6 שנים למשבר הגדול: איך אפשר להצליח היום בהשקעות?

אם אתם רוצים להצליח בהשקעות השנה, כדאי לכם לנסות לקרוא את המהלכים הבאים של הבנקים המרכזיים ■ מה צפוי לקרות השנה, האם כדאי עדיין לקנות דולרים, ממה להתרחק ואילו מניות צריך לקנות? ■ ניתוח / קובי פלר

Hitachi / צילום: רויטרס
Hitachi / צילום: רויטרס

6 שנים לאחר המשבר הגדול בשוקי ההון, ופעילות הבנקים המרכזיים ממשיכה להשפיע משמעותית על השווקים ולהניב תזות השקעה רלוונטיות.

השונות בעוצמת השיפור בכלכלות השנה - נתונים חזקים וצמיחה גבוהה בארה"ב ובריטניה, מול חולשה באירופה והאטה בסין ובשווקים מתעוררים אחרים - משפיעה וצפויה להמשיך להשפיע על נכסי ההשקעה.

השונות הזו תוביל את הבנקים המרכזיים, תחילה בבריטניה ובהמשך בארה"ב, להעלות ריבית ולהתחיל בצמצום עודפי הנזילות שהם מספקים בשנים האחרונות דרך רכישת נכסים וריביות אפסיות.

לעומתם, הבנק המרכזי באירופה, שצפוי להציג היום (ה'), את תוכנית רכישת הנכסים שלו, מתלבט באילו כלים נוספים הוא יכול להשתמש בכדי להמריץ את הצמיחה והאינפלציה.

בסין ההאטה האחרונה בנתוני הצמיחה מגדילה את ההסתברות להורדת ריבית, במקביל להמשך פרסום רפורמות כלכליות, שאמורות להאיץ את הצמיחה ולפתוח את השווקים הפיננסיים למשקיעים זרים.

כיצד משפיעים הבנקים המרכזיים על אפיקי ההשקעה? בארה"ב, כפי שצפינו בסכום החציון הראשון, ההערכות להעלאת ריבית באמצע 2015 וצמצום סופי של תוכנית הרכישות באוקטובר, הביאו לעליית התשואות, בעיקר בטווחים הקצרים והבינוניים, וכן להתחזקות הדולר כמעט מול כל המטבעות בעולם.

הדולר אינדקס (DXY) התחזק מאז תחילת אוגוסט ב-5.54%, והשקל נחלש מולו ב-6.9%. התחזקות הדולר צפויה להימשך, ולהערכתנו שער החליפין שלו יגיע בתוך שנה ל-1.2 דולר לאירו ול-115 יין לדולר.

התחזקות הדולר עשויה לגרוע כמה עשיריות מהצמיחה בארה"ב ברבעונים הבאים, והיא מחזקת מגזרים מקומיים שם, על חשבון חברות יצואניות. עליית התשואות מחזקת את מעמדן של חברות פיננסיות, בנקים וחברות ביטוח. תחומים מקומיים כוללים חברות תעשייה מקומית, חברות הובלה, חברות בתחומי הפנאי, ועוד. לפחות בטווח הקצר התחזקות זו מאתגרת תזות השקעה כמניות דיבידנד וחברות ריט, והאחרונות צפויות - לאחר עצירה זמנית - לחזור לתפקד לפי שווי נכסיהן, שצפוי לצמוח.

באירופה, חולשת האירו והצמיחה הנמוכה משפרות את מעמדן של חברות יצואניות, ובניגוד לארה"ב תזות השקעה כמו חברות דיבידנד וחברות דפנסיביות יותר צפויות להציג תשואה עדיפה. חברות מתחומי הפארמה והטכנולוגיה חשופות ב-60% לשווקים הגלובליים; וחברות מתחומי צריכה מחזורית, חומרי גלם, אנרגיה - בכ-50%. תוכנית הרכישות הצפויה של הבנק המרכזי ביבשת תשפר את עלויות המימון של בנקים וחברות נדל"ן, וכך את מעמדן התחרותי.

ביפן מתקשה הבנק המרכזי להאיץ את הצמיחה והאינפלציה, והאחרונה ירדה לרמה של 1.1% במדד הליבה באוגוסט. כישלון זה, אם יתבסס בתקופה הקרובה, עשוי להביא את הבנק המרכזי להשיק תוכנית נוספת לרכישת נכסים. חולשת היין הנוכחית והצפויה ממשיכה להוביל אותנו להמליץ על חברות יצואניות. רפורמות המאיצות השקעות והורדת מס חברות אמורות לשפר את מצבן של חברות תעשייה רבות. בפגישת הבנק בסוף אוקטובר תימסר התייחסות למצב הכלכלה, וייתכן אף לתוכניותיו העתידיות.

