עלייה במכירות אפריקה מגורים; לבייב מקדם עסקת בעלי עניין

אפריקה מגורים רשמה גידול של 16% במספר הדירות שמכרה ברבעון השני ■ עסקת בעלי העניין למכירת קרקעות של אפריקה ישראל מתקדמת

אורן הוד / צילום: איל יצהר
אורן הוד / צילום: איל יצהר

תוכנית "מע"מ אפס" של משרד האוצר ממשיכה להשפיע על מכירת הדירות החדשות בישראל על-ידי קבלנים, והחיזוק האחרון לכך התקבל בתחילת החודש מנתוני הלמ"ס. אלה הצביעו על ירידה דו-ספרתית במספר הדירות החדשות שנמכרו ביוני, שהמשיכה את המגמה השלילית הנרשמת במכירות בחודשים האחרונים.

למרות זאת, חברת אפריקה מגורים מראה כי תחום הדיור בישראל עדיין נמצא בפריחה, עם דוחות חיוביים לרבעון השני של השנה, שפרסמה הבוקר (א'). בסיכום רבעוני הצליחה החברה מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב להגדיל את מספר הדירות שמכרה (חוזים חתומים) ב-16% ל-114, וההיקף הכספי מהן קפץ ב-22% ל-239 מיליון שקל (יחד עם שותפים).

בסיכום מחצית השנה ירד מספר הדירות שמכרה אפריקה מגורים ב-3.5% ל-223, אולם התמורה הכספית מהמכירות שלהן צמחה בכ-6% ל-493 מיליון שקל (יחד עם שותפים).

אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים, אמר היום כי "נתוני הרבעון מוכיחים שהחברה ממשיכה באסטרטגיה שלה - לבנות בלב אזורי ביקוש. אנחנו מזהים המשך ביקושים בארץ על רקע תנאי השוק - הריביות הנמוכות והמחסור בהיצע הדירות. הספקולנטים יכולים לחכות עם רכישה, אבל מי שרוצה לקנות דירה למגורים, קונה".

עוד הוא הוסיף, כי "צריך לזכור גם שרוב הדירות שלנו הם בשווי של יותר מ-1.6 מיליון שקל, מה שמסייע להמשך המכירות. נכון שעניין המע"מ גרם ללא מעט אנשים לגרור רגליים, אבל בתקופה כזו של חוסר ודאות כתוצאה ממצב השוק, יש אנשים שמוכנים לשלם פרמיה מסוימת על עסקה עם חברה יציבה כלכלית ומקצועית. אנחנו מכרנו ברבעון השני בקצב טוב, ויכולנו למכור בקצב טוב יותר".

שורת ההכנסות של אפריקה מגורים לרבעון השני צנחה ב-27% ל-116.5 מיליון שקל, ובמחצית השנה הכנסותיה ירדו ב-20% ל-228 מיליון שקל.

בחברה תולים את הירידה בהכנסות באכלוס גבוה יותר של יחידות דיור בתקופה המקבילה אשתקד.

על פי כללי החשבונאות של ה-IFRS, בדרך כלל חברות המגורים מכירות בהכנסותיהן ממכירת הדירות רק עם מסירתן ללקוח, אירוע שיכול לקרות חודשים, או אף שנים ספורות, לאחר שנחתם חוזה המכירה.

למרות הנסיגה בהכנסות, אחרי שבשנה שעברה רשמה החברה הפרשה חד-פעמית של 20.5 מיליון שקל בגין הלוואה שהעניקה בעבר, בסיכום רבעוני היא עברה מהפסד לרווח נקי של 15.5 מיליון שקל.

במחצית השנה קפצו רווחיה של אפריקה מגורים ב-125% ל-25 מיליון שקל, ובמקביל היא הצליחה לשפר את שיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה.

אפריקה מגורים נמצאת בשליטת חברת התשתיות דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל, והיא עוסקת בייזום פרויקטים למגורים ברחבי הארץ תחת המותג "סביונים". לחברה צבר פרויקטים של כ-1,550 דירות, בשווי חוזי של 1.1 מיליארד שקל (חלק החברה). החברה נסחרת לפי שווי של כ-660 מיליון שקל, אחרי עלייה של 15% בערכה בשנה האחרונה.

עסקת בעלי העניין מתקדמת

במקביל לדוחות עדכנה אפריקה מגורים על עסקת בעלי עניין, שבמסגרתה תרכוש מאפריקה ישראל כמה קרקעות בתמורה כספית של 125-155 מיליון שקל. כעת נמצאים הצדדים במו"מ, ומימושו דורש את אישור הדירקטוריונים של החברות.

הוד אמר בעניין זה, כי "יש לנו בקופה יותר מ-530 מיליון שקל מזומנים ושווי מזומנים, ואנחנו מחפשים עסקאות. אנחנו מטפלים לאפריקה בקרקעות המדוברות, ובמקום לקבל עבור כך שירותי ניהול, אנו רוצים ליהנות מהרווח שיניבו לנו. אנחנו סבורים שאנשים ימשיכו לקנות, לכן אנחנו ממשיכים לפתח פרויקטים".