סקר חדש של כאל מעיד על עוצמת "גלובס" מבין עיתוני הכלכלה

2.8% מהנשאלים מסרו כי יחפשו מידע כלכלי ב"גלובס", לעומת 1.6% בכלכליסט ו-1.2% בדה מרקר

גלובס לוגו
גלובס לוגו

כ-80% מהישראלים אינם מכירים מושגים כלכליים בסיסיים - כך עולה מסקר חדש שערכה חברת כרטיסי האשראי כאל במסגרת פרויקט "cal לדעת", המלמד מושגים בסיסיים בכלכלה. הסקר פורסם היום (ג') ובו נתונים המעידים גם על עוצמת אתר "גלובס" שמוביל בפער גדול על שאר אתרי הכלכלה בישראל בבחינת העדפת הישראלים בבואם לחפש מידע כלכלי ופיננסי ברשת.

כאשר נשאלו המשתתפים בסקר היכן יעדיפו לחפש מידע על מושגים שונים בתחום הכלכלה (כגון מידע על ריביות, כרטיסי אשראי, עסקאות דביט וכו'), השיבו 2.8% מהם כי יחפשו בעיתון "גלובס", לעומת 1.6% בכלכליסט ו-1.2% בדה-מרקר. רוב הנשאלים (44%) יחפשו בגוגל.

בתשובה לשאלה היכן כדאי יותר לחפש מידע על מושגים מתחום הכלכלה באינטרנט השיבו 3.4% מהנשאלים כי כדאי לחפש באתר "גלובס", שיעור דומה יחפש באתר כלכליסט, 2% יחפשו בדה מרקר ו-0.8% בביזפורטל.

הסקר, שנערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 501 ישראלים בגילאי 18 ומעלה, מעיד גם על בורות של הציבור הרחב בתחום הכלכלה. 79.4% מהישראלים לא יודעים מה המשמעות של המונח ריבית פריים. רק 20.6% מתוך המשיבים הכירו את המושג ותיארו אותו נכונה, בעוד 19% מהמשיבים טענו כי הם מכירים את המונח, אך למעשה שגו בתשובותיהם. 47% ציינו שהם מכירים את המונח אך לא ידעו מה משמעותו, ואילו כ-13% ציינו כי מעולם לא שמעו על מונח זה.

תוצאות מפתיעות עוד יותר התקבלו לשאלה "האם שמעת על המושג ריבית בנק ישראל ואם כן, אנא ציין את משמעות המושג"; 82.2% מהישראלים לא הכירו או לא ידעו את משמעות המושג המתייחס לריבית עליה מכריז נגיד בנק ישראל בסוף כל חודש, ובה משתמש הבנק בפרסומיו כאחד האינדיקאטורים המשקפים את מדיניותו ואשר משמש סמן לתאגידים הבנקאיים, לשינוי שיעורי הריבית על פיקדונות ואשראי בשקלים הניתנים על ידם.

81% טענו כי הם אינם מכירים מקורות מידע מהימנים למונחי יסוד בסיסיים בתחום הפיננסי. נתון זה מפתיע ביותר שכן השווקים הפיננסיים ברחבי העולם נגישים היום יותר מאי פעם למשקיעים הקטנים.

הסקר מצא קשר ישיר בין המצב הכלכלי (הסוציו-אקונומי) של הנשאל לבין התשובה הנכונה. כך למשל בעוד 30% מהמשתתפים המרווחים מעל הממוצע ידעו להשיב נכונה מה היא ריבית הפריים, רק 14% מאלו המשתכרים מתחת לממוצע ענו נכונה על משמעות מושג זה.