לפטופ מגע לכל תלמיד: "גלובס" בדק 4 דגמים מובילים

ארבעה דגמי לפטופים המצויידים במסך מגע מסתובב ובמחירים משתלמים ומקבוק אחד, נבחנו לקראת שנת הלימודים הקרבה ■ למה כדאי לשים לב לפני שקונים?

בעוד פחות מחודש יחזרו התלמידים לבתי הספר, ולאחר מכן יצטרפו הסטודנטים לספסל הלימודים. רכישת לפטופ הפכה מזמן לאביזר חובה עבור הלימודים (בעיקר לבית), כאשר בתקופה זו מוצעים דגמים לא יקרים במיוחד, שיתאימו לשימושי הלומדים עם מחשב קל משקל, חומרה שתוכל לתפקד בצורה ראויה לגלישה באינטרנט ולהפעלה של מעבד תמלילים.

יצרניות המחשבים מציעות דגמי לפטופים בטווח מחירים של אלפי שקלים בודדים ועד לכ-10,000 שקל. לטובת התלמידים, נבחנו ארבעה דגמים בשתי רמות מחיר של 2,000 שקל ו-3,000 שקל הפועלים על מערכת חלונות 8.1 של מיקרוסופט והאלטרנטיבה של מקבוק אייר של אפל. המחשבים שנבדקו מצוידים במסך מגע שהוא חיוני ונוח.

נדגיש כי היום, קיימים לפטופים היברידיים במחירים סבירים. בלפטופ היברידי ניתן לפרק את המסך ולהפוך אותו לטאבלט או שבחלק מהדגמים ניתן לסובב את המסך על צירו. בדגמי HP ולנובו אפשר להזיז את המסך לתצורת אוהל, המאפשרת להניח את הלפטופ כך שהמסך מקדימה.

פרט למחיר, חשוב לשים לב לנושא האחריות: ב-HP ובאייסר מציעים שלוש שנות אחריות כולל איסוף והחזרה מהבית. בלנובו מציעים שנת אחריות בודדת כולל איסוף והחזרה מהבית (200 שקל לשנת אחריות נוספת ו-300 שקל לשנתיים נוספות). בטושיבה שנתיים אחריות, כולל איסוף והחזרה מהבית ו-350 שקל לשנת אחריות נוספת באפל האחריות היא לשנה ו-1,100 שקל לשנתיים נוספות.

טושיבה - Satellite NB10t

מסך: גודלו 11.6 אינץ' עם טכנולוגיית מגע המתאימה למערכת ההפעלה חלונות 8.1. איכות התמונה סבירה והיא בתקן HD. כרטיס המסך הוא בסיסי של אינטל.

עיצוב: ה-NB10t נראה טוב (ביחס למחיר שלו), הוא כסוף, עשוי מפלסטיק ומרגיש פלסטיק. משקלו 1.5 ק"ג והוא נוח לנשיאה.

מקלדת ועכבר: המקלדת מעט קטנה, אבל עדיין בצורה שמאפשרת הקלדה שוטפת. ביצועי משטח העכבר סבירים.

חומרה: יצרניות המחשבים מנסות לשווק לפטופים במחירים זולים אבל עם מעבד בעל ביצועים נמוכים מאוד. ה-NB10t מגיע עם מעבד סלרון של אינטל במהירות 2.16 ג'יגה הרץ ורק 2 ג'יגה זיכרון. מדובר בביצועים ירודים שבקושי מחזיקים את המחשב. אילו היה מדובר ב-4 ג'יגה זיכרון אפשר היה לסכם כי בהיבט המחיר המוצר משתלם, אבל המחשב הזה בקושי מצליח להחזיק עליו את מערכת ההפעלה ואינטרנט אקספלורר, כאשר רוב הזמן שומעים את מעבד המחשב עובד ומתאמץ.

נפח האחסון כולל כונן קשיח של 500 ג'יגה, כרטיס מסך של אינטל ורמקולים באיכות נמוכה. הדגם הזה מצויד ב-2 כניסות USB מתקן 2.0 וכניסה בודדת מתקן 3.0 המהיר יותר. ישנה גם יציאת HDMI למסכי טלוויזיה וחיבור מסוג LAN לאינטרנט קווי.

סוללה: מחזיקה לעבודה של כ-3 שעות עם חיבור אלחוטי לאינטרנט והגדרות ביצועים גבוהים.

בשורה התחתונה ה-NB10t הוא לפטופ שמצדיק את קיומו רק בגלל המחיר הזול.

