סטודנטים: הודעת לשכת עוה"ד על שינוי בבחינה - מטעה

סטודנטים למשפטים זועמים: התוספת למתכונת בחינת ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין לא תשוקלל בציון

טקס הסמכת עורכי דין/ צילום:תמר מצפי
טקס הסמכת עורכי דין/ צילום:תמר מצפי

החלטת לשכת עורכי הדין שפורסמה אתמול (ד), באשר לשינוי מבנה בחינת ההסמכה של הלשכה, מעוררת זעם בקרב סטודנטים למשפטים, הסבורים כי הודעת הלשכה הייתה לא מלאה ולא מדויקת, בלשון המעטה.

בהודעה בישרה לשכת עורכי הדין לציבור כי הוועדה הבוחנת של הלשכה החליטה לכלול בבחינות ההסמכה בכתב חלק נוסף שעניינו "ניסוח מסמכים משפטיים", במסגרת שאלה "פתוחה" ולא שאלה ב"מתכון אמריקאי" בדומה ליתר השאלות.

ההחלטה תיכנס לתוקף החל ממועד הקיץ הקרוב של בחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין (קיץ 2015).

ביקורת על מתכונת הבחינה

לפי ההודעה, לפי החלטת הוועדה, הנבחן - כלומר הסטודנט למשפטים שסיים התמחות ומבקש להיות עורך דין - יענה, בנוסף על שאלון רב-ברירה הכולל 100 שאלות, על שאלה פתוחה אחת מתוך 3 שאלות, העוסקות בניסוח מסמכים משפטיים.

לכאורה, שינוי מבנה מבחני ההסמכה בכתב מהווה בשורה גדולה, שכן כבר שנים רבות נמתחת ביקורת מצד גורמים שונים על כך שבחינות ההסמכה בכתב של הלשכה, הנערכות במתכונת "מבחן אמריקאי", אינן בוחנות ידע אמיתי או יכולת ניתוח של עורך הדין הפוטנציאלי, אלא יכולת שינון בלבד.

יו"ר הוועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין, השופט יוסף אלרון, נשיא בית משפט מחוזי חיפה, ציין כי לאחר שנים רבות בהן לא בוצע כל שינוי במתכונת הבחינה, שגררה ביקורת ציבורית רבה, סברו חברי הוועדה כי מתחייב שינוי שייעשה במסגרת הדין הקיים. זאת, בתקווה ששינוי זה יוביל להעלאת רמתם של הנבחנים ומקבלי רישיון עריכת הדין.

גם ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מיהר לחגוג את השינוי המובטח והוציא הודעה בתפוצה רחבה בנושא, בה כתב: "אני מברך את חברי הוועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין. זהו צעד נוסף וחשוב להעלאת מעמדו של מקצוע עריכת הדין בעיני הציבור ושיפור איכותם של עורכי הדין בישראל".

ואולם, בהמשך התברר כי השינוי המובטח והשיפור המיוחל עודם רחוקים מלהגיע. זאת, משום שהשאלה העוסקת בניסוח מסמכים משפטיים כלל לא תשפיע על הציון שיקבל הנבחן. ובמילים אחרות, אפילו אם הנבחן בבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין יתעלם משאלת הניתוח וכלל לא יענה עליה, הוא יוכל לעבור את הבחינה בכתב בהצלחה רבה.

הסיבה לכך שהשאלה בכתב לא תיחשב בציון הכללי של הבחינה, היא שהדבר טעון את שינוי תקנות לשכת עורכי הדין, המצריך הליך חקיקה בכנסת. שרת המשפטים, ציפי לבני, הבטיחה לבצע את השינוי בתקנות במסגרת הרפורמה בלשכת עורכי הדין, עליה היא בישרה לפני כשבועיים.

השפעה על המבחן בעל-פה

גורמים בלשכת עורכי הדין עמם שוחחנו היום הסבירו כי בתחילת הדרך רצו הוועדה הבוחנת ולשכת עורכי הדין ששאלת הניתוח תקבל ניקוד ותשפיע על הציון של הנבחנים, אך הדבר כאמור אינו אפשרי ללא שינוי החקיקה.

עם זאת, בלשכה מדגישים כי שאלת הניתוח - שהיא, כאמור, חלק מהבחינה בכתב - תילקח בחשבון על-ידי צוות הבוחנים במבחן בעל-פה.

כדי להתקבל ללשכת עורכי הדין, על המתמחים שצלחו את הבחינה בכתב לעבור גם בחינת בקיאות בעל-פה, שנערכת בפני שופטים ועורכי דין. באופן מסורתי, הרוב הגדול של הנבחנים שעברו בהצלחה את הבחינה בכתב עוברים גם את הבחינה בעל-פה, ואחוז הנכשלים בה הוא זעום.

לדברי הגורמים בלשכה, מצב זה עומד להשתנות, ונבחן שתשובתו לשאלת הניתוח החדשה במבחן בכתב תהיה גרועה, יתקשה עד מאוד לעבור את הבחינה בעל-פה, ולוועדת הבוחנים בעל-פה תהיה נטייה להקשות עליו.