עליית מדרגה במאבק בהון השחור: ישראל מצטרפת ל-FATF

ארגון ה-‏FATF‏ מוביל בעולם את המאבק בהלבנת הון ומימון טרור וקובע את הסטנדרטים הבינלאומיים המחייבים בתחום ■ ההצטרפות לארגון תסייע בשיפור השת"פ של ישראל עם מדינות רבות במישור המודיעיני ובעזרה המשפטית

צעד משמעותי לישראל במלחמה בהלבנת הון ובהון השחור. ישראל תוכל להצטרף כחברה מן המניין לארגון ה-‏FATF‏ (‏Financial Action Task Force‏), בכפוף לעמידתה בהצלחה בביקורת בינלאומית של הארגון בישראל בתחום איסור הלבנת הון ומימון טרור. כך החליט לאחרונה הארגון היוקרתי והמוביל בעולם במאבק בהלבנת הון ומימון טרור, שקובע את הסטנדרטים הבינלאומיים העולמיים המחייבים בתחום.

‏ארגון ה-‏FATF‏ הוא גוף בין-ממשלתי מוביל שהוקם ב-1989 על-ידי מדינות ה-‏G7‎‏. מדובר בכוח משימה בינלאומי שמטרתו לפתח ולקדם מדיניות למאבק בהלבנת הון ומימון טרור, הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית.

כיום חברים בגוף זה 34 מדינות ושני ארגונים אזוריים. בין המדינות החברות בארגון ניתן למצוא את ארה"ב, קנדה, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין, יפן, דרום אפריקה, הולנד, בלגיה, שווייץ, נורבגיה וספרד.

‏החלטת הארגון כי מדינת ישראל תוכל להצטרף לשורותיו מהווה הישג משמעותי עבור ישראל, והיא פרי מאמץ משותף בהובלת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים, יחד עם משרד האוצר ומשרד החוץ, שפעלו בשנים האחרונות לקידום הנושא בערוצים המקצועיים והדיפלומטיים.

במאי 2012 הגישו שר המשפטים ושר האוצר דאז בקשה רשמית לצירופה של מדינת ישראל לארגון. הארגון בחן בקשות של עשרות מדינות, ומתוכן נבחרה מדינת ישראל להצטרף לארגון.

‎‎שיתוף-פעולה מודיעיני ועזרה משפטית

‏ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, עו"ד פול לנדס, שיזם והוביל את מהלך ההצטרפות, מסר: "ההצטרפות לארגון היא בעלת חשיבות רבה עבור מדינת ישראל ובתחום איסור הלבנת הון ומימון טרור. ניתן להשוותה להצטרפות מדינת ישראל ל-‏OECD‏.

"ההצטרפות לארגון תסייע בשיפור שיתוף-הפעולה של ישראל עם מדינות רבות במישור המודיעיני ובעזרה המשפטית, ותאפשר למדינת ישראל לתרום את תרומתה הייחודית בקביעת הסטנדרטים הבינלאומיים והמדיניות בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור".

שרת המשפטים, ציפי לבני, בירכה על את עו"ד לנדס על הובלת המהלך וציינה כי "הלבנת הון ומימון טרור אלה רעות חולות, שבימים אלה יותר מתמיד ברור עד כמה המאבק בהן חשוב. ההצטרפות תיתן לישראל כלים חשובים למאבק זה יחד עם שורה של מדינות העולם".

‏שר החוץ, אביגדור ליברמן, ציין כי מדובר בהחלטה התורמת משמעותית למעמדה של מדינת ישראל בעולם מבחינת יחסי החוץ. לדבריו, החברות בארגון תסייע למדינת ישראל בשיתופי-הפעולה הרבים שלה בתחומים אלה עם מדינות אחרות ותאפשר לה לתרום מהידע שלה ומיכולותיה.

