מכולות: עיריית ת"א מבזה את ביהמ"ש

לטענת בעלי המכולות, העירייה וראש העיר חולדאי אינם מקיימים את פסק הדין המחייב לאכוף את חוק העזר העירוני האוסר על פתיחת סופרמרקטים בשבת

רון חולדאי  /  צלם: תמר מצפי
רון חולדאי / צלם: תמר מצפי

בעלי המכולות בתל-אביב והתאחדות הסוחרים הקטנים הגישו היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לביזיון בית המשפט נגד עיריית תל-אביב, בטענה כי העירייה וראש העיר, רון חולדאי, אינם מקיימים את פסק הדין המחייב אותם לאכוף את חוק העזר העירוני האוסר על רשתות השיווק להיות פתוחות בשבת.

הבקשה לביזיון בית המשפט מלווה בביקורת על התנהלות העירייה מאז נקבעו פסקי הדין נגדה. לטענת המבקשים, החל מ-30 במאי 2014 הייתה העירייה אמורה לעשות הכול כדי שחוק העזר יקוים הלכה למעשה על-ידי כל העסקים בעיר, וחנויות רשתות השיווק אמורות היו להיות סגורות בהתאם לו.

לטענת בעלי המכולות, החלטות בית המשפט מופרות ברגל גסה על-ידי העירייה ועל-ידי רשתות השיווק שמתעלמות מקיומו: "כל מי שהלך ברחובות תל-אביב בסופי השבוע מאז ניתן פסק הדין, יכול היה להיווכח במו-עיניו כיצד חוק העזר מופר לאורכן ולרוחבן של חוצות העיר, ובית המשפט מבוזה מדי שבוע בגאון ולעיני כל", נכתב בבקשה.

לדברי העותרים, כשבוע לאחר תחילת מבצע "צוק איתן" הודיעה עיריית תל-אביב כי לא תקיים את פסק הדין ולא תאכוף את חוק העזר בסופי השבוע, "בשל אותו "מצב ביטחוני".

על כך נכתב בבקשה: "מדובר כמובן בתירוץ מופרך, שבא לכסות על רצון העירייה להשהות את הקמפיין המתלהם שלה נגד החלטות בתי המשפט ושר הפנים לימים נוחים יותר מבחינה ציבורית ותקשורתית...ככל הידוע, תל-אביב אינה סובלת ממצב ביטחוני חמור ביחס לרשויות מקומיות אחרות, אך היא היחידה שמשתמשת במצב כתירוץ להתחמקות מקיום חובותיה החוקיות. ובכלל יש לשאול - מה הקשר בין המצב הביטחוני לבין אי-קיום פסק הדין?".

בעלי המכולות והסוחרים הקטנים טוענים, גם בהליך זה, כי התנהלות רשתות השיווק וחוסר האכיפה של העירייה פוגע בקניינם ובפרנסתם באופן קשה ומדי שבוע בשבוע, בעוד רשתות השיווק ממשיכות להתעשר על גבם מהפרת החוק.

מגישי הבקשה טוענים לכך שהם זכאים ליום מנוחה שבועי, כמו כל עובד אחר במשק הישראלי. לדבריהם, מדובר באלמנט סוציאלי ראשון במעלה, והזכות לפרנסה הוגנות ובתנאי תחרות שווים היא מנשמתה של כלכלה משוכללת.

הבקשה מדגישה את מניעיהן של רשתות השיווק באי-הציות לפסק הדין, כאשר מדובר על רווחי-העתק הבאים להן מכל יום מסחר נוסף בשבוע.

מגישי הבקשה מצביעים על אותו קמפיין ציני שמובילות רשתות השיווק, שנועד כביכול לשמור על "ציביונה" של העיר תל-אביב, כאשר למעשה הדבר בא לטשטש את המניעים הכלכליים של בעלי רשתות השיווק.

נזכיר כי בפסק דין שנתן לפני מספר חודשים אסר בית המשפט המחוזי על עיריית תל-אביב להסתפק בהטלת קנסות על המרכולים שנפתחו בשבת (בהם הרשתות טיב טעם ו-AM:PM) וחייב את העירייה להורות על סגירתם.

בעקבות פסק הדין העירייה ביקשה לתקן את חוק העזר העירוני באופן שיאפשר לה את פתיחת המרכולים בשבת. בסוף יוני האחרון עורר שר הפנים, גדעון סער, סערה כשמנע מעיריית תל-אביב להעביר את התיקון ופסל סעיפים בחוק החדש.

סער אף ציטט מדברים שכתב חיים נחמן ביאליק במכתב מ-1933 לגבי השבת: "ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלה גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם א-להים ואין צלם אנוש בעולם".

עורכי הדין דוד שוב ועברי פיינגולד, היועצים המשפטיים של מאבק בעלי המכולות, מסרו כי "בחודשים האחרונים אנו עדים לעליית מדרגה מדאיגה ביותר בביזוי שלטון החוק בתל-אביב. לאחר שנים של הפרות בלתי פוסקות של החוק מצד עיריית תל-אביב ורשתות ה-24/7, ולאחר שבתי המשפט הורו להן לקיים את החוק, מפרות העירייה ורשתות השיווק מזה כחודשיים וחצי גם את הוראות בתי המשפט וממשיכות לפעול לא רק בניגוד לחוק, אלא גם בניגוד לפסקי דין מפורשים".