"השקת אובר בישראל - אחת המוצלחות של החברה בעולם"

מנהל אזור המזרח התיכון ואפריקה ב-Uber, מפעילת אפליקציית הזמנת המוניות הפופולרית בעולם: "בודקים אפשרות להשיק את uberX בישראל" ■ "החלטת גט טקסי להגביל את נהגיה בעבודה איתנו - לא דרך חכמה לתת לשוק להתרומם"

חודש בלבד אחרי שנחתה באופן רשמי בישראל עם שירות הזמנת המוניות שלה, אובר יכולה לסמן וי גדול על ההשקה בארץ הקודש. ג'מבו פאלאנאפן, מנהל אזור המזרח התיכון ואפריקה בחברת Uber האמריקאית, מספר ל"גלובס" כי "ההשקה בישראל הייתה אחת המוצלחות של אובר ברחבי העולם".

פאלאנאפן הגיע לביקור בישראל כבר לפני שנה, אז בדקה אובר את השטח מתחת לרדאר. היא רצתה לבדוק את הפוטנציאל של השוק המקומי בעקבות הרשמות לא מעטות לשירות של משתמשים מקומיים אף שהשירות לא היה פעיל או זמין בישראל, מספר פאלאנאפן, שחזר לביקור נוסף בארץ לפני מספר ימים כדי לעקוב אחר התקדמות ההשקה.

"אחת הסיבות שבאנו לישראל היא בגלל העניין הרב שראינו מהלקוחות. אני שמח לחזור היום ולראות שיש כבר מוצר על הכביש, שהפידבק מהנהגים ומהנוסעים חיובי ושהשוק חיכה לתחרות הזו", הוא אומר.

התחרות הייתה אמורה להיות זו שתשים מקל בגלגליה של אובר בכניסתה לשוק הישראלי שנשלט בדומיננטיות יתרה על-ידי גט טקסי המקומית, בכל מה שקשור להזמנת מוניות מהסמארטפון. אך נראה שהנחה לנוסעים ולנהגים לרגל ההשקה לצד אי שביעות הרצון של חלק מנהגי גט טקסי והכניסה של אפשרות תעסוקתית אחרת עבורם עושים בינתיים את העבודה עבור אובר.

"נגיע לירושלים בתוך שבועות"

"התוצאות בינתיים מאוד חזקות. עבור הנהגים, העובדה שיש להם אלטרנטיבה שיפרה את עולמם. אמנם אלה תוצאות מקדמיות שנובעות מאסטרטגיית החדירה שלנו לשוק, אך אנחנו בהחלט מרוצים מהם", הוא אומר.

הצעד הבא, כך נראה, כבר מעבר לפינה. מצד אחד אובר ישראל מתכננת התרחבות לערים נוספות מחוץ לתל אביב. "בתוך כמה שבועות נגיע לירושלים. זה יקרה מאוד מהר אבל חשוב שיהיה פוקוס ושחוויית המשתמש תהיה אמינה. כבר היום אנחנו מספקים מונית בתל אביב תוך 5-6 דקות", הוא מציין.

אבל ירושלים ושירות המוניות הם רק חלק קטן בתוכנית הגדולה של אובר. "אנחנו רוצים להרחיב את המוצר ובודקים אפשרות להשיק את uberX בישראל", אומר פאלאנאפן בהתייחסות ראשונה של החברה לאפשרות להשיק את uberX בארץ.

מדובר בשירות שמאפשר לבעלי כלי רכב פרטיים להסיע נוסעים בתשלום, דבר שמהווה את מנוע ההכנסות העיקרי של אובר בארה"ב אך מנוגד כיום לחוק הישראלי. "אנחנו נרגשים מהפוטנציאל של uberX וברור לנו שיש פה הזדמנות להביא אפשרויות נוספות לשוק לצד יעילות וניצול נכסים לא מנוצלים כמו מכוניות פרטיות. אנחנו עדיין בוחנים את הצעד הבא שלנו בעניין".

בתחנות המוניות ובגט טקסי לא מרוצים מהמהלך אך נראה שבמשרדי הממשלה לאט לאט מתחילים להתמודד עם מהלך שכזה. בשבועות האחרונים ערכו שם מספר דיונים והעלו דרישות אפשריות מנהגים שיעבדו עם uberX, במסגרתן יידרשו הנהגים למיסוי על ההכנסות ולכיסוי ביטוחי נוסף.

עם זאת, מודה פאלאנאפן כי "אני עדיין לא יכול להעריך אם אכן יאושר השירות בישראל. "יש עניין גבוה הן מצד הנהגים והן מצד הלקוחות. בכל מקרה, תמיד יהיה מקום למוניות רגילות בישראל וזה חלק מהאסטרטגיה שלנו".

פאלאנאפן התייחס גם לתחרות הצמודה מול גט טקסי ולכך שהמתחרה הישראלית הגבילה את היכולת של נהגיה לעבוד עם אובר ואמר כי "אנחנו מאמינים שלנהגים צריכות להיות אפשרויות מרובות. זה מעניין שגט טקסי אמרה לנהגים שהם חייבים לבחור - זו לא דרך חכמה לתת לשוק להתרומם. אנחנו לא מאמינים בלהכריח נהגים לבחור".