"הקרב החל. דאע"ש הולכים להפסיד, אבל זה ייקח שנים"

מומחה לאסלאם קיצוני: "מנהיגיו הצבאיים של דאע"ש הקדישו מחשבה מעמיקה מאוד לאופן שבו יתמודד הארגון בכמה חזיתות ובזירות לוחמה רבות. מדובר בכוח צבאי מלוכד ולא בהתקוממות" ■ בכל מקרה, התערבות אמריקאית נחוצה

ארגון דאעש בעיראק/ צילום:רויטרס
ארגון דאעש בעיראק/ צילום:רויטרס

רציחתו הברוטלית של העיתונאי האמריקאי ג'יימס פולי שלשום (ג'), העלתה עוד יותר את חשיבות המאמץ הבינלאומי לבלום את התפשטות דאעש. עריפת ראשו של פולי הייתה נקודת מפנה בהתנהלות הארגון, שלראשונה בתולדותיו חדל להתמקד באופן בלעדי במלחמה האזורית ופתח בפיגועים נגד מדינות המערב ואזרחיהן. כמו כן, סיפקה עריפת הראש תזכורת מצמררת לוושינגטון - ששמרה עד כה על איפוק - ולבנות בריתה, למעשים שלהם מסוגל ארגון ג'יאהדיסטי אלים זה ולאיום שהוא מציב למערב.

פעולת טרור יחידה זו עדיין לא תרמה הרבה לשינוי המתרחש בשטח. עד כה, במתקפת בזק, הנחיתה ארה"ב 35 מהלומות אוויריות תוך 72 שעות ואפשרה ללוחמי הפשמרגה הכורדים לכבוש מחדש את סכר מוסול בעל החשיבות האסטרטגית הקריטית. עריפת ראשו של פולי מוכיחה כי המתקפות האמריקאיות היו משמעותיות דיין כדי לעורר תגובה אכזרית מצד דאעש.

"יש לייחס למהלומות האוויריות 60% מהצלחת המבצע בסכר מוסול", אומר עומר עות'מן אבראהים, מפקד הפשמרגה במערב כורדיסטן. "דאעש לא מציבים חזית שנגדה אנחנו יכולים להילחם או לתקוף. אין להם שום קווים שבהם הם מציבים כלי נשק", סיפר אבראהים, לוחם כורדי. "הם אף פעם לא עוסקים בלחימה רגלית, אלא תמיד פועלים מכלי רכב מהירים מאוד", הוסיף.

בינתיים, הכורדים עדיין חוגגים את ניצחונם בכיבוש הסכר אתמול, אך דאעש ממשיך לרשום הצלחות במקומות אחרים: מתקפתו הכושלת של הצבא המקצועי של עיראק על העיר תיכרית, 140 ק"מ צפונית לבגדד, נבלמה שלשום בשל התנגדותם העזה של הג'יאהדיסטים. זהו ניסיונו השלישי של צבא עיראק לכבוש חזרה את העיר, אך ללא עוצמתה האווירית המכרעת של ארה"ב הלחימה נגד דאעש תמשיך להיות משימה קשה ביותר.

"הקרב החל", אומר פוואז ג'רג'ס, פרופסור ליחסים בינלאומיים בלונדון סקול אוף אקונומיקס ומומחה לאסלאם הקיצוני. "אני חושב שדאעש הולכים להפסיד, אבל זה לא יהיה קל או מהיר. זה יהיה מסובך וזה ייקח שנים - ולא חודשים".

אם אכן ארה"ב תגביר את המהלומות האוויריות שלה, קרוב לוודאי שתהיה לכך השפעה חזקה על דאעש. "עד כה, המהלומות האוויריות היו אפקטיביות בפירוש", אומר אפזל אשרף, לשעבר דיפלומט בריטי בעיראק וסרן בחיל האוויר. לדברי אשרף, ארה"ב תבחן כעת בקפדנות גם את האופציות האחרות העומדות לרשותה.

לפי ההערכות, יעדם הבא של הפשמרגה הוא הר סינג'אר וסביבותיו, שבהם נמנע בשבוע שעבר על חוט השערה אסון הומניטרי שבו היו מעורבים אלפי פליטים יזידים. קרוב לוודאי שבעקבות רציחתו של פולי, ארה"ב תספק שוב תמיכה אווירית למאמצים אלה.

"שום נקיפות מצפון"

"מהבחינה הצבאית, ארה"ב נרתעת ממעורבות עם כוחות צבא סדירים בשטח, אבל זה מה שיקרה אם ה-CIA יתחיל לשחק תפקיד הרבה יותר גדול. הם ינסו להשמיד את ההנהגה של דאעש כפי שעשו עם ארגון אל-קאעידה בעיראק (AQI)", אומר אשרף ומעריך כי אסטרטגיה זו יכולה לאלץ את הנהגת דאעש "להסתתר או להיהרג". ארגון אל-קאעידה בעיראק, נזכיר, היה זה שממנו נולד דאעש, ומנהיגו, אבו מוסעב אל-זרקאווי, חוסל ב-2006 בפעולת סיכול ממוקד באמצעות מזל"ט.