זהירות, סחורות

אחד הנכסים הפגיעים להתחזקות הדולר ולעליית התשואות בארה"ב הוא נכסי שווקים מתעוררים וסחורות. בארבעת מחזורי התחזקות הדולר האחרונים מאז 1996 הגיעו הירידות במניות שווקים מתעוררים ל-22% בממוצע. המגזרים שהובילו את הירידות הם התעשייה, האנרגיה וחומרי הגלם. המתאם שלילי ברמה גבוהה ביותר של 0.88.

בשלב זה אנו לא צופים נפילות דומות. אנו מותרים את המלצת "משקל שווה" למניות בשווקים מתעוררים במשקלם העולמי, וממשיכים מאז אמצע השנה להמליץ על זהירות באג"ח אלו, בעיקר באלו הנקובות במטבע מקומי. בשל השונות בין המדינות המצויות תחת הגדרת שווקים מתעוררים, ראוי אולי שייקראו "שווקים אחרים", מאחר שחלקם נמצאים במיתון. שונות זו תאפשר השאת תשואה עודפת, תוך זהירות מחודשת במדינות חלשות מבחינת אינפלציה, מאזן תשלומים וגירעון תקציבי.

בסחורות אנו ממשיכים להמליץ על זהירות. קורלציה שלילית בין הדולר והסחורות בולטת ככלל, ולהערכתנו היא תמשיך להכביד על התנהגות המחירים. תחום המתכות היקרות הוא הפגיע ביותר, ולהערכתנו הזהב ימשיך להיחלש וישבור מטה את רמת התמיכה של 1,200 דולר לאונקיה; הוא צפוי אף להגיע לרמה הנמוכה מ-1,100 דולר בשנה הקרובה.

חברות רבות נהנות מהמגמות שציינו, ואלו המומלצות למטה אינן מחליפות את הצורך בתיק מפוזר.

מסע עולמי

באירופה צפויות חברות רבות בתחומי הרכב וחלקי החילוף לרכב ליהנות מפיחות האירו. Valeo (סימול בצרפת: PA) מייצרת מכלולים ומערכות לרכב בארבע חטיבות נפרדות. החברה מובילה עולמית בתחומי מערכות אלקטרוניות שונות. אסיה מהווה 27% ממכירות החברה, וצפון אמריקה - 18%. פיחות האירו צפוי להיטיב עם המרווחים באזורים הללו.

חברת Hitachi היא הקונצרן התעשייתי הגדול ביותר ביפן, הפועל ב-10 סגמנטים מובילים ומייצר צמיחה גבוהה של 24% בממוצע ב-3 השנים האחרונות. הקונצרן צפוי ליהנות מחולשת היין מחד, ומהתאוששות התעשייה במדינה מנגד. הסגמנטים המובילים הם התקשורת, מערכות אוטומציה ומעליות, והסיכון בהשקעה הוא חולשה אפשרית בביקושים מסין.

בסין הרפורמה בתחומי הפיננסים, הכוללת אפשרות השקעה של זרים במניות סיניות, צפויה להיטיב עם ברוקרים ובתי השקעות. הגדול בהם הוא Haitong (סימול בהונג-קונג: 6837), הנסחר הן בהונג-קונג והן בשנחאי. חברת Galaxy Securities (סימול בהונג-קונג: 6881), שהומלצה כאן בעבר בהקשר זה, נותרת מומלצת.

בארה"ב, כאמור, חברות תעשייה ופרויקטים מקומיים צפויות להמשיך ליהנות מתנופת ההשקעות. חברה קטנה ופחות מוכרת ומסוקרת, היא Tutor Perini (סימול: TPC), המנהלת מאז 1894 פרויקטים בתחומי נדל"ן, אנרגיה ועוד. החברה מצליחה לייצר צמיחה וצבר הזמנות גבוהים, ומכה ברבעונים האחרונים את תחזיותינו. גודל החברה והיותה מסוקרת על ידי מעטים מגדילים את הסיכוי בהשקעה, אך גם את פרופיל הסיכון בחברה.

לסיכום, למרות שמאז המשבר הגדול חלפו 6 שנים, הבנקים המרכזיים ממשיכים להשפיע על שוקי ההון. למשקיעים יוטב אם ינסו להעריך את פעולות הבנקים גם בשנה הקרובה, על מנת לגזור תזות השקעה רלוונטיות בשוק שבו התשואות בנכסי ההשקעה רבים הן נמוכות היסטורית.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

UBS הבנקים המרכזיים לטובתן
 UBS הבנקים המרכזיים לטובתן