"איך ירדנו לשפל": תמלילי שיחות אשכנזי נחשפו

באחת השיחות אומר הרמטכ"ל לשעבר לעוזרו ארז וינר: "תהיה חקירה ונגיד את מה שצריך להגיד"

אבי בניהו  גבי אשכנזי / צילום: יוסי כהן
אבי בניהו גבי אשכנזי / צילום: יוסי כהן

פרשת הרפז ממשיכה לסדוק את חומת ההגנה והתדמית הקשוחה שהצבא ניסה לבנות סביב בכיריו משך השנים. תמלילי שיחות בפרשה, שהותרו הבוקר (ב') לפרסום על ידי בית משפט השלום בראשל"צ, חושפים את הלך רוחם של הבכירים המעורבים בפרשה ברגעי המשבר שזימנה להם, ומראים כי - בדומה לכל אזרח - גם הם אינם חסינים מדרמות ומהתמוטטות.

כך, למשל, נחשפו רגשותיהם ותחושותיהם של דובר צה"ל דאז, אבי בניהו, והרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, בשיחה שהוקלטה ב-7 במאי 2010. "אני מרגיש סדק משמעותי באמון... אני מתפרק... אני מגן עליך בגופי ובנפשי", אמר בניהו לאשכנזי, שהשיב לו: "תזכור שגם אני אוהב אותך, ואל תפליג בכל מיני הפלגות". בניהו המשיך: "אני עושה עבודה בסדר, אני חושב", ואשכנזי השיב: "אתה עושה עבודה מצוינת". בניהו המשיך לפרוס את תחושותיו בפני אשכנזי, ואמר: "עוצמת האהבה שלי וההערכה...", ואשכנזי המשיך להרגיע: "אבל זה הדדי, אבי. מה אתה רוצה?... נשיקות לפנינה, ביי".

כזכור, בשבוע שעבר (ג') הודיעה יחידת להב 433 במשטרה כי היא ממליצה להעמיד לדין את אשכנזי, בחשד כי הרמטכ"ל לשעבר ועוזריו ביצעו עבירות פליליות בעת שעמד בראש צה"ל. בין היתר, על רקע מערכת היחסים העכורה ששררה בינו לבין לשכת שר הביטחון דאז, אהוד ברק. המשטרה העבירה לידי הפרקליטות את חומרי החקירה, עם המלצה להעמיד לדין כמה מהמעורבים בפרשה, ובהם אשכנזי; הפרקליט הצבאי לשעבר, אביחי מנדלבליט; דובר צה"ל לשעבר, בניהו; וסגן אלוף ארז וינר, ששימש כעוזרו של אשכנזי. ההחלטה הסופית אם להעמיד לדין את המעורבים נתונה כיום בידי הפרקליטות, והחשודים יזומנו לשימוע לפני קבלת ההחלטה.

עד כה היו מרבית החומרים שנאספו במסגרת החקירה - בהם תמלילי השיחות בין המעורבים בפרשה, חקירותיהם ועוד - חסויים, והוארכו מעת לעת צווי איסור הפרסום שהוטלו עליהם. ואולם, היום, לבקשת עיתון "הארץ", התיר השופט מנחם מזרחי פרסום של תמלילים מאוד ספציפיים מתוך החקירה, ששופכים אור על התנהלות המעורבים.

"זה פשוט בגידה"

בין היתר, הותרה לפרסום גם שיחה שניהלו בניהו וארז וינר ב-7 במאי 2010, החושפת שוב את הלך הרוח של בניהו בקשר ליחסיו עם אשכנזי. בשיחה אמר בניהו לוינר: "(אשכנזי אמר ש) 'אני לא אחראי על מה שאבי בניהו עושה?' הוא פוצץ את האמון ביני לבינו. שמע, אני כל-כך פגוע מהדבר הזה. לא רוצה לענות לו בכלל. אני אתפוצץ. שיילך קיבינימט. אני ככה למכירה? ... לא מקובל עליי בכלל. לא יכול לחיות עם זה. לא יכול לייצג אותו במילימטר. שום גיבוי לא קיבלתי ממנו. זה כבר לא חוצפה. זה פשוט בגידה.. מה זה? אני לא יודע שהוא שולח את הרופא שיניים (שלו) לעיתונאים?".

