עוד צרה לדורי בנייה: תביעה נגזרת בגין חלוקת רווחים אסורה

תביעה זו מצטרפת למספר בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו לאחרונה נגד החברה לאחר הודעתה על צפי להפסד של 250-350 מיליון שקל

חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי
חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי

פרשת ההפסדים הכספיים העצומים של חברת הנדל"ן דורי בנייה, מקבוצת גזית גלוב שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, ממשיכה לייצר תגובות שרשרת ותביעות משפטיות. בימים אלה שוקדים עורכי הדין של החברה בהכנת תגובות למספר בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו נגד החברה לאחר הודעתה על צפי להפסד של 250-350 מיליון שקל, בטענות להטעיית המשקיעים. כעת מצטרפת לתביעות אלה גם בקשה לאישור תביעה נגזרת, בטענה לחלוקת רווחים אסורה על רקע הפסדי החברה.

אתמול (ב') הגיש בעל מניות מיעוט בחברה, ירון עזיזי, למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד א. דורי בנייה, קבוצת א. דורי והדירקטורים בחברה - בהם רונן אשכנזי, בעל מניות ומנכ"ל החברה-האם קבוצת דורי ויו"ר דירקטוריון דורי בנייה ; נחמה דואק, כתבת "ידיעות אחרונות"; עוזי ורדי-זר, המנכ"ל המיתולוגי של חברת שיכון ובינוי; ויו"ר סלע קפיטל, שמואל סלבין, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד האוצר.

עזיזי טוען בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גיל רון ואהרן רבינוביץ' ממשרד גיל רון-קינן ועו"ד יעקב אביעד ממשרד אביעד-סרן, כי במהלך השנים 2012 ו-2013 החברה חילקה רווחים לבעלי מניותיה, על בסיס נתונים שאינם תואמים את המצב הכספי האמיתי שלה. בתביעה צוין כי בסך-הכול חולק סכום של כ-19 מיליון שקל.

בין היתר חילקה החברה באפריל 2012 כ-3 מיליון שקל לבעלי המניות, וסכום זהה בחודשים יוני, ספטמבר ודצמבר אותה שנה; וכן סכומים שונים הנעים בין 1.2 מיליון ל-2.4 מיליון במהלך שנת 2013.

עוד צוין בבקשה כי לאחרונה התברר כי מצבה הכספי של החברה שונה בתכלית מהדיווח הכספי שהיא סיפקה לציבור בעלי המניות, וכי "היקף הסטייה עצום, ככל הנראה חסר תקדים - בין 250 ל-350 מיליון שקל. כתוצאה מכך, החברה נמצאת במצב של קריסה מוחלטת. היא איננה עומדת בהתחייבויות כלפי גורמים מממנים, ואף לא בתנאי איגרות-החוב שהיא הנפיקה. בעלי השליטה בחברה כבר הזרימו לה סכום של 250 מיליון שקל".

היקף סטייה עצום

המבקש טוען עוד כי בנסיבות אלה ברור כי חלוקות הרווחים, שבוצעו בשנים 2012 ו-2013, לא עמדו במבחן יכולת הפירעון, שעל-פיו מותר לחלק דיבידנד. "לפי מצב החברה בפועל, הכספים שחולקו כרווחים דרושים לה על מנת לעמוד בהתחייבויותיה. גם מבחן הרווח לא מתקיים ביחס לחלוקות. לא עמדו לרשות חברה רווחים כנדרש כדי לחלק דיבידנד. לפיכך, מדובר בחלוקות אסורות".

הסעד הנתבע מקבוצת א. דורי הוא השבת כספי החלוקה האסורה; והסעד המתבקש מחברי הדירקטוריון הוא פיצוי בגין חלוקה אסורה בשל הפרת חובות הזהירות, אי-עמידה ברמת המיומנות הנדרשת והפרת חובת האמונים כלפי החברה.

יצוין כי הרקע לכל התביעות נגד החברה הוא הודעת חברת דורי בנייה בחודש שעבר, לפיה במסגרת תהליך בדיקה כולל שמתבצע בחברה, התברר כי "קיימת סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים, לעומת האומדנים שהיו קיימים בידיה עד כה, בטווח הנאמד בין 250 מיליון שקל לבין 350 מיליון שקל".

ההודעה הובילה לעצבנות בשוק ההון ולהתרסקות מניית החברה וכן להזרמת כספים מקבוצת דורי לצורך תמיכה בחברה.