"האוצר ובנק ישראל צריכים לשנות מדיניות ב-180 מעלות"

יניב חברון מאקסלנס: "הפגיעה בצרכן המקומי ובסקטור העסקי תימשך, בועת הנדל"ן תמשיך להתנפח וככל הנראה הנזקים עוד יתפחו לפני שיחליטו לנסות כיוון אחר"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית כי "המשק נכנס להאטה חריפה. יש להוריד מסים כדי לעודד צריכה, ציפיות אינפלציה והשקעות, גם במחיר של העלאת הגירעון משמעותית במשך שנתיים. הפגיעה באמינות של הממשלה תהיה מינורית, וגם ככה ישראל מתממנת בריבית שפל. לעומת זאת, התמיכה בצרכן ובמשק במקרה זה תהיה עצומה. בנוסף, יש לפעול להקלה על הסקטור העסקי ולרווח את הרגולציה שקובעי המדיניות כל כך שבויים בה. בסופו של תהליך, יוכל בנק ישראל גם להעלות את הריבית בבטחה ולהתחיל לקרר את בועת הנדל"ן".

ב-7 השנים האחרונות עלות הדיור עלתה ב-60-70% בעוד השכר עלה ב-20% בלבד. השאלה הגדולה היא כמה באמת מהוות הוצאות הדיור מתוך סל הצריכה שלנו. להערכת חברון, עלויות הדיור גבוהות מאותם 25% שמציג הלמ"ס בסקר משקי בית משנת 2011, מה שאומר שהאינפלציה בסך הכל גבוהה יותר ב-7 השנים האחרונות מ-20% מההכנסה הפנויה, מה שגוזר שחיקה ריאלית של יותר מ-20% בהכנסה הפנויה בניכוי הוצאות דיור (מוצר קשיח).

לכל אלה יש להוסיף את חוק מע"מ אפס שפרץ לתודעה במארס השנה והוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן, מה שרק החמיר את הפגיעה בצמיחה, בהשקעות בנכסים קבועים ויוביל ככל הנראה להאצה מחודשת במחירי הדיור בתוך מספר חודשים. "בבנק ישראל מנסים לפתור את המשבר עם עוד הורדות ריבית שככל הנראה רק יובילו להמשך עליית מחירי הדיור, אבל בהחלט לא ישפיעו על הצרכן. ישראל מצויה במלכודת הנזילות. בנוסף השפעתה של המדיניות המוניטרית המרחיבה אפסית בשיעורי ריבית אלו".

חברון מותח ביקורת חריפה על בנק ישראל ומשרד האוצר: "משרד האוצר ובנק ישראל מנהלים מדיניות שהפוכה ב-180 מעלות מזו הנדרשת. את הביקורת שלי על מדיניות הבנק המרכזי וגם של האוצר, לא חסכתי בשנה האחרונה. היא בעיקר מתייחסת להמשך מדיניות מוניטרית מרחיבה, תוך כדי ניפוח בועת נדל"ן והתעקשות לשמור על הגירעון ולא להשתמש במדיניות פיסקלית מרחיבה. גם על האוצר יש לי כמובן ביקורת והיא מתרכזת, כמו זו של רבים וטובים אחרים, בהתעקשות של שר האוצר על תוכנית מע"מ אפס, שהובילה בנתיים לקיפאון בשוק הנדל"ן".

חברון אינו אופטימי לגבי האפשרות שמצב זה ישתנה בקרוב: "אם אני צריך להעריך את הסיכוי שקובעי המדיניות (האוצר ובנק ישראל) ינטשו את הקיבעון המחשבתי (מאקרו כלכלי) אליו הורגלו בעשור האחרון, הייתי מעריך אותו כאפסי. הפגיעה בצרכן המקומי ובסקטור העסקי תימשך, בועת הנדל"ן תמשיך להתנפח וככל הנראה הנזקים עוד יתפחו לפני שיחליטו שם לנסות אחרת".