משה בן שאול מבקש תגמול שנתי של 2 מ' ש' מאילקס מדיקל

המנכ"ל ובעל השליטה בחברה נדרש להשיב לאחרונה 13.3 מיליון שקל לקופתה - סכום שמומן כנראה גם באמצעות דיבידנד שחילקה אילקס ■ בן שאול: החזרתי את הסכום. סמיכות הזמנים - מקרית

חברת שיווק הציוד הרפואי אילקס מדיקל פרסמה אתמול זימון לאסיפה כללית שתתבקש לאשר את שכרו של המנכ"ל ובעל השליטה בחברה, משה בן שאול.

מדובר בנושא נפיץ, משום שבן שאול, שגם מעסיק בחברה מספר בני משפחה בתפקידים בכירים, נתבע בעבר בתביעה נגזרת בעניין הליך אישור שכרו.

במסגרת הסכם פשרה שאושר בביהמ"ש, נאלץ בן שאול לוותר על שכרו כמנכ"ל אילקס בשנים 2012-2013, וכן להחזיר לקופת החברה 13.3 מיליון שקל - כאשר המועד האחרון להשבת הסכום חל בימים אלה.

כעת מבקש בן שאול שכר בסיס של 115 אלף שקל לחודש, שיחד עם הפרשות סוציאליות והחזקת רכב משקף עלות שכר חודשית של 160 אלף שקל. מדובר בעלות שכר שנתית של 1.9 מיליון שקל, לפני מענק של עד שמונה משכורות חודשיות, אם תעמוד החברה ביעדי רווחיות מסוימים. השכר החציוני באילקס הוא כ-30 אלף שקל בחודש.

המוסדי הגדול בין בעלי מניות המיעוט באילקס, שיתבקשו לאשר את תנאי השכר של בעל השליטה, הוא בית ההשקעות פסגות (5.7% מההון).

"חריגה מהותית מתנאי ההעסקה"

ב-13 ביולי השנה נחתם הסכם פשרה בתביעה נגזרת שהגישו בעלי מניות באילקס כנגד בן שאול, בגין נטילת שכר מהחברה ללא אישור האסיפה הכללית לתנאי העסקתו.

על פי הסכם הפשרה, בנוסף לשנתיים ללא קבלת שכר והחזר של 13.3 מיליון שקל לקופת החברה בתוך 75 יום (שהסתיימו בימים אלה), יישא בן שאול בגמול התובעים ועורכי דינם בסך של 2.1 מיליון שקל.

במסגרת התביעה, נדרש בן שאול להחזיר לקופתה של אילקס שכר בסכום כולל של 31 מיליון שקל, שקיבל לטענת התובעים שלא כדין מאז 2005 (כאמור על פי הפשרה הוא יחזיר רק חלק מהסכום). התביעה התבססה על קביעת רשות ניירות ערך כי התשלום היווה חריגה מהותית מתנאי הסכם ההעסקה של בן שאול.

נראה כי גם על רקע התשלום הגדול בו חויב בן שאול, הודיעה אילקס עם פרסום דוחות הרבעון השני על חלוקת דיבידנד של 18.4 מיליון שקל, לתשלום ב-15 בספטמבר, כאשר בן שאול ומשפחתו זכאים לכ-13.5 מיליון שקל (לפני מס) כבעלי המניות הגדולים בחברה. זהו הדיבידנד הגדול ביותר שחילקה אילקס בשנים האחרונות.

בן שאול מסר היום ל"גלובס" כי כבר החזיר את הסכום לחברה בהתאם להסכם הפשרה, וכי אין קשר להחלטה לחלק את הדיבידנד, "למרות סמיכות הזמנים בין האירועים" .

רכישת מדטכניקה הכבידה על החברות

החזר השכר אינו הצרה היחידה שנחתה בשנים האחרונות על בן שאול. בשנים האחרונות הידרדרו תוצאות אילקס ושוויה, בעקבות עסקה לא מוצלחת בה רכשה בינואר 2011 את השליטה בחברת מדטכניקה הבורסאית מידי חברת ההשקעות עילדב ומנכ"ל מדטכניקה, ישראל טאובר, תמורת כ-260 מיליון שקל (רוב המימון הגיע מהלוואות בנקאיות).

מאז הרכישה הממונפת חלה ירידה בביצועיהן העסקיים של שתי החברות, ובעיקר במדטכניקה, הנסחרת כיום במחיר הנמוך בכ-70% מזה שלפיו נרכשה השליטה בה. מניית אילקס איבדה בתקופה זו כ-50% מערכה, בעיקר על רקע הפסדים כבדים שנאלצה לרשום כתוצאה מירידת ערך השקעתה במדטכניקה.

שתי החברות משווקות ציוד רפואי. אילקס ממוקדת בעיקר בתחום שיווק מכשירים לבדיקות דם, עם מעט עיסוק במוצרים אחרים בתחום האבחון הביולוגי ומכשירים לניהול מעבדות, והיא פעילה בישראל, אפריקה ורוסיה.

מדטכניקה משווקת ציוד רפואי אבחוני וטיפולי במגוון רחב של תחומים. היא ממוקדת יותר בישראל ומשווקת כאן את מוצריהן של חברות בינלאומיות כמו אולימפוס, 3m, אבוט, פיליפס ואחרות.

במחצית הראשונה של שנת 2014 רשמה אילקס (כולל מדטכניקה) הכנסות של 209 מיליון שקל, ירידה של 6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ורווח נקי של 9.3 מיליון שקל.

אילקס
 אילקס