הסופר החברתי של אורלי וילנאי וגיא מרוז יוצא לדרך

בסוף השבוע ייפתח בהרצליה באופן רשמי הסופר השיתופי שיזמו אורלי וילנאי וגיא מרוז ■ בשלב זה שותפים בו 430 חברים שרכשו מניה ב-400 שקל לבית-אב

הסופר החברתי בהרצליה / צילום: אלי דגן
הסופר החברתי בהרצליה / צילום: אלי דגן

"הסופר החברתי", הקואופרטיב בהקמת אורלי וילנאי וגיא מרוז, ייפתח רשמית ביום שישי הקרוב, באירוע פתיחה שבמסגרתו יוצעו למכירה סל מוצרים מיוחדים לרגל ראש השנה במחיר מיוחד. הסל כולל מוצרים רבים שמיוצרים על-ידי יצרנים ביתיים וספקים קטנים.

את הסופר החברתי - מיזם ללא כוונת רווח - מובילים אמנם וילנאי ומרוז יחד עם כמה מאנשי צוות תוכניתם, אך מההתחלה חברו אליהם תושבים מהאזור, שהחליטו לבצע פעולה ממשית כדי להילחם ביוקר המחיה בישראל, וזאת על-ידי הורדת מחירי המוצרים בסופר באמצעות צמצום פערי התיווך הגבוהים שמשלמים הצרכנים ברשתות השיווק הגדולות או במכולות השכונתיות.

כמו בקואופרטיבים אחרים - למשל "שלנו" בשכונת ביצרון בתל-אביב - הבעלים של הסופר הם הצרכנים עצמם. כל בית-אב רוכש מניה בסך 400 שקל - תשלום חד-פעמי ולכל החיים.

ההון של הקואופרטיב נוצר מכספי בעלי המניות וכן מקניות החברים בקואופרטיב. הסופר, עם זאת, פתוח לכלל הציבור, כאשר עוברי-אורח מזדמנים משלמים מחיר שונה ממחיר חבר הקואופרטיב.

"אנו בסופר החברתי באנו להציע חלופה אטרקטיבית לתמחור הגבוהה של רשתות השיווק", אומר תומר מגל, יו"ר הוועד המנהל של הסופר החברתי. "אנו מתמחרים את המוצרים במחיר הנמוך ביותר שמאפשר לסופר להתקיים. אנו לא מאמינים במבצעים, אצלנו אין התניה למחיר בקניית שניים או 3 מוצרים - אנו מציעים את המחיר הנמוך ביותר כל ימות השנה".

מגל מוסיף כי "כיום ישנם כ-430 חברי קואופרטיב. אנו שואפים להמשיך ולהגדיל את המספר הזה ועל-ידי כך להיות כוח קנייה גדול יותר ולהמשיך ולהוזיל את המחירים, ולכן נשמח לראות באירוע הפתיחה גם חברים פוטנציאלים שיוכלו לבוא ולהתרשם מהסופר שלנו ואף להצטרף".

בחנות מועסקת כיום עובדת אחת בלבד, כששאר העובדים בחנות הם חברי קואופרטיב מתנדבים - גם זאת כדי להוריד את העלות התפעולית ובסופו של דבר גם את המחיר הסופי לצרכן.

המכירה תתקיים ברחוב סוקולוב 23 בהרצליה.

ומה עם בנק שיתופי?

בקואופרטיב הצרכני הנוסף שפועל בשנה האחרונה - קואופרטיב "שלנו" התל-אביבי, חברים כ-500 חברים שרכשו כל אחד מניה בשווי 1,000 שקל.

גם ב"שלנו" שמים דגש על יצרנים קטנים וחקלאים מהדרום, ומציעים את שירותיהם גם למי שאינו חבר הקואופרטיב.

לאחרונה הודיע הקואופרטיב על כוונתו להיות גם איגוד אשראי המעניק שירותים בנקאיים כמו חשבון עו"ש, פיקדונות וכו', וזאת כחלק מהכוונה להיות גוף חברתי-צרכני המספק 3 שירותים - סופרמרקט, שירותי בנקאות בסיסיים וקופות גמל/פנסיה.

נכון לעכשיו נתקלים חברי "שלנו" בקושי ממשי להתקדם עם הקמת איגוד האשראי, משום שבנק ישראל דורש מהם הון ראשוני של 75 מיליון שקל - סכום שהם אינם יכולים לגייס.

ספק גדול אם גם הבנק השיתופי המתגבש "אופק", המונה בשלב זה 2,500 חברים שרכשו מניה ב-3,000 שקל, יוכל לעמוד בדרישות בנק ישראל.