דאע"ש דרש כופר לשחרור האמריקאי, ארה"ב סירבה

בניגוד להצהרת ארגון הטרור, שג'יימס פולי הוצא להורג כנקמה על הקמפיין הצבאי האמריקאי נגד הארגון, מתגלה כי דאע"ש דרש 100 מיליון דולר וכן שחרור מדענית פקיסטנית מהכלא בארה"ב ■ גורל שבויים אמריקאים נוספים על כף המאזניים

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בניגוד להצהרת ארגון הטרור "המדינה האיסלמית" (דאע"ש), שהעיתונאי האמריקאי ג'יימס פולי הוצא להורג כנקמה על הקמפיין הצבאי האמריקאי נגד הארגון, נודע עתה, כי דאע"ש תבע מארה"ב כופר בסך 100 מיליון דולר, וכן שחרורה של מדענית פקיסטנית, שהורשעה בפעילות טרוריסטית, תמורת שחרורו של פולי. רק לאחר שהדרישות נדחו על-ידי ארה"ב, ערף חבר הארגון את ראשו של העיתונאי אי-שם בסוריה או בעיראק. הרצח תועד והועלה לרשת.

המידע נחשף הבוקר (ו') ב"ניו-יורק טיימס". הוא מיוחס לנציג של משפחת פולי ולבן ערובה לשעבר שהוחזק יחד עם העיתונאי. בניגוד למדינות אירופיות מסוימות, שהזרימו מיליוני דולרים לארגוני טרור כדי להציל את חיי אזרחיהן, ארה"ב אינה משלמת כופר לטרוריסטים, והיא דחתה את דרישות הארגון.

דאע"ש, כמו ארגוני טרור אחרים, תובע עתה כדבר שבבשגרה סכומים גדולים במזומן תמורת שחרור דמי ערובה. השאלה כיצד לנהוג בארגון זה ובדרישותיו מציבה דילמה קשה לממשל אובמה, ולא רק במישור העקרוני: דאע"ש מאיים לרצוח שלושה בני ערובה אמריקאים נוספים אם דרישותיו לא ייענו, לדברי ה"טיימס". העיתון מאשש קביעה זו על ראיונות עם בני ערובה ששוחררו, עם בני משפחות של הקורבנות ועם מתווכים.

הבית הלבן רגיש מאוד לביקורת הגוברת שמושמעת עתה, שלפיה הממשל לא עשה דיו להצלת פולי ואמריקאים אחרים. במאמץ להדוף את הביקורת, גילו אתמול פקידי ממשל, שכוח קומנדו אמריקאי ניסה לחלץ את פולי ואחרים מידי דאע"ש במבצע סודי בקיץ, אך נכשל. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר אמש כי ארה"ב לא תסיג את כוחותיה לפני שתעקור את "סרטן" דאע"ש מהמזה"ת.

במאמץ להגביר את הלחץ על וושינגטון, צירף דאע"ש לסרטון שמתעד את עריפת ראשו של פולי קטע שמראה עיתונאי אמריקאי אחר, סטיבן סוטלוף, פרילנסר שעבד בשביל "טיים", אזוק ולבוש בגדי אסירים כתומים. הטרוריסט שניצב לידו מכריז: "חייו של אזרח אמריקאי זה, אובמה, תלויים בהחלטה הבאה שלך".

יחד עם שלושת האמריקאים, מחזיק דאע"ש בשלושה אזרחים בריטיים, לדברי בני ערובה ששוחררו. בריטניה, כארה"ב, אינה משלמת כופר לטרוריסטים. ה"טיימס" מציין, שלארגון רשימת דרישות שמילויין הוא תנאי לשחרור. לבד מכסף, תובע דאע"ש חילופי אסירים, לרבות שחרורה של עפיה סידיקי, נוירולוגית פקיסטאנית שלמדה ב-MIT ושקיימה קשרים עם אל קאעידה. היא מרצה עתה עונש מאסר בטקסס.

המדיניות שדוחה על הסף תשלומי כופר לטרוריסטים מציבה את ארה"ב ובריטניה נגד בעלות ברית אירופיות, ששילמו באופן סדיר סכומים משמעותיים כדי לשחרר את אזרחיהן, לרבות ארבעה אזרחים צרפתיים ושלושה אזרחים ספרדיים ששוחררו השנה לאחר שמתווכים העבירו כופר לשוביהם.

חטיפת אזרחים אירופיים נעשתה מקור הכנסה חשוב לאל קאיעדה ולשלוחותיו, מציין ה"טיימס". בחמש השנים שחלפו גרף הארגון לפחות 125 מיליון דולר בדמי כופר ששולמו לו. דאע"ש אמנם סולק ממסגרת אל קאעידה ופועל לפי אמות מידה אחרות, אך בני ערובה ששוחררו באחרונה אמרו, שראשי דאע"ש מודעים היטב לתשלומי הכופר שהועברו לחוטפי אזרחים מערביים במרוצת השנים, אפילו באפריקה.

גורמים ממשלתיים ומקצועני לוחמה בטרור בארה"ב טוענים, שמתן דמי כופר רק מחריף את הבעיה. אך המשמעות של מדיניות זו היא שלאזרחים אמריקאיים שנפלו לידי ארגון טרור אין כמעט סיכוי לצאת בחיים. מעטים הצליחו להימלט. מספר זעום עוד יתר חולץ בפעולות קומנדו. יתר בני הערובה מוחזקים ללא הגבלת זמן, או מוצאים להורג.

דייוויד רוד, כתב סוכנות הידיעות רויטרס, שנחטף בידי הטאליבאן ונמלט משוביו, כתב במאמר דעה, כי הבדלי הגישות כלפי תשלום דמי כופר אולי עלו לפולי בחייו. "תשלום דמי כופר תמורת (אזרחים מערביים) שנחטפו חייב לצאת מהצללים", כתב רוד. "צריך לדון בנושא זה בפומבי... מעצבי מדיניות בארה"ב ובאירופה חייבים לתת דין וחשבון על מעשיהם".