נתניהו: "כל עוד לא ישוב השקט, החמאס ייפגע קשות"

(עדכון) - רה"מ בישיבת הממשלה: "אם חמאס חושב שעל ההפסד הצבאי שלו הוא יחפה בהישג מדיני - הוא טועה" ■ "הנחתי את המשלחת בקהיר לעמוד על צורכי הביטחון של ישראל. רק אז ישראל תסכים להגיע להבנות"

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

"אם חמאס חושב שעל ההפסד הצבאי שלו הוא יחפה בהישג מדיני - הוא טועה. כל עוד לא ישוב השקט, החמאס ימשיך לספוג פגיעות קשות מאוד". כך אמר היום (א') ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה השבועית.

"אם חמאס חושב שלא נוכל לעמוד בזה, הוא טועה", המשיך נתניהו. ראש הממשלה הדגיש בדבריו את הצורך בנחישות ואורך רוח. נתניהו אמר עוד כי הנחה את המשלחת בקהיר באופן ברור לעמוד על צורכי הביטחון של ישראל והוסיף כי רק אם יהיה מענה ביטחוני, ישראל תסכים להגיע להבנות.

נתניהו הבהיר בפתח הישיבה, כי "אנחנו בעיצומה של מערכה צבאית ומדינית משולבת. בחודש האחרון החמאס ספג מכה צבאית קשה. אנחנו השמדנו לו את מערך המנהרות שהוא חפר במשך שנים, פגענו במאות מחבלים, יירטנו את הרקטות שהוא שהוא צבר במטרה לבצע אלפי פגיעות קטלניות בעורף הישראלי, וסיכלנו את הפיגועים שהוא ניסה לבצע נגד אזרחי ישראל - מן הים, מן האוויר ומן היבשה".

"אם החמאס חושב שבאמצעות המשך טפטוף הירי הוא יגרום לנו לעשות ויתורים - הוא טועה", אמר נתניהו. "במזרח התיכון הסוער והבלתי יציב בו אנו חיים, לא מספיק שיהיה יותר כוח, צריך גם נחישות ואורך רוח. החמאס יודע שיש לנו הרבה כוח, אבל אולי הוא חושב שאין לנו די נחישות ואורך רוח, וגם בזה הוא טועה טעות גדולה. אנחנו עם חזק, אנחנו עם נחוש. ראינו את זה בגילויים מדהימים של עוצמות וחוסן בשבועות האחרונים, הן אצל החיילים והן אצל האזרחים. אנחנו נמשיך לעמוד יחד איתנים ומלוכדים עד שנשיג את יעדי המערכה - השבת השקט והביטחון לכל ישראל", דברי ראש הממשלה.

"ישראל לא הסכימה לאף הצעה שהוצגה עד כה"

הבוקר (א') חודשו השיחות בקהיר, ובחמאס הודיעו מוקדם יותר היום כי הם דוחים את ההצעה המצרית. משמעות הדבר היא למעשה חזרה של המשא ומתן לנקודת הפתיחה. יחד עם זאת, לקראת חידוש השיחות, הבהיר אתמול גורם מדיני כי "ישראל לא הסכימה לאף הצעה שהוצגה עד כה" וכי היא תסכים להבנות שיוצגו על ידי המתווכים - "אך ורק אם יהיה בהן מענה ברור לאינטרסים הביטחוניים של ישראל".

"המשלחת הישראלית לקהיר מורכבת כולה מאנשי ביטחון", אמר הגורם, "וההנחיה שהם קיבלו עם צאתם למצרים היא לעמוד בתוקף על צרכי הביטחון של ישראל".

אתמול הצטרפו שרי האיחוד האירופי לעמדת ארצות הברית וקראו לארגוני הטרור בעזה להתפרק מנשקם. 28 השרים הודיעו בנוסף כי האיחוד יהיה מוכן להציב כוח במעבר רפיח, על מנת לסייע למנוע הברחות נשק לידי ארגוני הטרור ברצועה.

"האיחוד האירופי מוכן לתמוך במנגנון בינלאומי, שאושר על ידי מועצת הביטחון של האו"ם, לרבות באמצעות ההפעלה מחדש והרחבה אפשרית של כוח הפיקוח במעבר רפיח", נמסר בהודעת האיחוד.

במשרד החוץ הישראלי הודו על התמיכה הבינלאומית ואמרו כי "ישראל מברכת על קריאותיהם החוזרות והנשנות של השרים לפרק את ארגוני הטרור ברצועת עזה מנשקם. מחויבות לעקרון הפירוז, שתיושם על ידי מנגנון פיקוח אפקטיבי, תבטיח שינוי של המצב מיסודו. כתמיד, ישראל תמשיך לקיים דיאלוג עם האיחוד האירופי בשאלות חשובות אלה".

אל מול ההצהרות הללו הקשיח חמאס את עמדותיו - בריאיון לרשת אל-ג'זירה אמר ראש הלשכה המדיני חאלד משעל כי ארגונו יתעקש על הקמת נמל ועל הסרת המצור. "אנחנו רוצים להשיג גם את המטרות שלנו", אמר משעל. "אנחנו רוצים שהעם הפלסטיני ברצועת עזה ירגיש שהמצור הסתיים. אנחנו רוצים שהמעברים ייפתחו ושיהיה לנו נמל ושדה תעופה, ושהכיבוש ייפסק".

"חמאס מעוניין לשמור על חיי האזרחים בעזה ולא לנצל את הדם שנשפך כדי לשאת ולתת בקהיר או בכל מקום אחר", המשיך משעל ואמר. "בסוף המערכה הזאת אנחנו שואפים שמעשי התוקפנות של ישראל ייפסקו ושתהיה הפסקת אש. אבל אנחנו רוצים שהעם הפלסטיני ברצועת עזה ירגיש שהמצור הסתיים. אנחנו רוצים שהמעברים ייפתחו ושיהיה לנו נמל ושדה תעופה, ושהכיבוש ייפסק".

יחד עם זאת, הזהיר גורם בכיר אחר בארגון והממונה על קשרי החוץ, אוסמה חמאדן, כי "על ישראל לקבל את דרישותינו, או שתיאלץ להתמודד עם מלחמה ארוכה".