מדד אג'יו: ביולי היתרון עבר לתיקים הסולידיים

האפיק המנייתי אמנם הפתיע ביציבות יחסית בחודש המלחמה החולף, אך התיק ללא מניות היה זה שעלה במהלכו - בשיעור של 0.34%

זרקור זכוכית מגדלת דוחות דו"חות עונת הדוחות שוק ההון / צלם: thinkstock
זרקור זכוכית מגדלת דוחות דו"חות עונת הדוחות שוק ההון / צלם: thinkstock

תיקי ההשקעות של הציבור נהנו ביולי מרווחים באפיקים הסולידיים, עקב עליות במרבית אפיקי האג"ח, אך סבלו מירידות שערים באפיקים המנייתיים - כך עולה ממדדי התיקים המנוהלים של אג'יו.

מדד אג'יו מציג את אומדן הביצועים בתיקים המנוהלים, לפי מבנה ופרופיל הסיכון. התיק בפרופיל הביניים הנפוץ של 20/80 נותר במהלך החודש במקומו עם שחיקה קלה של 0.03%, התיק עם 10% מניות עלה ב-0.18%, והתיק עם 30% מניות ירד בשיעור של 0.18%. בקצוות, התיק ללא מניות עלה בשיעור של 0.34%, ואילו מדד התיק המכיל מניות בלבד מייצג ירידה של 1.49%.

מדד אג'יו, נזכיר, מרכז נתונים והרכבים שונים מהגופים הגדולים בתעשיית ניהול התיקים, בהם פסגות, מגדל, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב-דש, אלטשולר-שחם, תפנית, הדס-ארזים, פעילים, אנליסט והראל. גופים אלו מנהלים היקף נכסים מצרפי העולה על 90%, כלומר המדד משקף את "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור. מתחילת השנה עלה תיק ה-20/80 הנפוץ בשיעור של 3.14%.

בהתחשב בעובדה הבלתי נשכחת, כי יולי היה חודש של מלחמה, אזי התנהגות מדדי המניות בארץ הייתה מפתיעה ואילו התגובה באפיקי האג"ח קלה יותר להסבר.

נתחיל בהפתעה: רבים ציפו, כי שוק המניות יגיב בירידות חדות למלחמה שמילאה את החודש. בפועל, שוק המניות המקומי, בהרכבו בתיקים, ירד בשיעור מתון של כ-0.33% בלבד. ההסבר העיקרי לכך הוא שהשוק המקומי סבל מספיק בשנים האחרונות, והוא נמוך ביחס למדדי המניות בעולם.

אל מול המניות בישראל, המדדים בעולם ירדו על פי הרכבם בתיקים, בשיעור ניכר יותר של כ-3% במונחים שקליים, תוך שהשקל התחזק במהלך המבצע וסיפק בכך הפתעה נוספת. השונות בהתנהגות מדדי המניות המרכיבים את התיקים הובילה החודש לשונות גדולה גם בביצועים של התיקים המנוהלים, בהתאם למבנה ההחזקות.

לעומת ההפתעה היחסית ביציבות שוק המניות, כאמור קל יותר להסביר את התנהגותם של אפיקי האג"ח בצל המבצע והשלכתו השלילית על הכלכלה ותרומתו להפחתת הריבית. כתוצאה מאותה הפחתה, אפיקי האג"ח רשמו עליות ורווחי הון נאים. עקב ההאטה באינפלציה וההשלכות הממתנות של התקופה, האפיקים הצמודים למדד עלו בשיעור מתון בלבד, אולם האפיקים השקליים עלו בצורה בולטת יותר, הן בממשלתיות והן בקונצרניות.

כך לדוגמה, הקונצרניות השקליות עלו בשיעור של כ-0.68% בתיקים, בעוד הצמודות עלו ב-0.29%. הממשלתיות הצמודות הקצרות אף ירדו בכ-0.23% עקב הנפילה באינפלציה. בסיכום החודש עלה כאמור סך התיק הסולידי בהרכבו בשיעור של 0.34%.

נראה כי בסיכום יולי, למרות המלחמה בעזה נוצר מצב שבו הורדת הריבית הביאה לרווחים נאים בתיקים הסולידיים, באופן שמיתן את ההשלכה השלילית של שוקי המניות.

כך, למרות הריבית הכה נמוכה, אפיקי האג"ח מצליחים השנה לספק את הרווחים לתיקים, בעוד אפיקי המניות סובלים ממצב מורכב יותר ומתנודתיות גבוהה. לכן, למרות זאת נוצר מהפך בצבירת התשואות בין יוני ליולי, כך שהיתרון עבר אל התיקים הסולידיים.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

תשואות התיקים לפי אפיקים מהפך ביולי
 תשואות התיקים לפי אפיקים מהפך ביולי