"אין ספק ששרונה תהיה פתוחה בשבת בסופו של דבר"

איריס ברץ, מנכ"ל החברה לניהול שרונה: "יש דמיון בין שרונה לבין נמל תל-אביב. שני המתחמים עובדים הרבה על שוטטות"

איריס ברץ  / צילום: תמר מצפי
איריס ברץ / צילום: תמר מצפי

איריס ברץ, מי שעמדה בראש חברת אוצר מפעלי ים בשנים האחרונות והייתה אמונה על הפעילות העסקית והמסחרית בחלקו המערבי של נמל תל-אביב, מונתה בחודש שעבר למנכ"ל החברה שתנהל את "שרונה", האזור המסחרי החדש שבדרום הקריה. לאחר שתקציב הפיתוח וההקמה צמח מ-220 ל-300 מיליון שקל, ולאחר השקעת-עתק מצד השוכרים, ברץ תצטרך להציג תוצאות במהירות.

"לוקח זמן לחוש איזה צדדים מתחברים ומהי אוכלוסיית היעד. זה ייבנה לאט כמו בנמל תל-אביב", אומרת ברץ, "אבל היתרון הוא שהיה למקום מיתוג אינטנסיבי, דיברו עליו הרבה, ויש לא מעט סקרנים שבאים לראות. זו נקודת פתיחה טובה. בגלל ההיסטוריה, יש גם אנשים שבאים לראות איך נראה היום המקום שבו הם שירתו לפני עשרות שנים. עכשיו האתגר הוא לייצר את העומק, מעבר למה שכבר קיים.

"נכון להיום המספרים מדברים על כ-25 אלף מבקרים בשבתות, זה ההערכות, ובאמצע שבוע מדובר על כ-12 אלף איש. אלה היעדים הנכונים. יש דמיון בין שרונה לבין נמל תל-אביב. שני המתחמים עובדים הרבה על שוטטות ומושפעים מאוד מעונתיות של חורף, קיץ, סתיו ואביב וגם של אמצע שבוע מול סוף השבוע".

- בחודשים האחרונים יש מאבק על פתיחת העסקים בשבת בעיר.

"יש בתי עסק, בעיקר קטנים, שנשענים על מאסה של מבקרים ומבחינתם פתיחה בסוף השבוע היא נושא חשוב מאוד. אנחנו ביקשנו מעיריית תל-אביב וגם ממשרד הפנים היתר לפתיחה בשבת. אין כאן מלחמה בין משרד הפנים לעסקים או לעירייה, הייתה בקשה להגדיר קריטריונים. אין לנו ספק שהמתחם כולו יהיה פתוח בשבת בסופו של דבר. אנחנו נמצאים על ציר תנועה ראשי ולא מכניסים תנועה לתוך העיר, זה לא מפריע למגורים מסביב ולכן אין באמת סיבה שהמתחם לא יהיה פתוח בשבת. אבל נכון להיום עוד לא יודעים".

- הצבת יעדים ברורים?

"קודם כל, היזמים והעסקים צריכים להחזיר את ההשקעה הגדולה שהשקיעו. בסופו של דבר זה פרויקט נדל"ני, לא פרויקט לאומי. אם המקום הזה ייתפס כעוד קניון - לא השגתי את המטרה, כי בשביל זה לא מקימים כזה מתחם.

"ההתחלה היא לייצב 80%, שזאת הפעילות הקבועה, ואחר-כך מתחילים לעבוד על ה-20% שזה הדברים המיוחדים, ההתחדשות, שכל פעם שיגיעו לכאן אנשים יהיה להם משהו חדש. זה לא פשוט ושבשביל להצליח צריך לנסות המון.

"מתוך 80 אירועים שניסינו לעשות בנמל, 10 הצליחו מאוד, ואסור להתייאש ממה שלא מצליח. גם הדברים הכי קטנים או הכי לא צפויים כמו גשם יכולים להרוס".

הראיון עם ברץ נערך עוד טרם נכנסה הפסקת האש לתוקפה, בין אזעקה לאזעקה.

"יש ירידה קריטית במבקרים בתקופה כזו אבל זו לא תקופה מייצגת", היא אומרת ונותנת מבט בחלון הצופה על הרחבה הריקה. "אנשים באים להתאוורר גם בימי הלחימה, אבל גם כאן, כמו במקומות רבים אחרים, היינו צמודים למצב הרוח הלאומי. אני לא מאמינה שזה היה הזמן לדחוף אנשים להגיע. בגלל זה גם דחינו את אירוע ההשקה הגדול ואת הקמפיין הפרסומי שהיה אמור לצאת לדרך בסוף יולי. העסקים עדיין היו פתוחים והיו שעות שכן היו אנשים. אבל בכל מקום הייתה ירידה בתנועה. אני חושבת שאצל השכנים שלנו בעזריאלי הייתה פגיעה הרבה יותר חריפה. אין טעם לדבר על פדיונות ומסחר בימים כאלו".