למרות הלחימה והקיץ: שוק הנפקות האג"ח ממשיך כסדרו

מתחילת השנה (ינואר-אוגוסט) מגיע סכום הנפקות האג"ח הקונצרניות ליותר מ-23 מיליארד שקל, מהן 2.5 מיליארד שקל בחודש שעבר

ערן היימר / צילום: תמר מצפי
ערן היימר / צילום: תמר מצפי

למרות המבצע הצבאי "צוק איתן", חופשת הקיץ ופרסום הדוחות הכספיים, גם בחודש אוגוסט נמשכה הפעילות הערה בשוק האג"ח הקונצרנייות, עם גיוסים בהיקף מצטבר של כ-2.5 מיליארד שקל - סכום המשקף ירידה של כ-15% ביחס לגיוסים בחודש המקביל ב-2013 - כך עולה מנתוני לידר הנפקות ומידרוג. בסיכום חודשי לא נרשמה פעילות בקרב החברות הממשלתיות והפיננסיות, כך שכל הסכום גויס על-ידי חברות.

הפעילות בחודש החולף התאפיינה במספר חברות קטן יחסית, שגייסו סכומים משמעותיים, ומעל כולן בלטה חברת בזק, עם גיוס ענק של 1.1 מיליארד שקל שבוצע באמצעות הקצאה פרטית.

עוד גיוסים בולטים היו של יצרנית הבדים אבגול, בהיקף של כחצי מיליארד שקל, חברת ההחזקות צור שמיר עם גיוס של כ-280 מיליון שקל וחברת הנדל"ן המניב אדגר, המשתייכת לקבוצת צור שמיר, שגייסה כ-200 מיליון שקל.

מתחילת השנה (ינואר-אוגוסט) מגיע סכום הנפקות האג"ח הקונצרניות ליותר מ-23 מיליארד שקל - דומה לתקופה המקבילה אשתקד. בשקלול גיוסים של אג"ח זרות, שביצעו בי-קום ושותפויות קבוצת דלק (תמר בונד), אשר נרשמו למסחר בישראל, מתקרב היקף ההנפקות ל-27 מיליארד שקל, ומשקף צמיחה של כ-12% ביחס לנתוני התקופה המקבילה.

חלקן של חברות הפיננסים בגיוסי האג"ח מתחילת השנה מגיע לכ-4.1 מיליארד שקל, סכום אשר לכ-70% ממנו (כ-2.9 מיליארד שקל) אחראי בנק מזרחי-טפחות. הבנק מקדם בימים אלה גיוס חוב נוסף, בהיקף ענק של כ-2 מיליארד שקל - הנפקת האג"ח הרביעית תוך שנה, הצפויה להשלים למזרחי-טפחות גיוסים בסכום גבוה של 6.3 מיליארד שקל.

תחילתו של חודש ספטמבר מלמדת על המשך פעילות הגיוסים בהילוך גבוה, ובימים האחרונים הודיעו חברות הנדל"ן כלכלית ירושלים, רוטשטיין ואלקטרה נדל"ן על ביקושים נאים שנרשמו במסגרת המכרז המוסדי בהנפקות אג"ח שהן מקדמות. בהמשך החודש מתוכננים גיוסי החוב של אפריקה ישראל ושל בזן, המעוניינות לגייס עד 750 מיליון שקל כל אחת.

עוד חברות שהודיעו על כוונתן לגייס חוב בהיקף של מאות מיליוני שקלים הן יצרנית המשקאות טמפו, חברת הנדל"ן בגרמניה סאמיט, יצרנית ההלבשה התחתונה דלתא וזרוע הנדל"ן של אי.די. בי.

רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, אמר היום כי "אנו מעריכים כי הריבית הנמוכה תמשיך לייצר קרקע נוחה להמשך הגיוסים גם בתקופה הקרובה, ואף תעצים את המגמה. לצד החברות שמנצלות את התקופה לפריסת חוב בתנאים נוחים, ולהוזלת עלויות המימון העתידיות שלהן, נמצא הציבור, המחפש אלטרנטיבה ראויה להשקעה".

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, צופה צמיחה בכמות ההנפקות בחודשים האחרונים, "עם רוח גבית מצד הורדת הריבית האחרונה, ועל רקע רגיעה יחסית במצב הביטחוני. אנו צופים עלייה במספר המנפיקים בדירוגים נמוכים יחסית, או שאינם מדורגים. אנו מעריכים כי תמורת ההנפקות תשמש בעיקרה למיחזור חוב (בנקאי וחוץ-בנקאי) וכן לשיפור הנזילות".

הנפקות האגח הבולטות באוגוסט
 הנפקות האגח הבולטות באוגוסט