החברות הישראליות נוהרות ללונדון; "ביצועים טובים יותר"

עו"ד סיימון מרקס, מומחה לתחום ההנפקות בחו"ל, במשרד אפשטיין רוזנבלום מעוז: "קיימות מגוון סיבות לכך כי חברות בוחרות להנפיק בלונדון ולא בניו יורק. לדוגמא, חברות הימורים לא ינפיקו בארה"ב בגלל הרגולציה המקומית המכבידה"

לונדון / צילום: בלומברג
לונדון / צילום: בלומברג

לאחר שנים של האטה עד קיפאון בשוק ההנפקות העולמי בכלל, ובלונדון בפרט, נרשמים מתחילת השנה שיאים במספר ובהיקף ההנפקות בלונדון, שלא נראו מאז גל ההנפקות הקודם שהיה בשנים 2003-2006.

היקף ההנפקות הראשונות בשוק המשני של לונדון הגיע במחצית הראשונה של 2014 ליותר מפי 5 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2013. היקף ההנפקות הראשונות בשוק הראשי של לונדון הגיע במחצית הראשונה של 2014 כמעט לפי 3 בהשוואה ל-2013.

גל ההנפקות בלונדון לא פוסח גם על החברות הישראליות - במחצית הראשונה של 2014 נערכו כבר 6 הנפקות של חברות ישראליות, כאשר בכל שנת 2013 היו רק שתי הנפקות. Matomy Media Group, Marimedia, SafeCharge International Group, Bagir Group ו-Summit Germany ביצעו במחצית הראשונה של השנה הנפקה ראשונה (IPO) בבורסה המשנית של לונדון. חברת Plus500 ביצעה השנה הנפקה שנייה מוצלחת בבורסה המשנית של לונדון.

ב-Main Market של לונדון נרשם במחצית הראשונה של 2014 זינוק של כ-142% במספר ההנפקות הראשונות, עם 46 הנפקות לעומת 19 בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. סך ההון שגויס בהנפקות ראשונות ב-Main Market של לונדון עלה במחצית הראשונה של השנה בכ-195% וחצה את רף ה-10 מיליארד ליש"ט, זאת לעומת 3.4 מיליארד ליש"ט בתקופה המקבילה ב-2013.

מספר ההנפקות הראשונות ב-AIM, השוק המשני של לונדון, קפץ בכ-94% במחצית הראשונה של 2014 ל-64 הנפקות, לעומת 33 בלבד במחצית הראשונה של 2013. סך ההון שגויס בהנפקות ראשונות ב-AIM עלה בכ-413% במחצית הראשונה של השנה ל- 1.7 מיליארד ליש"ט, לעומת 337 מיליון ליש"ט בתקופה המקבילה אשתקד.

בשיחה עם "גלובס" אומר עו"ד סיימון מרקס, מומחה לתחום ההנפקות בחו"ל, במשרד אפשטיין רוזנבלום מעוז (ERM) "מגמת ההתעוררות בבורסות לונדון החלה כבר במהלך שנת 2013, ואנחנו רואים את התחזקותה בשנת 2014 הן ביחס לשנים קודמות והן ביחס לבורסות אחרות בעולם. במחצית הראשונה של השנה, הבורסה הראשית של לונדון - LSE Main Market ובורסת המשנה של לונדון - AIM הראו ביצועים טובים יותר מאלו של הבורסות בניו יורק (ה-NYSE והנאסד"ק)".

"קיימות מגוון סיבות לכך כי חברות בוחרות להנפיק בלונדון ולא בניו יורק: לדוגמא, חברות הימורים לא ינפיקו בארה"ב בגלל הרגולציה המקומית המכבידה וחברות גז, נפט ומשאבים טבעיים אחרים ינפיקו בלונדון משום שהתחום שם מפותח יותר לאור כמות ההנפקות המשמעותית של חברות מהסקטור, היכולת הנגזרת להשוות נתונים לחברות דומות והיקף מחקרי האנליסטים בתחום. גם חברות טכנולוגיה מסוימות בוחרות לבצע הנפקה בלונדון, בין השאר, לאור התאמה טובה יותר של בורסת המשנה (AIM) לחברות טכנולוגיה צעירות ולאור העובדה כי הבורסה בניו-יורק מושכת מטבעה חברות זוהרות בעלות פוטנציאל עסקי נכבד בעוד לבורסות בלונדון יגיעו, על-פי רוב, חברות היי-טק שכבר הוכיחו יציבות מסוימת ובעלות הכנסה ממשית".

מרקס מסביר כי "במהלך שנת 2013 חלה התאוששות מסוימת בנתונים הכלכליים בבריטניה ובארה"ב ובמקביל לכך שב, ולו במעט, הביטחון הנחוץ למשקיעים בשוק הציבורי. בשנים קודמות, לאור המצב הכלכלי, המשקיעים נמנעו מלהשקיע או היו מוכנים להשקיע במחירים נמוכים בלבד, דבר שהשפיע ישירות על מספר ההנפקות אשר ירד בצורה משמעותית. לאור מגמת ההתאוששות, חזרו כעת המשקיעים לשווקים, דבר המאפשר פעילות ענפה בשוק. כמובן שזו בשורה מצוינת גם לחברות הישראליות, כפי שמוכיח גל ההנפקות המרשים של חברות ישראליות בלונדון מתחילת השנה. 6 הנפקות ב-6 חודשים זה מספר מרשים מאוד".