אייסר - Aspire Switch 10

מסך: ה-Aspire Switch 10 הוא לפטופ היברידי הכולל מסך 10 אינץ' באיכות HD ובטכנולוגיית IPS, המספקת צבעים יחסית רוויים עם זוויות מגוונות. בדומה לדגמים אחרים, גם כאן מסך המגע מציע ורסטיליות. ניתן לנתק את המסך מהמקלדת ולהשתמש בו כטאבלט, לחבר אותו בצורה הפוכה, כך שהמקלדת תמוקם מאחוריו (לצפייה בסרטים) או להציבו במנח אוהל הנוח לצפייה פאסיבית.

עיצוב: המחשב נראה טוב, צבעו כסוף, הוא לא גדול והמסך מתפרק בקלות (באמצעות מגנט) מהמקלדת. משקלו 1 ק"ג בלבד.

מקלדת ועכבר: מקלדת נוחה לשימוש, למרות גודלה היחסית קטן. גם משטח העכבר עובד בסך הכול בצורה טובה.

חומרה: ה-Switch הוא לפטופ איטי ופחות יעיל כמחשב, אלא כטאבלט עם שימוש באפליקציות המגע של חלונות 8.1. מצד שני, הוא עובד חלק יותר מדגם הטושיבה שברמת המחיר שלו. המעבד הוא מהסוג החלש יותר של אינטל, אטום Z3745 במהירות 1.33 ג'יגה הרץ עם רק 2 ג'יגה זיכרון. נפח האחסון מסוג פלאש עומד רק על 32 ג'יגה זיכרון. כפי שאפשר להבין, מדובר בטאבלט שעבר הסוואה ללפטופ. הרמקולים באיכות סבירה, אבל אין להם מספיק עוצמה.

למחשב כניסת USB בודד, מיני HDMI וקורא כרטיסי מיקרו SD.

סוללה: מחזיקה כ-5 שעות עם חיבור אלחוטי לאינטרנט. משטח המקלדת כמעט לא מתחמם, מכיוון שהחומרה ממוקמת במסך עצמו שהוא אכן מתחמם.

בשורה התחתונה: למי מתאים ה-Aspire Switch 10? זו שאלה שלא מצאנו לה תשובה. אם מישהו מחפש טאבלט טוב, אז מוטב שירכוש אייפד עם מקלדת וייהנה ממעבד התמלילים המוצלח של אפל, Pages, וממגוון אפליקציות. מי שמגדיר את המוצר הזה כלפטופ היברידי, יגלה שהוא לא ממש סוחב.

HP - Pavilion X360

מסך: גודלו של מסך המגע הוא 13 אינץ', האיכות שלו סבירה (HD), אבל הפריעו לנו הצבעים הדהויים יחסית והשתקפות שהופיעה במצב אוהל או במצב בו המסך קרוב למשתמש והמקלדת מתקפלת לאחור. ניתן לקפל את המסך לתצורת טאבלט, כשהמקלדת ננעלת, כך שהכפתורים לא ילחצו בטעות.

עיצוב: ה-X360 הוא לפטופ שנראה טוב, אפילו יותר מרמת המחיר שלו. הדגם שבדקנו הגיע בצבע כסוף אלגנטי ואזור המקלדת היה מורכב מפלסטיק שחור מוברש. המשקל גבולי: 1.95 ק"ג.

מקלדת ועכבר: המקלדת נוחה מאוד לשימוש ומרווחת, רק חבל שאין תאורה אחורית. משטח העכבר לא מספיק נוח לשימוש.

חומרה: מעבד i3 מהדור הרביעי של אינטל במהירות 1.9 ג'יגה, המחשב רץ בצורה טובה ולא נתקלנו בבעיות כלשהן. בנוסף מצויד המחשב ב-4 ג'יגה זיכרון ובכונן קשיח בנפח חצי טרה. הרמקולים הם של חברת ביטס (שנרכשה על-ידי אפל ב-3 מיליארד דולר לפני מספר חודשים) והם מספקים ביצועים טובים, אבל לא תמיד עם עוצמה מספיק חזקה. כרטיס המסך הוא בסיסי של אינטל. למחשב 2 כניסות USB מתקן 3.0 המהיר וכניסת בודדת מתקן 2.0 וגם יציאת HDMI וכניסת LAN.

סוללה: מאפשרת עבודה של כ-5 שעות עם חיבור אלחוטי לאינטרנט והגדרות ביצועים גבוהים. המחשב מתחמם כאשר הוא ממוקם על הברכיים.

בשורה התחתונה:HP מציעה לפטופ עם מסך מגע שמסתובב על הציר שלו עם חומרה טובה ביחס למחיר הלא גבוה (300 שקל פחות מהיוגה 2 אבל עם פחות שנות אחריות).

