הותמ"ל התכנסה לישיבתה הראשונה; טרם דנה בתוכניות

בישיבה הראשונה הוצגו לחברי הוועדה חמישה מתחמים שהוכרזו כמתחמים מועדפים לדיור על ידי שרי קבינט הדיור בישיבת קבינט הדיור האחרונה שהתקיימה בשבוע שעבר

ד"ר שוקי אמרני / צילום: איל יצהר
ד"ר שוקי אמרני / צילום: איל יצהר

הוועדה הארצית לתכנון ולבניה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), בראשות מנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני, התכנסה היום בפעם הראשונה - כמעט שנה לאחר שהוחלט על הקמתה בקבינט הדיור.

בישיבה הראשונה הוצגו לחברי הוועדה חמישה מתחמים שהוכרזו כמתחמים מועדפים לדיור על ידי שרי קבינט הדיור בישיבת קבינט הדיור האחרונה שהתקיימה בשבוע שעבר. מדובר במתחם בגן יבנה בו תקודם תוכנית בהיקף 1400 יחידות דיור, מתחם בירושלים בו תקודם תוכנית בהיקף 3500 יחידות דיור, מתחם בהרצליה ל-3900 יחידות דיור, מתחם באשקלון ל-9000 יחידות דיור ומתחם תל השומר בהיקף 12 אלף יחידות דיור (חלק ממנו בשטח השיפוט של רמת גן וחלקו האחר בשטח השיפוט של קרית אונו). מדובר בתוכניות ל-29.8 אלף יחידות דיור סך הכל.

נציין כי לישיבת קבינט הדיור האחרונה היה אמור לעלות מתחם נוסף לאישור, מתחם בחיפה בו תקודם תוכנית לכ-4400 יחידות דיור במסגרת הותמ"ל, אולם ברגע האחרון החליטו במשרד האוצר כי מדובר בתוכנית שתישאר בסמכות הועדה המחוזית ותקודם במסגרתה ולא באמצעות הועדה החדשה.

עוד נציין כי בישיבתה הראשונה של הותמ"ל, טרם עלו לדיון התוכניות האמורות ונכון להיום חברי הועדה רק קיבלו סקירה על התוכניות שאושרו על ידי קבינט הדיור. כמו כן עסקה הועדה היום בקביעת כללים מנחים לפעילותה כפי שניסח זאת החוק.

הותמ"ל תדון בתכניות למגורים שיוגשו לה על ידי הגורמים המוסמכים בחוק לגבי מתחמים מועדפים לדיור כפי שהוכרזו על ידי הממשלה, ועדת שרים או קבינט הדיור. ישיבות הוועדה יתקיימו בימי שלישי בשבוע והועדה תתכנס לדון בתוכנית בתוך 45 יום מיום שליחת ההודעה על קליטתה בוועדה.

עוד על פי הקווים המנחים לפעילות הועדה, התנגדויות לכל אחת מהתוכניות, ככל שיוגשו, ישמעו על ידי חוקר שימנה יו"ר הוועדה והמלצתו תועבר לוועדת משנה להתנגדויות. לאחר דיון בועדת המשנה, תמליץ הועדה לחברי הותמ"ל בנוגע לקבלת ההתנגדות או דחייתה ועל חברי הותמ"ל יהיה להכריע תוך שבוע ימים האם לאשר את התכנית, עם או בלי שינויים או בתנאים שתקבע, או לדחות התוכנית.

הותמ"ל תדון בתכניות לאחר קבלת חווה"ד של מתכנן הוועדה המתייחסת להיבטים שונים ובכלל זה היבטים סביבתיים , צרכי ציבור והתשתיות המוצעות בה. בקביעת השימושים, למגורים תתן הוועדה דעתה גם לשימושים לתעסוקה או למסחר הנדרשים לרשות המקומית שהתכנית חלה בתחומה בשל ההשלכות הכלכליות הנובעות מאישור יחידות הדיור. יו"ר הוועדה יגיש לשר הפנים ולשר האוצר דוחות תקופתיים על ישום החוק לשם הגשתן לועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. הודעה בדבר אישור תכנית תפורסם ע"י מזכיר הוועדה ברשומות בתוך 14 יום מיום ההחלטה, והודעה בדבר דחיית תכנית תפורסם ע"י מזכיר הוועדה בעיתון ובאתר האינטרנט של משרד הפנים בתוך 21 יום מיום שנדחתה וכקבוע בחוק.

מכיוון שהותמ"ל יכולה לגבור על תוכניות מתאר ארציות , כך על פי החוק, נמסר היום ממשרד הפנים כי: "ככל שתדרש חריגה מתכנית מתאר ארצית תשקול הוועדה נושא זה בכובד ראש ובהתאם לצורך".

יו"ר הוועדה, ד"ר אמרני, אמר במהלך הישיבה כי: "לצד העמידה בלוחות הזמנים הקבועים בחוק, ינקטו הצעדים הדרושים כדי להבטיח את איכות התכנון ואת השמירה על צרכי הציבור תוך מתן דגש על פיתוח איזורי תעסוקה, מבני ציבור וקידום אישורן של יחידות דיור קטנות, כולל להשכרה, על מנת לסייע למעוטי יכולת ולזוגות הצעירים".

כזכור, הותמ"ל היא תוצאה של המלצת צוות 90 הימים אותו הקים קבינט הדיור בשנה שעברה כדי לבחון כיצד ניתן לקדם תוכניות למגורים בהליך מזורז וכדי תת מענה לתוכנית הדיור להשכרה של שר האוצר יאיר לפיד. החוק, שאושר בכנסת לפני כחודשיים, קובע כי מתחם שיוכרז כמתחם מועדף יקודם על ידי הותמ"ל בהליך מהיר. עוד נקבע כי מתחמי הותמ"ל יכללו לפחות 30% דיור להשכרה לטווח ארוך, כאשר 15% ממנו יהיה דיור להשכרה במחיר מפוקח לזכאים.

נציין כי במושב החורף של הכנסת, שעתיד להיפתח בסוף אוקטובר, עתידה לעלות לדיון חלקה השני של הצעת חוק הותמ"ל שמטרתה לאפשר למדינה לשנות ייעוד של קרקע חקלאית בהליך מזורז למטרות מגורים וזאת באמצעות הליך חדש דמוי הפקעה (הליך נטילה).