זו הדרך!

גם למבוגרים כדאי לשקול אמצעי תחבורה שחוסכים בעומס ופקקים

אוטובוס ברחוב אלנבי / צילום: תמר מצפי
אוטובוס ברחוב אלנבי / צילום: תמר מצפי

צבי מרמור הוא תלמיד כיתה י"א, בישיבה התיכונית (בני עקיבא) בגבעת שמואל

מה שמאחד את רוב התוכניות של בני הנוער בחופש הגדול הוא הצורך בנסיעות. המון נסיעות. בין אם זה נסיעה לקניון הקרוב, או נסיעה של שעתיים וחצי לטיול באזור הצפון או בדרום הארץ, עם חברים.

הקיץ ההורים היו מבוהלים במיוחד. כולם זכרו את חטיפתם ורציחתם של גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח לאחר שעלו על טרמפ באזור גוש עציון. אחרי אירוע כזה, ברור שטרמפים זה דבר שאי אפשר כבר להביא כבר בחשבון.

לבעלי הרישיונות אין בעיה (להוציא את מחיר הדלק היקר מאוד, ואת זה שמותר להם להסיע רק שני נוסעים ברכב למשך תקופה ארוכה). אבל למי שעדיין צעירים, או עדיין לא הוציאו רישיון נהיגה - יש בעיה של ממש בהתניידות.

האלטרנטיבות שנשארו לנו, בני נוער בלי רישיון, הן המוניות וכמובן האוטובוסים.

תעריף המוניות גבוה מאוד, בשביל בני נוער, וגם עבור הסטודנטים הוא לא זול, כך שמחיר המוניות גורם להן להיות פתרון לא נגיש. בני הנוער והסטודנטים לא יכולים להרשות לעצמם להוציא 50-60 שקל על נסיעה בודדת, ובוודאי שלא יותר.

כאן נכנס מקומם של האוטובוסים, העירוניים והבין-עירוניים, בחברות כמו דן, קווים, אגד ועד חברות פרטיות וקטנות.

אני רוצה לציין שהשנה הרגשתי שהאוטובוסים הרבה יותר יעילים ונוחים, בהשוואה לשנים עברו. אם בשנים קודמות האוטובוס היה מגיע "בערך" בזמן, באיחורים של 5-10 ועד 20 דקות, השנה האוטובוסים עומדים בזמנים הקצובים והרשומים שלהם. מותר לפרגן כשצריך.

בזכות הטכנולוגיה ואתרי האינטרנט הרבים, מתבצעת הערכה הרבה יותר נוחה, זמינה וטובה של הנסיעות, וגם קל בהרבה להתמצא בין נתוני האוטובוסים השונים.

בתור דוגמא, אני יכול לספר שיצאתי לטיול עם חברים באזור הצפון. התניידנו בצורה נוחה וסדירה וללא שום בעיות בין אזורים רחוקים יחסית, כמו טבריה, עמק המעיינות, נצרת ואפילו חדרה. הסכום שבזבזתי על נסיעות היה בערך 150 שקל, שזה משהו כמו 7.5 שעות של עבודה בחופש. ככה זה כשמרוויחים שכר של 20 ש"ח, שלפי מה שאני יודע זה בערך השכר הממוצע שמקבלים בני הנוער.

אז מה היה לנו? בשורה התחתונה, לבני הנוער יש הרבה דרכים להתנייד. נכון שזה דורש קצת תכנון וקצת הליכה, אבל האוטובוסים הם כרגע האלטרנטיבה הטובה ביותר, לפחות מבחינתי.

חוץ מזה, תזכרו שיש עוד יתרון בתחבורה הציבורית - היא חוסכת פקקים. אפילו לאנשים מבוגרים כדאי להשתמש פה ושם בתחבורה הציבורית, גם כדי להקל על העומס של בני הנוער בדרכים.