יש להם אנרגיות: גזפרום בדרך לרכוש קבוצה מסרביה ב-132 מיליון ד'

תאגיד הענק הרוסי, שכבר משמש כבעלים של זניט ומעניק חסויות לשאלקה, צ'לסי, פיפ"א ואופ"א - צפוי לקנות את הכוכב האדום בלגרד

מתקן גזפרום ברוסיה / צילום: רויטרס
מתקן גזפרום ברוסיה / צילום: רויטרס

גזפרום, תאגיד חילוץ הגז הטבעי הגדול בעולם, שנשלט על-ידי הממשלה הרוסית, משקיע כאסטרטגיה הון נכבד בכדורגל העולמי: הוא הבעלים של מועדון הפאר המקומי זניט סט. פטרסבורג; מעניק את החסות הראשית (פרסום על קדמת החולצות) לקבוצת הבונדסליגה הגרמנית שאלקה 04; משמש כ"שותף האנרגיה הגלובלית" של צ'לסי האנגלית; הוא אחד מהמפרסמים הראשיים של ליגת האלופות של אופ"א, והחל מ-2015 ייכנס להסכם עתק גם עם הארגון הבינלאומי, פיפ"א. האם זה נעצר שם? ממש לא.

על-פי דיווחים בסרביה, גזפרום צפוי להפוך לבעלים של מועדון נוסף - המעוטר ביותר במדינה מהבלקן: הכוכב האדום בלגרד. במידה והעסקה, שמוערכת ב-131.9 מיליון דולר, אכן תצא לפועל - התאגיד יקבל את השליטה על שטח הנדל"ן היוקרתי שעליו יושב אצטדיון הקבוצה המכיל 55 אלף מקומות, בנוסף למתקנים נוספים של הקבוצה.

מי שיפוצו במסגרת העסקה הם הממשלה הסרבית (53 מיליון דולר) ועיריית בלגרד (26 מיליון). כמו כן, 53 מיליון דולר נוספים יוקצו לכיסוי חובות של הכוכב האדום.

הקשר בין גזפרום לכוכב האדום החל כבר ב-2010, אז נחתם בין הצדדים הסכם חסות ראשית לחמש שנים, וכעת, כאמור, הוא עשוי להתפתח.

המודל של גזפרום - בעלות מקבילה על מספר קבוצות שונות בכדורגל האירופי, על-אף ניגוד העניינים שעשוי להיווצר כתוצאה מכך - אינו חדש והופך ליותר ויותר נפוץ בענף. דוגמה בולטת היא של חברת רד-בול, שמחזיקה גם באלופת אוסטריה רד-בול זלצבורג, וגם ברד-בול לייפציג שהעפילה הקיץ לליגת המשנה בגרמניה. הבוס של גיא לוזון בסטנדרד ליאז' הבלגית, רולאן דושאטלה, הוא בעלים של מספר קבוצות נוספות ברחבי היבשת, בין היתר צ'רלטון אתלטיק מהצ'מפיונשיפ האנגלית; בעלי אודינזה האיטלקית, ג'יאמפאולו פוצו, אוחז במקביל גם בגראנדה (ספרד) ו-ווטפורד (אנגליה).