בהמשך, בשיחה אחרת מאותו יום, התבטא בניהו בצורה פחות אגרסיבית מול אשכנזי, ואמר: "אני שמתי את עצמי בפרונט מול יואב גלנט. אני בקלות שמתי את עצמי בפרונט מול יוני קורן, בשביל לא לשים אותך בפרונט. אני דורש גיבוי. לפחות תגיד בפורום מטכ"ל ויהיה ברשומות שיש לך אמון בי... ברק אמר אתמול: 'אבי בניהו הוא האיש הרע בלשכת הרמטכ"ל'".

כחודש מאוחר יותר (ב-5 באוגוסט 2010) החלו בניהו ו-וינר לחשוב כיצד להתמודד עם ההדלפות לתקשורת מהפרשה. בניהו אמר לוינר בשיחה שהוקלטה: "בוא נעשה מזה (ההדלפה) רעש", ו-וינר השיב: "בוא נעשה מזה רעש. אני בעד לעשות רעש".

בשיחה בין אשכנזי ובניהו מאותו יום, אמר הרמטכ"ל לשעבר לבניהו: "אביב כוכבי ביקש לדבר אתי. הוא יהיה אצלי עוד עשר דקות. אני אקשיב ואפנה לו כתף קרה". בניהו תהה: "למה כתף קרה? אתה לא צריך כתף קרה", ואשכנזי השיב: "למה לא?". המשך השיחה מובאת כאן:

בניהו: "מנסים כל הזמן לגרור אותו. הוא טיפוס. תגיד לו: 'אני יודע שזו (הידיעה ב"הארץ" כנראה) כותרת מגמתית ומעוותת'".

אשכנזי: "אבל הוא טיפוס".

בניהו: "הוא טיפוס. הוא מחובר לדרומי (לגלנט) קצת".

גבי: "במקום שיודה לי שלקחתי אותו מתת-אלוף ועשיתי ממנו ראש אמ"ן".

בניהו: "הוא באופוזיציה... אמרתי לו (גולש לסיפור אחר) - מה אתה ילד? מה אתה רשג"ד בצופים? אתה תא"ל, אתה עוד מעט בן 50. אתה מבין? נכנסתי באבי אביו".

"איך ירדנו לשפל"

מספר ימים מאוחר יותר, ב-8 באוגוסט 2010, יומיים אחרי פרסום "מסמך הרפז" בערוץ 2 הוקלטו שיחות שנערכו בלשכת הרמטכ"ל בין אשכנזי, בניהו, וינר והאלוף יוחנן לוקר, מזכירו הצבאי של רה"מ - במסגרתם נחשפים התככים, הלחץ והשפה הבוטה בה השתמשו הבכירים במהלך הפרשה:

בניהו: "זה לא נעים הקטע הזה. רק שגבי לא יגיד עוד פעם: 'אני לא אחראי על מה שעושה אבי בניהו', כי הפעם אני אהיה קטלני".

וינר: "לא, הוא לא יגיד".

בניהו: "לא".

בניהו לוינר: "אל תתבלבל, אף אחד לא חושד בגנץ, אייזנקוט, ב(אבי) מזרחי או ב(גדי) שמני. כולם חושדים או בגלנט, והרוב חושדים ברמטכ"ל ובסביבתו שפיברקו את זה (את 'מסמך הרפז') מיד שנייה-שלישית והפיצו את זה. זאת בעיה".

אשכנזי ללוקר : "מה אתה אומר על כל העניין הזה?"

לוקר: "לא יודע, מתעלם".

אשכנזי: "מתעלם, אה? תתעלם... גועל נפש".

לוקר: "איך ירדנו לשפל".

אשכנזי: "בושה וחרפה. אם זה זיוף - זה חרא, ואם זה לא זיוף - זה גם חרא. בשני המקרים זה דרעק..."

לוקר: "הוא (רה"מ בנימין נתניהו) אמר בתחילת האירוע שהיועץ המשפטי יסתכל על זה. זה הדבר היחיד שהוא התייחס".

