רד בנד במו"מ ראשוני למכירתה לענקית הגרמנית Bosch

אחד המשקיעים: "מדובר במו"מ מאוד מאוד ראשוני"; המנכ"ל: "לא מתעסק בספקולציות, עסוק בלבנות חברה" ■ בדיוק לפני שנתיים החברה ניהלה מו"מ למכירתה ל-IBM לפי 200-250 מ' ד'

יורם זלינגר רד בנד / צילום: תמר מצפי
יורם זלינגר רד בנד / צילום: תמר מצפי

חברת רד בנד הוותיקה במגעים למכירתה לתאגיד הטכנולוגי הגרמני Bosch. החברה הישראלית, שהוקמה ב-1999 ומנוהלת על ידי יורם סלינגר, הינה ספקית של תוכנה שמאפשרת פתרונות שונים לניהול מרחוק של התקנים ניידים, בהם מכשירי גלקסי של סמסונג. המוצר של החברה מותקן במעל ל-1.5 מיליארד טלפונים סלולריים.

סכום העסקה המתגבשת לא פורסם, אך ניתן להעריך כי מדובר על סכום שנע סביב 200-250 מיליון דולר, השווי לפיו ניהלה רד בנד מו"מ ממושך מול חברת IBM לפני שנתיים בדיוק. על אף שיתוף פעולה לאורך שנים, המו"מ הקודם מול IBM לא הבשיל לבסוף לכדי עסקה.

אחד המשקיעים אמר היום ל"גלובס" בנוגע למו"מ מול בוש כי "מדובר במו"מ מאוד מאוד ראשוני". סלינגר אמר בתגובה לפניית "גלובס" כי "כבר היו שמועות בעבר אבל אני לא מתעסק בספקולציות. אני עסוק בלבנות חברה".

מאז הוקמה ב-1999 הושקעו ברד בנד כ-35-40 מיליון דולר, בהשתתפות הקרנות: כרמל, פיטנגו, קורל, גריילוק, פועלים ונצ'רס ואינפיניטי. בנוסף, החברה קיבלה לפני כשנה השקעה אסטרטגית מ-NTT Docomo היפנית. בנוסף קיבלה החברה הלוואה מקרן פלנוס. המרוויחות הגדולים מהעסקה עשויות להיות הקרנות כרמל ופיטנגו, שמחזיקות כל אחת כ-15%-20% מהחברה.

רד בנד נוסדה על ידי שרון פלג וגדי גונן, והחלה את דרכה בפיתוח יישומים לעדכון מרוחק של תוכנה על גבי מחשבים אישיים. הכניסה של עידן הפס הרחב גרמה לחברה לשנות פוקוס והיא נעה לשוק חדש שבו יש מגבלות של תקשורת וזיכרון - השוק הסלולרי. את השינוי הוביל זלינגר, שהתמנה לתפקיד המנכ"ל ב-2001.

ההתמקדות המקורית של רד בנד היא באספקת תוכנה שמאפשרת עדכון מרחוק של הקושחה - התוכנה שמשולבת בחומרה של ההתקנים הניידים (מה שנקרא FOTA), מה שמסייע לעדכון מרחוק של תוכנות על גבי הטלפון ולפתור תקלות. במקביל, סיפקה ה=FOTA "נקודת אחיזה" אסטרטגית לחברה בלמעלה מ-1.5 מיליארד מכשירים סלולריים בעולם.

את נקודת האחיזה הזו מנסה רד בנד לממש כבר תקופה ארוכה, אם על ידי מהלכים עסקיים ואסטרטגיים או באמצעות רכישה. כבר לפני כמה שנים עלתה רד בנד על המדף עם תג מחיר של 200-300 מיליון דולר. לפני כארבע שנים רכשה רד בנד חברה שמאפשרת לה לספק גם פתרון של סביבה וירטואלית על גבי התקן הטלפון הנייד, מה שמספק הפרדה פונקציונלית בין השימוש בטלפון לצורכי עבודה לבין השימוש האישי.

לאורך השנים עובדת רד בנד עם השחקניות המובילות בשוק הטלקום והסלולר. כך, למשל, נבחרה רק לאחרונה להיות ספקית עדכוני התוכנה מרחוק (FOTA) של חברת השבבים MediaTek, בכל הקשור לגאדג'טים לבישים שהיא מתכננת להשיק. על לקוחות החברה נמנים שמות כמו אינטל, סוני, לנובו, מוטורולה, סמסונג, פנסוניק, ZTE, TI, LG, Huawei ואחרות.