טמון בכך שקטגוריית האג"ח הכללי כוללת קרנות מעורבות (קרנות ה-90/10, 80/20 וכו', המשקיעות את רוב נכסיהן באג"ח בתיבול מניות) שהפכו לדרך המועדפת על המשקיעים להיחשף למניות. אלא שבעוד שקרנות מניות בארץ חתמו את יולי עם תשואה שלילית של 1.3% (הנמוכה בענף), קרנות אג"ח כללי הניבו בחודש החולף תשואה ממוצעת של כ-0.2%.

התיאבון לסיכון של המשקיעים לא דעך לחלוטין, שכן חלקם התמקדו בנכסים מעבר לים. כך, ולמרות שהניבו תשואה שלילית, גייסו קרנות מניות בחו"ל ביולי כ-355 מיליון שקל, וקרנות אג"ח בחו"ל גייסו כ-260 מיליון שקל.

במקביל, קרנות אג"ח מדינה, שנהנות מגיוסים בקצב נאה מתחילת השנה, גייסו ביולי כ-1.2 מיליארד שקל, והניבו תשואה של 0.26%. מדובר בירידה קלה יחסית בקצב הגיוס בהשוואה לחודש הקודם. בהקשר זה נציין כי ביולי הקרנות המחקות גייסו 616 מיליון שקל, ולמעלה מ-90% מהסכום זרם לקרנות העוקבות אחר מדדי אג"ח ממשלתיות.

גיוס גבוה יחסית בתעודות הסל

בעוד שיולי התאפיין בירידה בקצב הגיוס הממוצע של תעשיית קרנות הנאמנות ובגיוס של כ-1.9 מיליארד שקל, בענף תעודות הסל דווקא נהנו מגיוס גבוה יחסית של כ-2.1 מיליארד שקל (לעומת 1.3 מיליארד שקל ביוני).

מנתוני איגוד תעודות הסל עולה כי עיקר הגיוס, כ-1.5 מיליארד שקל, זרם לתעודות על מניות בחו"ל. מנגד, ובדומה למגמה בתעשיית הקרנות, נרשמו פדיונות של כ-263 מיליון שקל בתעודות סל על מניות בארץ. לתעודות הפיקדון זרמו כ-700 מיליון שקל - כמעט פי שלושה מהסכום שהן גייסו ביוני.

נכון לסוף יולי ענפי קרנות הנאמנות ותעודות הסל מנהלים כ-263 מיליארד שקל וכ-111 מיליארד שקל, בהתאמה.

ענף קרנות הנאמנות ביולי 2014
 ענף קרנות הנאמנות ביולי 2014

תשואה בענת קרנות נאמנות
 תשואה בענת קרנות נאמנות

ענף תעודות הסל ביולי 2014
 ענף תעודות הסל ביולי 2014