"בושה לעשות את כל הקרקס הזה בשביל רייטינג של לפיד"

(עדכון) - ח"כ ברוורמן בוועדת הכספים: "כולם יודעים שאסור להעביר את חוק מע"מ 0%" ■ ח"כ גפני: "לפיד זורק מיליארדים לפח"

ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור
ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור

תוכנית מע"מ 0% שוב בוועדת הכספים. לאחר שהניסיון של משרד האוצר להעביר את התוכנית בתום מושב הקיץ של הכנסת כשל בעקבות התנגדות עיקשת של חברי הכנסת החרדים, התכנסה היום (ג') ועדת הכספים בראשותו של חבר הכנסת ניסן סלומיאנסקי בדיון מיוחד במהלך הפגרה כדי להמשיך ולדון בהצעת החוק.

לאחר שהחלה ועדת הכספים לדון בהצעת החוק ולהצביע על הסעיפים השונים, באיחור של כחמש שעות מהלו"ז שנקבע במקור, המשיכו חברי הועדה למשוך את הדיונים. כך, גם היום הספיקה למעשה הוועדה להצביע רק על סעיפים ספורים בלבד ולא נרשמה התקדמות של ממש בדיונים כאשר הסעיפים המהותיים המתייחסים למהות ההצעה טרם עלו להצבעה.

חבר הכנסת פרופסור אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה, נכח גם הוא בדיון ותקף את החוק המוצע: "אני בוש במה שקורה כאן, כי מה שקורה כאן זה קרקס שלם של הפוליטיקה", כך פרופסור ברוורמן. "ההצעה הזו מעוררת שאלות קשות. לא מצאתי אף פקיד של האוצר שישב איתי בארבע עיניים ותמך בזה. כולנו יודעים שהחוק הזה, במיוחד עכשיו, אסור להעביר אותו. אני הייתי יו"ר ועדת כספים, והייתי חבר ועדת כספים בעבר, וכולנו יודעים איזה בורות יהיו כאן עכשיו בתקציב אחרי הלחימה. שר האוצר אומר שלא יעלה מיסים אז זה אומר שיחתוך ברווחה, בחינוך ובבריאות. הבעיה היא שבאו לשר האוצר ואמרו לו שהוא יורד ברייטינג. אמרו לו למצוא גימיק וזה מה שהוא מצא. אני חושב שזו בושה וחרפה לעשות את כל הקרקס הזה בשביל רייטינג. ככה לא בונים מדינה. אני חושב שעל האוצר לחזור בו מהחוק".

במהלך הדיון, התרעמו חברי הועדה על כך שלא ניתן הסבר מספק על המקור התקציבי של החוק מטעם האוצר. מאוחר יותר, עוכבה הקראת סעיפי החוק לקראת ההצבעה בשל הטענה כי הנוסח עליו מצביעים אינו הנוסח הסופי שאינו מצוי בידי חברי הועדה. על כך סעיף וסעיף התקיים דיון ארוך וחברי הכנסת המשיכו לטעון כנגד החוק המוצע. מחר עתידה הועדה להתכנס שוב בשעות הבוקר כדי להמשיך את הדיון בהצעת החוק.

במשרד האוצר נחושים להעביר את הצעת החוק בהקדם האפשרי ושוללים כל אפשרות אחרת. הדיונים שנקבעו עד כה בוועדת הכספים עתידים להתקיים, כאמור, גם מחר והכוונה היא לסיים את ההצבעות בטווח זמן זה.

חברי הכנסת החרדים ממשיכים לאיים כי לא יתנו לחוק לעבור גם במהלך הדיונים בפגרה. גורמים המעורים בסדר היום של דיוני הועדה מביעים היום ספק בדבר אישור כל סעיפי החוק בדיונים שנקבעו במהלך הפגרה. מכיוון שבשבוע הבא יוצאת הכנסת לחופשה לא יוכלו להתקיים דיונים ולכן בכוונת האוצר לנסות ולאשר את הצעת החוק עד מחר בערב.

התנגדות חברי הכנסת החרדים להצעת החוק עדיין עומדת בעינה ועוד לפני תחילת הדיון בהצעת החוק התייחס לכך ח"כ משה גפני: "צריך להקים ועדת חקירה על ההליך כולו. שר אוצר בגחמה אישית ללא כל תמיכה מבנק ישראל או מאף כלכלן בעולם, מקדם אג'נדה אישית בלי שום היגיון כלכלי. לוקח מקופת המדינה 3 מיליארד שקל וזורק לפח. המחירים לא יירדו ואין עודף תקציבי שמאפשר לקיחת 3 מיליארד לגחמה אישית של שר האוצר. התקציב צריך לעמוד ביעדי הביטחון וביעדים חברתיים ובמקום כל זאת, במקום טיפול ראוי במנהרות - לפיד זורק מיליארדים לפח".

על פי הנוסח העדכני ביותר של הצעת חוק המע"מ, עליו דנה ועדת הכספים, תוגדר הטבת המע"מ כהוראת שעה המוגבלת למשך 7 שנים ולא כחוק ללא הגבלת זמן. לאחר 7 שנים יידרש דיון נוסף בהוראת השעה והיא תצטרך לעבור דיון מחודש בוועדת הכספים ואישור של שר האוצר. בנוסף, על פי הנוסח המעודכן יכללו בהטבה גם צמודי קרקע באזורי עדיפות לאומית, בתנאי שהם נבנים על ידי קבלנים שבונים לפחות 15 יחידות דיור במקום מסויים. ההגדרות המדוייקות להטבה המתייחסות לצמודי הקרקע כמו גם רשימות השמאי הממשלתי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, המתייחסות למחיר למ"ר הרלוונטי לנכסים אלו יגובשו במועד מאוחר יותר.

עוד שני שינויים בנוסח החוק המעודכן מתייחסים לרף המחיר המקסימלי של דירה לגביו יוכלו מי שלא שירת שירות צבאי או לאומי-אזרחי לקבל את ההטבה (שינוי מ-950 אלף שקל למיליון שקל) והחלת הוראות מעבר הנוגעות למפרט בו יצטרכו לעמוד הדירות החדשות שיימכרו במסגרת ההטבה. מכיוון שהמפרט שחיברו במשרד השיכון הוא רחב ומפורט ולא יכול לכלול דירות שבנייתן כבר החלה או שיווקן כבר החל, יגובשו הוראות מעבר לתקופה קצובה במהלכן דירות אלו לא יצטרכו לעמוד במפרט ורק דירות שבנייתן טרם החלה יחוייבו לעמוד במפרט זה.

נציין כי הנוסח המעודכן כולל גם אפשרות להכליל חברי קבוצות רכישה בהטבת המע"מ, אולם נכון לרגע זה, נראה כי לא הושגה הסכמה במישור זה וככל הנראה קבוצות הרכישה יישארו מחוץ להטבת המע"מ.