אובר משיקה מחר את שירות הזמנת המוניות שלה בישראל

Uber האמריקאית משיקה בישראל את שירות uberTAXI, שמאפשר הזמנת מונית בלחיצת כפתור דרך אפליקציה ייעודית, בדומה לזה שמפעילה גט טקסי בשנים האחרונות ■ התחרות בגזרה המקומית מתחממת בין שתי החברות

חצי שנה אחרי שהחלה לחפש אחר מנהלים ישראלים לפתיחת הסניף המקומי שלה וחודשיים אחרי שהחלה במלאכת גיוס עובדים, חברת Uber האמריקאית תשיק מחר (ג') באופן רשמי את שירות הזמנת המוניות שלה בישראל.

להורדת האפליקציה באנדרואידלאייפון - לחצו כאןלהורדה בווינדווס פון

אובר, למי שלא עקב אחר ההתפתחויות האחרונות, מפעילה שירות הסעות מבוסס אפליקציה שפועל בעשרות ערים ברחבי העולם. החברה שווה כבר כ-10 מיליארד דולר ונחשבת לאחת מחברות האינטרנט הפרטיות הגדולות שפועלות כיום בשוק.

אובר משיקה בישראל את שירות uberTAXI, שמאפשר הזמנת מונית בלחיצת כפתור דרך אפליקציה ייעודית, בדומה לזה שמפעילה חברת גט טקסי בשנים האחרונות. בשבועות האחרונים התחממה התחרות בגזרה המקומית בין שתי החברות, בעיקר על הנהגים ולקראת התחרות על הנוסעים עצמם.

אובר הודיעה מראש כי תאפשר לנהגים שלה לעבוד גם עם המערכת של גט טקסי והחלה לחלק פליירים בתחנות דלק, בתחנות מוניות ובמקומות מרכזיים נוספים, כשבמקביל החברה הישראלית הודיעה כי תאפשר גם לנהגיה לעבוד עם אובר. עם יצירת העניין בקרב הנהגים, החברה האמריקאית החלה לקיים סדנאות לנהגים במשרדיה במתחם SOSA בתל-אביב.

לפני כשבוע וחצי אובר הלכה צעד אחד קדימה והודיעה כי בשלב הראשון של החדירה היא לא תגבה עמלה מהנהגים, כך שהם יוכלו לשלשל לכיסם את מלוא התשלום מהנוסעים. זאת, בניגוד לעמלה של 5%-20% ממחיר הנסיעה בערים אחרות בהן פועלת החברה בעולם.

אסטרטגיית חדירה דומה מפעילה אובר גם בכל מה שקשור לנוסעים ותעניק להם 20% הנחה ממחיר הנסיעה, בעוד הנהגים יקבלו תשלום מלא בעבור הנסיעות.

בדומה לכניסתה של גט טקסי לשוק הישראלי, אובר תתמקד תחילה בתל-אביב וככל הנראה תתרחב בהמשך לערים גדולות נוספות. אובר לא עדכנה על מספר הנהגים שיהיו זמינים בתל-אביב, אך סביר להניח כי השקת השירות תגובה בעשרות נהגים, בדומה לאופן שבו החלה גט טקסי בערים הגדולות בישראל.

השקת השירות של אובר בישראל התעכבה לאור המצב הביטחוני, והעידה על כך גם סוואטי פריטיבי, האחראית על ההתרחבות הגלובלית של אובר, שהגיעה לישראל לפני כחודשיים כדי לקדם את חדירת השירות לשוק המקומי.

מנכ"ל אובר ישראל, יוני גריפמן, התייחס היום (ב') להשקה ואמר כי "ההשקה של אובר מהווה מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל, מהפכה שהמרוויחים שלה יהיו הנוסעים והנהגים כאחד. כחברה טכנולוגית מובילה, אובר חיכתה בקוצר-רוח להתחיל פעילותה בישראל, שנחשבת מעצמת היי-טק. אובר שינתה את הרגלי הנסיעה של מיליוני נוסעים ב-45 מדינות בעולם, ואנחנו שמחים להביא את הבשורה הזו גם לישראל".

אף שהשירות עדיין לא פועל בישראל, ואין מוניות זמינות, ג'מבו פאלאניאפן, האחראי על התרחבות שירותי אובר באזור EMEA, אמר ל"בלומברג" כי אלפי ישראלים כבר הורידו את האפליקציה.

עם זאת, אין במספר ההורדות כל אינדיקציה לנושא, כיוון שייתכן שרבים הורידו את האפליקציה מתוך כוונה לבדוק את ההבדלים בשירות, במחירים ובשימושיות לעומת גט טקסי, אך לבסוף הסירו את האפליקציה או פשוט לא ישתמשו בה. ובכל זאת, פאלאניאפן אמר כי "אני לגמרי בטוח שנהיה מתחרה רלבנטי גם בתל-אביב".

אבל גט טקסי היא לא יעד התחרות העיקרי של אובר. אובר יודעת שהיא תתקשה להתחרות בדומיננטיות של גט טקסי, שציינה בתחילת החודש 3 שנים לפעילותה בישראל, אבל היא מכוונת גבוה יותר.

לאחרונה הצטיידה החברה בשירותיהם של כמה מהשמות הבכירים בעולם הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי, בהם רונן משה, משה קלוגהפט וספי שקד, כדי להתכונן למאבק רגולטורי בישראל. על הכוונת ניצב הרצון להשיק את השירות המכניס ביותר שלה, uberX, שמאפשר לנהגים פרטיים להפוך למעין נהגי מוניות ולהסיע ברכבם הפרטי נוסעים תמורת תשלום.

השירות המצליח הזה גורר את אובר למאבקים ברחבי העולם, ולראיה - בגרמניה, באינדונזיה ובהודו הרשויות כבר פעלו כדי לנסות ולחסום את השירות, וזאת לאור העובדה שהוא פוגש בהרמוניה שבה פועל במשך עשרות שנים שוק המוניות המקומי, ושירות זה גם מחייב תיקונים בחקיקה הנוכחית.

זהו המצב גם בישראל, ושר התחבורה ישראל כ"ץ כבר התבטא בנושא ואמר לפני חודשיים כי "לא נאפשר פגיעה בשוק המוניות. לא ייתכן שתגיע חברה מחו"ל, ויינתן לה אישור לפעול כאן ללא אותם כללים וחוקים המוחלים על כלל ציבור נהגי המוניות ועל כולם".

אובר ציינה היום בהודעה שהוציאה לרגל ההשקה כי uberTAXI הוא רק השירות המוזל הראשון של החברה, בדרך להורדת עלויות התחבורה הציבורית בישראל. באובר פנו בימים האחרונים ללשכתו של השר כ"ץ בכדי לתאם פגישה ראשונה בנושא ולראות היכן ניצבים המכשולים שבדרך.

בכיר בענף אמר לפני שבוע ל"גלובס" כי "יש תכנון להוביל מאבק ציבורי כדי לשנות את החוק ולהסביר שלכולם יש זכות לעבוד ולהרוויח, ולא צריך להגביל זאת באמצעות החקיקה הקיימת. להתחרות על שוק המוניות הקיים זה נחמד, אבל מבחינתם, UberX זה המיקוד. אם זה לא יעבוד, הם כנראה יעזבו את ישראל".