וינר לאשכנזי: "אני חושב שצריכה להיות איזושהי אמירה... אני לא יודע אם בתקשורת, אבל אני חושב שאפילו ברמת הצבא, אולי להכין איזה שהוא דף, אמירה שככה לא מתנהגים. לדעתי, אתה צריך לקרוא לגלנט מחר, מתישהו נביא אותו אליך. תגיד: 'שמע, אם אתה יודע על מישהו שעשה נגדך קונספירציה ומדליף, אז בוא תגיד לי. ואם לא, בוא כמו שבא אליך אביב כוכבי אחרי ועדת חוץ וביטחון, והוא ניקה את השולחן'".

אשכנזי: "תראה, החולשה שלנו שיש לנו את הנייר. זו הבעיה שלנו".

וינר: "טוב, אבל אתה לא הוצאת אותו".

אשכנזי: "אני לא הוצאתי את הנייר".

וינר: "בסדר, אני יודע שיש אותו כנראה לעוד כל מיני אנשים. גם לבועז. גם בני (גנץ), וגם זה כבר שמעו עליו מכל מיני מקורות נוספים. אבי (בניהו) בעצמו הרי שמע..."

אשכנזי: "אבל גדי ויואב (מתבלבל. מתכוון כנראה לבני גנץ) יודעים את זה מאתנו".

וינר: "בועז אמר לי שיש את הנייר הזה בעוד 3-4 מקומות, שזה לא רק אצלנו חונה".

אשכנזי: "תראה, אם תהיה חקירה, אני לא מתכוון לשקר. נצטרך להגיד איך הגיע המכתב".

וינר: "לא, אם תהיה חקירה נגיד שהגיע ל..."

אשכנזי: "נגיד גם ממי הגיע".

וינר: "כן, ושהתלבטנו ולא עשינו עם זה כלום, כי חשבנו שזה לא נכון".

אשכנזי: "לא, אבל הוא צריך להבין, בועז, שלא תהיה ברירה עם זה, אז לא נשקר. הוא מבין את זה?"

וינר: "אני חושב שכן. אני יכול לחדד את זה אתו".

אשכנזי: "תגיד לו שאנחנו לא בטוחים, אך אם זה יגיע לידי זה יכול להיות שנצטרך להגיד... שיידע, כי לא נשקר. יותר מדי אנשים מעורבים בזה".

בניהו לוינר: "יש גרסה יפה. יש איזו גרסה שמדברים עליה בשולי ישיבת הממשלה שם, השרים".

וינר: "נו".

בניהו: "ליד האוכל. שיוני קורן עשה זה (חיבר את המסמך) כדי להשיג שתי מטרות. אחת - (להטיל) עליי אשמה וחשד. שניים (אם) יתברר שזה מזויף, גלנט יקבל את הרמטכ"לות בטיסה על תקן דרייפוס".

וינר: "תשמע, אם כן - זה גאוני".

בניהו: "מי שלא רצה אותו כרמטכ"ל, יקבל אותו כשר ביטחון. הבנת?"

וינר לאשכנזי: "וינשטיין דיבר עם הפצ"ר והוא עושה עכשיו איזו התייעצות אצלו. הכיוון שלו זו חקירה משטרה והוא רוצה משהו קצר ותכליתי... הפצ"ר אמר לו שאנחנו נשתף פעולה עם מה שצריך. תהיה חקירה של המשטרה. זהו. הוא יעדכן".

אשכנזי: "אנחנו נאמר את האמת... בסדר גמור, נאמר את האמת וזהו... או-קיי, תהיה חקירה ואנחנו נגיד את מה שצריך להגיד".

אשכנזי: "אתה חושב שאני צריך להגיד משהו בפתיחה?" (של ישיבת הממשלה)

וינר: "אתה חייב להגיד משהו בכניסה. אם לא תגיד זו תהיה אמירה".

אשכנזי: "אני צריך להגיד את מה שידעתי?"

וינר: "זאת שאלה ששווה אולי לדבר עליה לפני זה, כי זה קצת מייתר את כל העניין של החקירה... זה מפריע לאנשים. זו שיחת היום פה".