שרה בריטית התפטרה במחאה על מדיניות ממשלתה כלפי עזה

הבארונית ווארסי לקמרון: "הגישה שלנו אינה ניתנת להצדקה" ■ בריטניה "בוחנת מחדש" עסקאות יצוא נשק לישראל

הבארונית סעידה ווארסי / צילום: רויטרס
הבארונית סעידה ווארסי / צילום: רויטרס

שרה במשרד החוץ הבריטי, הבארונית סעידה ווארסי, התפטרה היום (ג') במחאה על מדיניות ממשלת בריטניה כלפי המשבר בעזה. השרה, שהיא המוסלמית הבכירה ביותר בממשלה, צייצה בטוויטר הבוקר: "בצער רב הגשתי את התפטרותי. איני יכולה עוד לתמוך במדיניות הממשלה בנושא עזה".

עזה אמנם הייתה הנימוק להתפטרותה של ליידי ווארסי, אך לדברי מקורביה יו"ר הסיעה השמרנית לשעבר בפרלמנט שקלה לפרוש זמן מה. היחסים בינה ובין רה"מ דיוויד קמרון היו מתוחים מאז 2012, כשהועברה מכהונת סגנית יו"ר המפלגה לכהונת שרת מדינה במשרד החוץ לענייני דתות וקהילות, מהלך שנחשב להורדה בדרגה.

במכתב ההתפטרות שלה, הבארונית ווארסי כינתה את עמדתה של בריטניה ביחס לעזה "בלתי ניתנת להצדקה מבחינה מוסרית".

"הגישה והניסוחים שלנו במהלך המשבר הנוכחי אינם ניתנים להצדקה, אינם עולים בקנה אחד עם האינטרס הלאומי הבריטי ותהיה להם השלכה שלילית ארוכת טווח על המוניטין שלנו בעולם ובבית", כתבה. היא תיארה "אי נוחות גדולה במשרד החוץ, הן בקרב שרים והן בקרב פקידים בכירים, מהאופן שבו מתקבלות ההחלטות האחרונות", וביכתה את פרישתו של וויליאם הייג - "משרי החוץ הטובים ביותר שהיו למדינה זו" - ביחד עם פיטוריו של דומיניק גריב, התובע הכללי לשעבר.

ביולי ויתרה ליידי ווארסי על התמודדות על כהונת נציבה של האיחוד האירופי. ווארסי היא בתו של נהג אוטובוס פקיסטני שהיגר לבריטניה. היא למדה משפטים והפכה לפוליטיקאית המוסלמית הראשונה שמכהנת בקבינט הבריטי כאשר קמרון נבחר ב-2010.

היא הצטרפה לבית הלורדים הבריטי ב-2007 בגיל 36, והפכה לחברה הצעירה ביותר בו.

עסקאות נשק ב-8 מיליארד ליש"ט

אתמול (ב') הודיע משרד ראש ממשלת בריטניה כי הממשלה תבחן כל אחד מהרישיונות שהוענקו לחברות בריטיות, כדי להבטיח שחברות אלה לא ייתבעו בגין מעורבות בדיכוי פנימי או בגרימת עימות נוסף. אחד מדובריו של דיוויד קמרון אמר: "אנו בוחנים כעת מחדש את כל רישיונות היצוא לישראל כדי לוודא שהם הולמים, לדעתנו". רוב חוזי הנשק בשווי כולל של 8 מיליארד ליש"ט (46 מיליארד שקל), שנבחנים כעת מחדש, מתייחסים לאספקת תוכנות הצפנה ותקשורת צבאית, ואף חלקי נשק.

הציוצים של הבארונית ווארסי

"רבים מאיתנו יחשבו על האנשים בעזה, בסוריה ובעיראק, שאין להם צרכים אנושיים בסיסיים או חיים בכבוד אנושי בסיסי".

"האם אנשים יכולים להפסיק להצדיק הרג של ילדים? תהיה הפוליטיקה שלנו מה שתהיה, לעולם לא תהיה הצדקה, רק חרטה על עזה".

"הפלסטינים חייבים לקבל מדינה עם יכולת קיום, עתיד ובית שבו ילדיהם יחיו בכבוד".

"חיי ילד פלסטיני שווים לחיי ילד ישראלי. כל החיים שווים, ללא קשר לדת או לאומיות".