בשיא המאמצים האמריקאים נגד רשת אל-קאעידה, עמדה תוחלת החיים הממוצעת של המפקדים המבצעיים של הארגון על שנתיים בלבד. אך כל סיכול ממוקד כזה של מנהיגי דאעש יצריך שנים של הכנות. בינתיים, יש גבול למה שניתן להשיג באמצעות כוח אווירי בלבד במונחי פגיעה ביעדים רגילים של דאעש ובהנסת אלפי לוחמיו המסורים של הארגון. "דאע"ש מסתגל במהירות למצבים חדשים, והם יסתגלו גם למהלומות האוויריות", אמר שאשנק ג'ושי, מומחה לקיצוניות

דתית במכון המחקר הבריטיRoyal United Services Institute . "ככל שהמצב ייגרר יותר, כך יהיה קשה יותר לפגוע בהם או להימנע מפגיעות באזרחים".

אנליסטים מציינים כי לדאעש עצמו אין שום נקיפות מצפון בכל הנוגע לשימוש באזרחים כמגן אנושי עבור לוחמיו וכלי רכבם. התמונה הרחבה יותר היא שעד כה הפגין דאעש מיומנות יוצאת דופן מהבחינה הטקטית והאסטרטגית. לדברי מומחים, יהיה הרבה יותר קשה להילחם בדאעש מאשר באל-קאעידה.

"מנהיגיו הצבאיים של דאעש הקדישו מחשבה מעמיקה מאוד לאופן שבו יתמודד הארגון בכמה חזיתות ובזירות לוחמה רבות. מדובר בכוח צבאי מלוכד ולא בהתקוממות", אומרת ג'סיקה לואיס, לשעבר קצינת מודיעין בצבא ארה"ב בעיראק, וכעת מנהלת מחקר במכון ללימודי מלחמה (Institute for the Study of War).

כדי להילחם באופן אפקטיבי בהיררכיה הצבאית של דאעש, לא די יהיה לפגוע בכלי רכב כאלה או אחרים או בנקודות ביקורת מסוימות, להערכתה של לואיס. "דאעש מבצע תהליכים חוזרים ונשנים ויש להם אתרים קבועים שמהם הם מנהלים את המבצעים הצבאיים. יש צורך לפגוע ביעדים אלה". בסופו של דבר, ייתכן שמהלך כזה לא יהיה ניתן לביצוע אך ורק באמצעות מתקפות אוויריות.

בערים מוסול ופלוג'ה בעיראק ובעיר רקה בסוריה, למשל, ביסס דאעש את עצמו עמוק מאוד בתוך המרקם העירוני והחברתי. מהלומות אוויריות, הכרוכות בסיכון עצום של פגיעה באזרחים, לא יהיו מוסריות. כדי למגר מרכזים עירוניים אלה של דאעש יהיה צורך להציב עשרות אלפי "מגפיים על הקרקע".

ארה"ב ובנות בריתה מקוות כי צבא עיראק, המונה 200 אלף חיילים, יצליח לעמוד במשימה זו. מזה חודשיים, מנסים היועצים הצבאיים של ארה"ב לארגן, ללא הצלחה, את כוחות הביטחון הכאוטיים של עיראק לגוף מלוכד ויעיל, לאחר שדאעש הביס והניס כוחות אלה ממרבית שטחי צפון עיראק בתחילת יוני. כך שלפי ההערכות, ייקחו עוד חודשים רבים לשפר את יכולות הלחימה של הכוחות העיראקים.

אבל גם אם יצליחו המאמצים להפיח חיים חדשים בצבא עיראק, עדיין תהיה זו משימה קשה להיפטר מדאעש ובייחוד לאלצו לצאת מהערים. העלייה בהיקף הכוחות האמריקאים בעיראק ב-2007, השנה שבה נפרסו 20 חטיבות במדינה, אפשרה רק בקושי להכיל את ארגון אל-קאעידה בעיראק (AQI), שממנו נולד דאעש, ושהיה ארגון קטן יותר ופחות מסוכן. היה צורך בחודשים ארוכים ועקובים מדם כדי לאלץ את AQI לצאת מהערים.

"קשה מאוד לכבוש עיר בחזרה. ב-2004 בפלוג'ה היינו צריכים פשוט לסגור את העיר באופן הרמטי", אומר אשרף. "עברנו בכל הבתים מבית לבית, פשוטו כמשמעו. עברנו דרך כל בניין ובניין". בדצמבר כבש דאעש חזרה את פלוג'ה, והוא מחזיק בה עד היום. "פעולה צבאית בלבד יכולה לספק לך זמן ומרחב", אומר אשרף. "אבל היא לא מספקת לך פתרון".