כישלון כפול לטנא: אחרי כרומגן, בוטלה גם הנפקת אומן

המוסדיים דרשו מבעלי חברת יציקות המתכת, בראשות קרן טנא, לחתוך כמחצית מהשווי להנפקה

אריאל הלפרין / צילום: איל יצהר
אריאל הלפרין / צילום: איל יצהר

אחרי שבועות ארוכים של ניסיון לקדם את הנפקתה של חברת יציקות המתכת אומן (OMEN) בבורסה בתל אביב בדרך של הצעת מכר, בוטלה ההנפקה. זאת בעקבות דרישה שהציבו הגופים המוסדיים לבעלי החברה, בראשות קרן טנא, לחתוך כמחצית משווי החברה שלפיו ביקשו לבצע את המהלך - 200 מיליון שקל.

לקראת הנפקתה של אומן, במסגרת ה"רוד שואו" שביצעה בקרב הגופים המוסדיים, התחוור לה כי השווי שלפיו תוכננה להתבצע ההנפקה בתחילת אינו ריאלי. החברה הבינה כי לא תזכה לביקושים מספיקים, ולכן החליטה לגנוז את המהלך.

אומן נמצאת בשליטת קיבוץ חצור, אך הנהנית העיקרית מהצעת המכר אמורה הייתה להיות קרן הפרייבט אקוויטי טנא, המתמחה בחברות קיבוציות ומנוהלת על-ידי אריאל הלפרין. טנא מחזיקה בכ-28% מהונה של אומן, וזהו כישלונה השני תוך זמן קצר להנפיק חברת פורטפוליו בבורסה בניסיון לממש את חלקה.

טנא ביקשה למכור את מרבית החזקותיה באומן (20%-25%) בשל משך הזמן שעבר מאז נכנסה להשקעה בחברה, בשנת 2006, בדומה למהלך שניסתה לקדם עד לאחרונה ביצרנית דודי השמש כרומגן מקיבוץ שער העמקים, ואשר גם הוא לא צלח. גם בכרומגן נגנזה ההנפקה, לאחר שהמשקיעים דרשו חיתוך חד בשווי החברה, שנתקל בסירוב בעלי המניות (טנא והקיבוץ).

במקרה של אומן, טנא הייתה מוכנה להוריד במעט את המחיר שלפיו ביקשה לבצע את הצעת המכר, אולם החליטה שלא לבצע צעד זה בכל מחיר, ולכן בסופו של דבר בוטלה ההנפקה.

הנפקתה של אומן הייתה צפויה להיות הנפקת האקוויטי הראשונית החמישית בבורסה המקומית מתחילת השנה, ולהצטרף לקבוצת אשטרום, אינרום, מגדלי הים התיכון וסקייליין, שגם הן נדרשו לקצץ מהמחיר המקורי שלפיו ביקשו להירשם למסחר.

אומן, יצרנית היציקות בלחץ גבוה של חלקים בסגסוגת אלומיניום ופליז, פעלה בשנה האחרונה להרחבה וביסוס של פעילותה באירופה (בפורטוגל וברוסיה), במטרה להכפיל את היקפיה תוך זמן קצר.

החברה מייצאת את מרבית מוצריה, בעיקר לאירופה (80%), והיא מושפעת ממצב תעשיית הרכב העולמית - שאליה מיועדת עיקר פעילותה. נוסף על כך יש לה פעילות ייצור רכיבים לתעשיית האביזרים לכיבוי אש. מחזור ההכנסות שלה ב-2013 עמד על 155 מיליון שקל, נתון המשקף עלייה של כ-2.5% ביחס להכנסות 2012.

הרווח השנתי אשתקד קפץ ב-27% והגיע ל-10 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 2014 ההכנסות עלו ב-10% ל-43 מיליון שקל, והרווח הנקי צמח ב-24% ל-3.6 מיליון שקל.

ב-2014 כולה צופה החברה הכנסות של 171 מיליון שקל, ורווח נקי של 14 מיליון שקל. צבר ההזמנות שלה בסוף חודש מארס עמד על 168 מילון שקל, והחברה מעסיקה כ-240 עובדים, מתוכם 17 חברי קיבוץ.