לנובו - יוגה 2

מסך: היוגה 2 בנוי בצורה מעניינת מאוד: מסך ה-13 אינץ' מגיע בתקן Full HD ומציע איכות תמונה מוצלחת עם צבעים רווים ותאורה אחורית חזקה. את המסך ניתן לקפל באמצעות המקלדת בתצורה אוהל, כך שניתן לצפות בסרט בצורה נוחה במקום שבו אין שולחן גדול, למשל במושב המטוס. ניתן גם לקפל את המסך לתצורת טאבלט ולעבוד עם מסך המגע באמצעות מערכת ההפעלה חלונות 8.1 המשולבת כאן. מצד שני, מדובר במסך יחסית גדול ובמשקל של 1.66 ק"ג, שלא קל מספיק לשמש כטאבלט. כרטיס המסך הוא בסיסי של אינטל.

עיצוב: אלגנטי. אנחנו קיבלנו אותו בגוון כסוף בכל חלקיו: הקדמי, הפנימי והאחורי. המסגרת שסביב למסך לא עבה במיוחד והיא מצופה בזכוכית נעימה לעין.

מקלדת ועכבר: המקלדת מאוד נוחה לשימוש, היא עשויה פלסטיק נעים למגע והכפתורים מוארים. משטח העכבר פחות נוח לשימוש.

חומרה: היוגה 2 מגיב בצורה טובה בכל הפעולות אותם ניסינו לבצע. לא מדובר במוצר לחובבי גיימינג, אבל מי שמחפש לגלוש באינטרנט, לצפות בסרטים ולעבוד על מעבד תמלילים, יהיה מרוצה מאד. מבחינת נתונים, מדובר במעבד i3 של אינטל במהירות 1.7 ג'יגה הרץ עם 4 ג'יגה זיכרון ו-500 ג'יגה נפח אחסון בכונן הקשיח. הרמקולים עושים את העבודה בצורה סבירה מאוד. מבחינת חיבורים, קיימת כניסת USB בתקן 2.0 וכניסה בתקן 3.0 המהיר. בולטת בחסרונה כניסת LAN לחיבור אינטרנט קווי.

סוללה: מאפשרת זמן עבודה של כ-4.5 שעות עם חיבור אלחוטי לאינטרנט והגדרות ביצועים גבוהים. המחשב מתחמם יחסית מהר.

בשורה תחתונה: זהו דגם מוצלח מאוד, במיוחד בגלל העיצוב, מסך המגע והחומרה הטובה ביחס למחיר.

האלטרנטיבה של אפל - המקבוק אייר

האלטרנטיבה של אפל חורגת מטווחי המחיר שבבדיקה, עם זאת הדגם הזה נכלל בה בהיותו פונה לקהל התלמידים והסטודנטים.

מסך: גודלו 11.6 אינץ', והוא אינו פועל בטכנולוגיית הרטינה המוצלחת של החברה, אלא בטכנולוגיה ישנה יותר ברזולוציה שלא מוגדרת Full HD (768 על 1366 פיקסלים). איכות התמונה סבירה, אפילו טובה, אבל לא יותר מכך.

עיצוב: דגמי המקבוק אייר הפכו למודל לחיקוי כמעט בקרב כל יצרניות המחשבים. מדובר בלפטופ שנראה טוב, הוא דק ומשקלו 1 ק*ג בלבד. המסגרת העבה יחסית שעוטפת את המסך, נראית מיושנת למדיי.

מקלדת ועכבר: המקלדת והעכבר של אפל הם המצטיינים בבדיקה. כפתורי המקלדת נעימים למגע ומשטח העכבר מאפשר לוותר על עכבר חיצוני. תענוג.

חומרה: המקבוק אייר מגיע עם חומרה מוצלחת ומהירה, הכוללת מעבד i5 של אינטל במהירות 1.4 ג'יגה הרץ עם 4 ג'יגה זיכרון ונפח אחסון של 128 ג'יגה בכונן מסוג SSD מהיר. כרטיס המסך הוא של אינטל מסוג HD Graphics 5000. מלבד זה, יש כאן את התקן ה-WiFi הטוב ביותר מכל המחשבים שבדקנו וגם שתי כניסות USB מתקן 3.0 המהיר ויציאת Thunderbolt.

סוללה: זמן עבודה של כ-11 שעות עם חיבור אלחוטי פעיל.

אחריות: האחריות של איי דיגיטל כוללת שנה אחת, ובשונה מהיצרניות האחרות היא דורשת הגעה פיזית לסניפי החברה (בדרך כלל בקניונים). מי שרוצה שנתיים אחריות נוספות, ישלם מחיר שערורייתי של 1,100 שקל.

בשורה התחתונה המקבוק אייר הוא לפטופ מוצלח מאוד, דק ונוח לשימוש. הבעיה היא המחיר: אומנם אפל מצרפת את מגוון התוכנות שלה, הכולל מעבד תמלילים ומצגות, אבל לשלם 4,700 שקל על לפטופ עם מסך 11 אינץ' שהוא אפילו לא עם מסך מטכנולוגיית רטינה הגבוהה של החברה ועם אחריות מינימלית, זה נראה קצת מעליב.