בישראל עובדים במרץ על מערכת ליירוט פצצות מרגמה

לאחרונה ניכרת תכונה רבה בתעשיות הביטחוניות להאצת תוכניות פיתוח של מערכות שיאפשרו בעתיד את יירוטן של פצצות המרגמה

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

פצצת מרגמה שנורתה מרצועת עזה היום (א') בצהריים גרמה לפציעתם של שלושה בני אדם בינוני עד קשה. הפצמ"ר נפלה באזור מחסום ארז. כוחות צה"ל שפרוסים בגזרה פינו את הנפגעים לבית החולים ברזילי באשקלון - כשברקע מטח כבד של פצמ"רים באזור.

זמן קצר לאחר מכן צה"ל דיווח כי רשות המעברים במשרד הביטחון ומתאם פעולות הממשלה בשטחים החליטו על סגירת מעבור ארז לתנועה - וזאת למען פעילות נקודתית להצלת חיים. עד לשעות הצהריים נורו לעבר ישראל כ-70 רקטות ומערכת כיפת ברזל יירטה חמש מהן. צה"ל תקף כ-40 מטרות ברחבי הרצועה.

רוב פצצות המרגמה נורות לטווחים קצרים ולכן אינן ניתנות ליירוט באמצעות מערכת כיפת ברזל. עם זאת במהלך המערכה הנוכחית בעזה, מערכת כיפת ברזל הצליחה ליירט במספר בודד של מקרים פצמ"רים ארוכי טווח שנורו לעבר שדרות. רוב הפצמ"רים נורים מעומק הרצועה, לרוב משטחים צפופים ומקרבה לאזורים מאוכלסים ומכאן הקושי של צה"ל לפגוע בחוליות הרגמים.

על רקע האבדות הרבות יחסית בקרב חיילי צה"ל, כשליש מבין כלל ההרוגים במערכה הנוכחית, בעקבות פגיעות של פצצות מרגמה בשטחי כינוס - ניכרת תכונה רבה בתעשיות הביטחוניות להאצת תוכניות פיתוח של מערכות שיאפשרו בעתיד את יירוטן. אחת המערכות היא של רפאל, המכונה "קרן ברזל" והיא מבוססת על לייזר מוצק, שבאמצעותו ניתן ליירט את הפצמ"רים. מערכת אחרת, מפותחת זה תקופה בחברה המתחרה, התעשייה האווירית אך שם שומרים על פרטיה בסוד.

התעשייה האווירית השיקה עוד במערכה הנוכחית בעזה את מערכת המכ"ם שמכונה "מגן רוח" שאמורה לספק לכוחות הפועלים בשטח התרעה על יציאת פצמ"ר לעברם. במצב של קבלת התרעה, יש בידי הכוחות כדי לתפוס לפחות מחסה מפני פגיעה אפשרית של פצמ"רים.

לדברי ראש מטה היבשה של התעשייה האווירית, האלוף (במיל') אייל בן ראובן "איום הפצמ"ר מוכר ללוחמים כבר שנים רבות וכל מלחמה שבה אני השתתפתי בעבר, היוו הפצמ"רים איום כואב בעיקר למי שנמצא מחוץ לשריון - כלומר לאנשי הרגלים. ברגע שהלחימה באמצעות חימוש תלול מסלול מכוונת אל האזרחים - מן הסתם שמדובר באיום שהולך שנעשה יותר ויותר אקוטי כי אין לנו פתרון טכנולוגי מפניו בדומה לכיפת ברזל, שעונה לאיום הרקטות", אמר.

בן ראובן סירב להסגיר היום פרטים אודות תוכניות הפיתוח של התעשייה האווירית של מערכת ליירוט פצצות מרגמה ואמר: "מתחילת הלחימה התעשייה האווירית התגייסה בצורה מלאה למען מילוי הצרכים המבצעיים של צה"ל ושל מערכת הביטחון ועמדה על סוגיית הפצמ"רים גם טרם הלחימה. אנחנו עובדים קשה מאוד על פתרון לבעיה הזאת. אנחנו מגויסים לנושא, משתדלים לתת מענה מהיר ביותר ורלוונטי לבעיה בהתאם לצרכים הביטחוניים".