"יש משבר תעסוקה עולמי; סיכון לשנים של צמיחה חלשה"

ארגון העבודה הבינלאומי, קרן המטבע והבנק העולמי מזהירים בדוח משותף: דרושות יותר משרות איכותיות כדי ליצור צמיחה אמיתית

מחפשי עבודה בפיליפינים / צילום: רויטרס
מחפשי עבודה בפיליפינים / צילום: רויטרס

הכלכלות הגדולות בעולם עדיין לא מצליחות לייצר די מקומות עבודה, ויותר מדי משרות שנוצרות הן באיכות נמוכה מדי ולא תורמות משמעותית לצמיחה העולמית. כך הזהירו אתמול (ג') שלושה מוסדות בינלאומיים מובילים.

בדוח משותף לקראת פגישת שרי העבודה מ-20 מדינות 20G (הכלכלות המפותחות והמתפתחות הגדולות ביותר) באוסטרליה השבוע, הזהירו ארגון העבודה הבינלאומי (ILO),קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי שצריך יהיה לעשות יותר כדי ליצור מקומות עבודה באיכות טובה הן בכלכלות המפותחות והן במתפתחות. הסיכון של אי נקיטת פעולה הוא שנים רבות נוספות של צמיחה כלכלית חלשה ו"מעגל קסמים אכזרי" שיהיה קשה לפרוץ ממנו.

"אין הרבה ספק שיש משבר תעסוקה עולמי", אמר נייג'ל טווזה, מנהל דסק התעסוקה בבנק העולמי. "יש מחסור במשרות, ובייחוד במשרות איכותיות".

העדר תעסוקה ושכר עבודה קפוא תורמים לגידול בפערי ההכנסה, וכן לריסון ההוצאה הצרכנית וכתוצאה מכך גם לריסון הצמיחה בכלכלות המפותחות, כתבו כלכלני הבנק העולמי וארגון העבודה הבינלאומי. מצב זה יקשה על מדינות 20G לעמוד ביעד של הגדלת התוצר העולמי ביותר מ-2% בשנת 2018.

"אין מקום לשאננות. יותר משרות בשכר טוב יותר תורמות להכנסות משקי הבית, וזה מעלה את ההוצאה הצרכנית. כאשר חברות רואות עלייה בביקוש, הן משקיעות, ויוצרות בכך מעגל חיובי", אמרה סנדרה פולסקי, סגנית מזכ"ל ILO.

הדוח מצביע על אתגרים מבניים משמעותיים שניצבים בפני ממשלות מדינות 20G. רמת האבטלה בקרב צעירים בכלכלות המתקדמות נותרה בשיאים היסטוריים. בשנת 2012 הגיע שיעור המובטלים הוותיקים בכלכלות העשירות לכמעט שליש מסך המובטלים, לעומת חמישית לפני המשבר הפיננסי העולמי. גובר האיום ששוק העבודה העולמי יישאר "מצולק" זמן רב.

למרות צמצום העוני המשמעותי בעשורים האחרונים, יש גם ראיות ברורות לכך שיותר מדי עובדים בכלכלות המתעוררות הם חלק ממעמד העובדים העני ולא רק ממעמד הביניים החדש.

400 מיליון בני אדם במדינות 20G עדיין חיים מתחת לקו "העוני המתון" של הבנק העולמי, הכנסה של 2 דולרים ליום לנפש - מחצית ממספר העניים הללו ב-1991. אבל במבט רחב יותר, יותר ממחצית מכוח העבודה במדינות הללו - 837 מיליון בני אדם - חיו מתחת לקו העוני הזה או קצת מעליו בשנה שעברה, לפי הדוח.

"הרבה יותר מדי בני אדם בכלכלות המתעוררות כיום הם עובדים עניים", אמר טווזה, והצביע על "אתגר משמעותי ונרחב" למדינות כמו ברזיל, סין, הודו, אינדונזיה ודרום אפריקה.

בדוח נאמר שמדינות 20G מכירות בבעיה והן השיקו תוכניות תעסוקה מיוחדות. אך התוכניות הללו צריכות להיות מיושמות בצורה מתואמת כדי לתת לכלכלה העולמית את הדחיפה שנחוצה לה, שגם תיצור את התעסוקה הנדרשת.

ההבראה הנוכחית מראה כמה סימני התחזקות, אך היא נשארה חלשה ושברירית, הזהירו מחברי הדוח.

"מסלול הצמיחה הנוכחי, אם יישאר בעינו, לא ייצור די משרות איכותיות, ויגביר את הסיכון שפער התעסוקה יישאר מהותי, והאבטלה והתעסוקה השחורה יעלו. הגידול האיטי בשכר ובהכנסות ימשיך להעיק על הצריכה, על רמת החיים ועל כל הביקוש המצרפי העולמי", מסכם הדוח.