האם הטבעונות צוברת תאוצה בזכות טל מ"האח הגדול"?

רגע לפני גמר "האח הגדול", סקר פאנלס מגלה גידול במודעות לסבלם של בע"ח בקרב כמחצית מהצופים, בזכות המתמודדת טל גלבוע ■ 17% הפחיתו בצריכת בשר ■ גם בעדן טבע מרקט מספרים על ביקוש גבוה למוצרים טבעוניים

לא מעט הדים תקשורתיים מקבלת הטבעונות בשנים האחרונות, לא מעט בזכות חשיפה תקשורתית וקמפיינים של ידוענים. עד כמה משפיעה חשיפה שכזו - דוגמת המתמודדת הטבעונית טל גלבוע בגמר "האח הגדול" - על יחסם של אנשים לנושא, והאם היא מובילה לשינוי הרגלים וצריכה?

סקר שערך מכון המחקר פאנלס, בראשות שרית שטרנברג, לקראת גמר העונה השישית של "האח הגדול" בקשת בשבת הקרובה (30 באוגוסט), בוחן את הרגלי התזונה ביחס לאחד הטרנדים הקולינריים הבולטים בתקופה האחרונה - והממצאים מעניינים:

60% מהמשיבים ציינו כי ביצעו שינוי בהרגלי האכילה שלהם בתקופה האחרונה או שיבצעו אותו בתקופה הקרובה, מהם 9% ציינו כי הפסיקו לגמרי לצרוך קבוצות מזון מסוימות ואימצו אורח חיים טבעוני או צמחוני. 17% ציינו כי הפחיתו בצריכת בשר.

כ-50% מצופי "האח הגדול" השיבו כי הצפייה בעונה הנוכחית העלתה את המודעות שלהם למסלול אותו עוברים בעלי החיים בתהליך הכנת הבשר - וקרוב למחצית מהם העידו כי המודעות שלהם גדלה במידה רבה, כאשר נשים ציינו באופן בולט יותר כי המודעות שלהן לנושא גדלה במידה רבה מאוד.

זאת ועוד, 26% מצופי "האח הגדול", אשר הצפייה בתוכנית העלתה להם את המודעות להליך הכנת הבשר, ציינו גם כי שינו את הרגלי האכילה שלהם (הם מהווים 14% מכלל המדגם).

הסקר בוצע על-ידי על גבי פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all, בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת במדינת ישראל.

"המוצרים עפים"

גיא פרוביזור, מנכ"ל רשת עדן טבע מרקט, מכיר מקרוב את הביקוש למוצרים טבעוניים. "מדובר בגידול אסטרונומי", הוא אומר, "כל מוצר טבעוני שמגיע עף מהמדף. אנחנו מגיעים למצב של חוסרים".

לאחרונה פתח פרוביזור סופרמרקט ייעודי שכולו מוצרים טבעוניים - ואף בסניפי עדן טבע מרקט הנהיג מהלך ייחודי: "יצאנו במהלך עם ארגון 'ויגן פרנדלי', ואנחנו רשת המזון הראשונה בעולם שמסמנת בתו מיוחד את כל המוצרים הטבעוניים".

מדובר ב"תו כשרות" שנותן הארגון למוצרים הטבעוניים, שמסומנים באופן מובחן על המדף ככאלה. 6,000 מוצרים מתחומים שונים נכללים ברשימה כיום.

"בהמשך", אומר פרוביזור, "נעסוק גם ביבוא וגם בתמיכה בייצור מקומי של מוצרים תחליפיים לבשר וחלב - ועם הזמן המוצרים נעשים הרבה יותר איכותיים".

ומה בדבר המחיר? לרוב, קיים קשר ישיר בין מזון "בריא" ו"יקר". פרוביזור טוען כי כאן המשוואה לא מתקיימת: "להיות טבעוני זול יותר: התפריט כולל הרבה קטניות וירקות, ואפס בשר וגבינות. היתרון עבור היצרנים הוא שהביקוש גדול מאוד".

"טבעונות", אומר פרוביזור, "מזוהה בעיקר עם שני גורמים: עם אידאולוגיה ובריאות. ברשת ויגן הגרמנית 60% מהלקוחות לא טבעוניים - זו המטרה שלנו, שהמוצרים יהיו נגישים לכולם".

האידיאולוגיה הזו ודרכי ביטויה הן מה שמייצר את המחלוקות סביב עולם הטבעונות, שנתפס בעיני רבים כקיצוני. כ-60% מהמשיבים סבורים כי טבעונים בוחרים בדרכים קיצוניות להעברת המסרים.

למרות זאת, 32% מהמשיבים חושבים שלא מדובר בטרנד חולף, ו-11% חושבים שהמגמה תתרחב עם הזמן - זאת לעומת 21% שחושבים שמדובר בטרנד חולף.

פרוביזור סבור כי לא מדובר באופנה חולפת: "גם הטרנד האורגני שהטילו בו ספק הוא כבר מזמן לא טרנד - הוא כאן כדי להישאר. אני צופה שהטבעונות תהיה נפוצה עוד יותר. הרבה עושים את המעבר מצמחונות לטבעונות, וככל שמבחר המוצרים מאפשר את זה - יהיו יותר. להערכתי, תוך 5 שנים 5% מהאוכלוסייה יהיו טבעונים, וזה כמובן בנוסף לקהל הצמחוני".

המודעות לסבלם של בעלי החיים עלתה
 המודעות לסבלם של בעלי החיים עלתה

האם שינית לאחרונה הרגלי תזונה-טבעונות
 האם שינית לאחרונה הרגלי תזונה-טבעונות