‏שר האוצר, יאיר לפיד, מסר כי "החלטת הארגון מלמדת על הישגיה של ישראל נגד הלבנת הון ומימון טרור. דווקא בימים אלה, בהם ישראל נלחמת בטרור, צירופה לארגון שקובע את המדיניות למלחמה בהלבנת הון ומימון טרור, מהווה אמצעי נוסף למאבק בארגוני הטרור. עלינו לעשות כל שניתן כדי למנוע את הרעה החולה הזו ולהציב עצמנו בשורה הראשונה של המדינות הנלחמות נגד הלבנת ההון ומימון הטרור".

‎‎המלצות מחייבות

‏עו"ד יעל גרוסמן, הנחשבת לאחת המומחיות המובילות בארץ בתחום הלבנת הון, אשר חיברה מספר ספרים בנושא, מסבירה כי ה-‏FATF‏ הוא ארגון בינלאומי כלכלי בעל כוח כופה על כל המדינות החברות בו וגם על אלה שאינן חברות בו.

"הארגון שבו חברה ארה"ב וחברות מדינות רבות באירופה ובעולם דומה לאו"ם לצורך העניין, אבל העיסוק שלו הוא אך ורק באיסור הלבנת הון", אומרת גרוסמן. "הוא קובע את הקווים המנחים בעולם בכל הנושא של הלבנת הון. הדרך שבה הוא מטפל בנושא היא באמצעות קביעת המלצות מחייבות למדינות. ישנן כ-40 המלצות של הארגון שמיושמות כיום בכלל המדינות שמכילות משטר איסור הלבנת הון, כולל ישראל".

‏- ‎‎יש לך דוגמה?

‏גרוסמן: "למעשה, כל מה שאתה מכיר בתחום הלבנת הון בישראל, כולל חוק איסור הלבנת הון, חקיקת משנה ותקנות בנושא הושפע ומושפע מהדרישות וההמלצות של הארגון הזה. כל ההמלצות שאתה מכיר ומיושמות כאן - כמו החובה של גוף פיננסי לבדוק את הלקוח שרוצה לפתוח חשבון, החובה המוטלת עליהם למסור מידע לרשויות וכדומה. החקיקה אצלנו, כמו בכל המדינות כולן, מתאימה את עצמה להמלצות הללו. הארגון גם עוסק בפיקוח על המדינות שיקיימו את הכללים ונוקט סנקציות נגד מדינות שאינן מקיימות אותם".

- ‎‎מהו האינטרס המרכזי של ישראל בהצטרפות לארגון?

‏"הצטרפות שלנו ל-‏FATF‏ עשויה להגביר עוד יותר את שיתוף-הפעולה בין ישראל לעולם במלחמה בהלבנת הון ובהון השחור, שכבר קיים ממילא. בנוסף, עצם העובדה שעומדים לקבל אותנו לארגון בינלאומי מראה שיש שביעות-רצון בינלאומית מהאופן שבו אנחנו מיישמים את הדרישות וההמלצות של הארגון. כמו כן, הצטרפות שלנו תאפשר לנו לתרום לוועדות של הארגון, לקחת בהן חלק ולהשפיע על המדיניות הבינלאומית בנושא ולדאוג שכסף 'מלוכלך' לא יוכל למצוא את דרכו אלינו.

‏‏"יש כאן כמובן גם הרבה כבוד בינלאומי וחותמת מכובדות. עם זאת, כאמור, במילא כל ההתנהלות של הגופים הפיננסים אצלנו מותאמת לעקרונות ה-‏FATF‏, משטר איסור הלבנת הון מוכל אצלנו ב-100%, והכללים שלהם מיושמים כחוט השערה, ללא קשר לחברות או לאי חברות בארגון.

"לישראל, כמו לכל החברות האחרות, יש אינטרס לאכוף את ההמלצות והכללים של הארגון על מדינות שאינן חברות. מדינות בודדות אינן מיישמות את המלצותיו, כי רוב המדינות לא רוצות להיות מנודות ולסבול מהיעדר מודיעין ומחוסר יכולת להילחם בכסף ה'מלוכלך' ובהלבנות הון". ‏‎‎‏